دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین ،تیمی از محققان پرینستون اولین مطالعه را در مورد نحوه تعامل مغز کودک و بزرگسال در هنگام بازی طبیعی انجام داده اند و آنها شباهت های قابل اندازه گیری را در فعالیت عصبی خود یافته اند. به عبارت دیگر ، فعالیت مغز کودک و بزرگسال هنگام تقسیم اسباب بازی ها و تماس چشمی ، با هم بالا و پایین می رود. این تحقیق در آزمایشگاه کودک پرینستون انجام شد ، جایی که محققان دانشگاه چگونگی یادگیری ، گفتگو و درک جهان را برای نوزادان بررسی می کنند.
"الیز پیازا" ، دانشمند تحقیق در این زمینه گفت: "تحقیقات قبلی نشان داده است که مغز بزرگسالان هنگام تماشای فیلم و گوش دادن به داستان ها همگام سازی می شود ، اما اطلاعات کمی در مورد چگونگی ایجاد این" همزمانی عصبی "در سالهای اول زندگی وجود دارد."
Piazza و همكارانش ، یك دانشمند تحقیقاتی وابسته در PNI ؛ اوری هاسون ، استاد روانشناسی و علوم اعصاب ؛ و کیسی لو ویلیامز ، استادیار روانشناسی - اظهار داشتند که همزمانی عصبی پیامدهای مهمی در رشد اجتماعی و یادگیری زبان دارد.
مطالعه ارتباط واقعی و رو در رو بین نوزادان و بزرگسالان بسیار دشوار است. بیشتر مطالعات گذشته در مورد اتصال عصبی ، که بسیاری از آنها در آزمایشگاه هاسون انجام شده بود ، شامل اسکن مغز بزرگسالان با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI ) ، در جلسات جداگانه بود ، در حالی که بزرگسالان دراز کشیده و فیلم تماشا می کردند یا به داستان گوش می دادند.
اما برای مطالعه ارتباطات در زمان واقعی ، محققان نیاز به ایجاد یک روش دوستدار کودک برای ثبت فعالیت مغز به طور همزمان از مغز کودک و بزرگسال داشتند. محققان با کمک مالی از طریق کمک هزینه انتقال فناوری اریک و وندی اشمیت ، یک سیستم جدید تصویربرداری عصبی دو مغزی ایجاد کردند که از طیف سنجی مادون قرمز عملکردی (fNIRS) استفاده می کند ، که بسیار ایمن است و اکسیژن رسانی در خون را به عنوان پروکسی برای فعالیت عصبی ثبت می کند. این تنظیمات به محققان امکان می دهد هماهنگی عصبی بین نوزادان و بزرگسالان را در حالی که با اسباب بازی بازی می کنند ، آواز می خوانند و کتاب می خوانند ، ضبط کنند.
همین بزرگسال با همه 42 نوزاد و کودک نوپا که در این مطالعه شرکت کرده بودند ارتباط برقرار کرد. از این تعداد ، 21 نفر باید کنار گذاشته شوند زیرا "بیش از حد چرخیدند" و سه نفر دیگر از پوشیدن کلاه خودداری کردند و 18 کودک را از 9 ماهگی تا 15 ماهه ترک کردند.
این آزمایش دو بخش داشت. در یکی ، آزمایشگر بزرگسال پنج دقیقه را صرف تعامل مستقیم با کودک کرد - با اسباب بازی بازی ، آواز قافیه های کودکانه در حالی که کودک در دامان والدین خود نشسته بود. در دیگری ، آزمایشگر به طرف خود برگشت و برای بزرگتر دیگری قصه ای تعریف کرد در حالی که کودک بی سر و صدا با والدین خود بازی می کرد.
این اطلاعات داده ها را از 57 کانال مغز جمع آوری کرده است که در پیش بینی ، پردازش زبان و درک دیدگاه های دیگران نقش دارند.
هنگامی که آنها داده ها را بررسی کردند ، محققان دریافتند که در جلسات رو در رو ، مغز نوزادان با مغز بزرگسالان در چندین منطقه هماهنگ شده است که شناخته شده است در درک سطح بالایی از جهان نقش دارند - شاید کمک به کودکان معنای کلی یک داستان را رمزگشایی می کنند و یا انگیزه های بزرگسال را برای آنها می خوانند.
هنگامی که بزرگسال و نوزاد از یکدیگر روگرداندند و با افراد دیگر درگیر شدند ، اتصال بین آنها از بین رفت.
این مورد با انتظارات محققان مطابقت داشت ، اما این داده ها همچنین غافلگیرکننده بودند. به عنوان مثال ، قوی ترین اتصال در قشر جلوی مغز رخ داده است ، که در یادگیری ، برنامه ریزی و عملکرد اجرایی دخیل است و قبلا تصور می شد که در دوران نوزادی کاملاً توسعه نیافته است.
"ما همچنین متعجب شدیم که متوجه شدیم مغز نوزاد اغلب چند ثانیه مغز بزرگسالان را" هدایت "می کند ، این امر نشان می دهد که نوزادان نه تنها منفعلانه ورودی دریافت نمی کنند بلکه ممکن است بزرگسالان را به سمت مورد بعدی که قرار است تمرکز کنند راهنمایی کند: اسباب بازی برای برداشتن ، کدام کلمات را می توان گفت "
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد