گزارش جام‌جم از قرارداد محرمانه‌ای که نافرجام ماند

پژو ایرانی‌ها را پیاده کرد

سرنوشت یک قرارداد پسابرجامی دیگر هم مطابق پیش‌بینی کارشناسان شد: خروج پژو از ایران بدون پرداخت جریمه و غرامت. رفتاری تکراری از خودروساز فرانسوی که ظاهرا نتیجه خوش‌بینی نابجای تصمیم‌گیران اقتصادی کشورمان نسبت به وعده وعیدهای اروپاییان است.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۸۱
پژو ایرانی‌ها را پیاده کرد

در روزهای تعطیل هفته گذشته، شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسوی با صدور اطلاعیه‌ای رسمی از تدارک خروج از ایران خبر داد. گروه خودروساز فرانسوی که حجم فعالیت‌هایش در ایران بسیار گسترده است، اعلام کرد برای روبرو نشدن با تبعات ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا بزودی از ایران خارج می‌شود.

گروه پژو سیتروئن تصریح کرد که فرآیند تعلیق فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود در ایران را آغاز کرده و برای احترام به قانون تحریم‌های آمریکا بر ضد تهران تا ششم اوت/ پانزدهم مردادماه سال جاری ایران را ترک می‌کند.

ایران تاکنون از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، بریتانیا، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو سیتروئن محسوب می‌شده است. این شرکت سال گذشته نزدیک به ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده بود.

پژویی‌ها که پس از برجام با شعار «همکاری صمیمانه» با ایران به بازار کشورمان بازگشتند، در اطلاعیه خود با نگاهی کاملاً تحقیر‌آمیز مدعی شده‌اند: اهمیت بازار ایران برایشان از نظر مالی آنچنان پراهمیت نیست. به گفته مسئولان این شرکت، آنچه در اثر فعالیت در ایران حاصل می‌شود تنها کمتر از یک درصد از گردش مالی شرکت را تشکیل می‌دهد.

فرانسوی‌ها استاد بدعهدی

پیش از این، شرکت نفتی توتال هم از قطع همکاری با ایران خبر داده بود. ادامه فروش هواپیماهای ایرباس به ایران نیز همچنان مبهم است؛ یعنی سه قرارداد پژو، توتال و ایرباس که بیشترین تبلیغ رسانه‌ای روی آنها به عنوان دستاورد برجام می‌شد، به سرنوشت ناخوشایندی کشیده شده‌اند.

اما شاید درس بزرگی که از اعلامیه رسمی خروج پژو از ایران می‌توان گرفت، عدم اطمینان به این خودروساز فرانسوی است که در زمان دولت دهم نیز با خروج یکباره خود از ایران، خط تولید ایران‌خودرو را دچار مشکل بزرگی کرد و باعث افت کیفیت شدید محصولاتی چون پژو 206 شد.

حال همان اتفاق مجدداً تکرار شده با این‌که غرامتی هم به دلیل بدعهدی قبلی پرداخته شده بود.

نکته اصلی اینجا است که گویا غرامت پرداخته شده به آن اندازه کافی نبوده که مانع بدقولی دوباره پژو شود.

ناظران معتقدند حتی اگر پژو در شرایطی بتواند از آمریکا معافیت بگیرد و قصد بازگشت مجدد به ایران را داشته باشد، نبایدبه این شرکت اجازه فعالیت دهیم و شاید بهتر باشد به‌دنبال همکاری با دیگر شرکت‌های معتبر بین‌المللی باشیم.

شرکت‌هایی که در زیرمجموعه‌های خود انواع برندهای ارزان و لوکس را دارند و برای قشرهای مختلف خودروهایی باکیفیت جهانی تولید می‌کنند.

حال سوال این است که چرا فرانسوی‌ها هر بار خواستند با سلام و صلوات راهی ایران می‌شوند و برای آنها فرش قرمز پهن می‌کنند و هر زمان که آمریکا تشری بزند، براحتی راه خروج را در پیش می‌گیرد؟

این سوال را شاید باید از محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پرسید که قرارداد با پژو را بهترین قرارداد تاریخ خودروی ایران معرفی کرده و گفته بود که پژو همه شروط ایران را پذیرفته است. همچنین هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز قرارداد با پژو را نقطه عطف در تاریخ صنعت خودرو ایران نامیده بود.

خروج پژو از ایران قابل پیش‌بینی بود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خروج پژو از ایران قابل پیش‌بینی بود. شرکت‌های خودروساز آلمان، کره و چین نیز از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت خواهند کرد.

عزیز اکبریان با اشاره به خروج شرکت خودروسازی پژو از ایران به دنبال اعمال تحریم آمریکا اظهار کرد: از ابتدا روشن بود که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، چراکه این شرکت‌ها از آمریکا تبعیت می‌کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: شرکت خودروسازی پژوی فرانسه همواره در روزهای سخت ایران را ترک کرده و درواقع دوست روز خوب ایران بوده است به همین جهت نباید از این خروج تعجب کرد.

نماینده مردم کرج در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این‌که برخی دیگر از شرکت‌های خودروساز نیز از ایران خارج می‌شوند، بیان کرد: اکثر شرکت‌های خودروساز آلمان، فرانسه و کره به دلیل تبعیت از آمریکا همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد، این پیش‌بینی در قبال شرکت‌های خودروساز چینی نیز وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها