به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، سكان این برنامه گفتوگومحور را هم به دست مهران مدیری سپرد؛ هنرمندی كه در عرصه بازیگری و كارگردانی موفق بوده و تا به امروز كارهای درخشانی از خود بهجا گذاشتهاست. این برنامه قدمت پنج ساله دارد و ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۹۴ متولد شد و تا به الان هم روی آنتن است. گرچه در طول این سالها برای مقاطع زمانی پخش نشدهاست اما جزو برنامههای ثابت تلویزیون است كه مخاطبان خودش را دارد. البته این برنامه تلویزیونی همچون دیگر آثاری كه پخششان به سریهای بعدی رسیدهاست با افتوخیزهای زیادی روبهرو بودهاست و همه این موارد ما را بر آن داشت تا نگاهی به سیر و تحول این برنامه در طول این سالها داشته باشیم.
مدیری همچنان موفق است یا نه؟
اواخر سال ۶۸ بود كه مهران مدیری وارد رادیو شد. البته قبل از آن فعالیتش را در تئاتر شروع كرده بود. آغاز شهرت این هنرمند از سال ۷۲ شروع شد كه به همراه داریوش كاردان اولین برنامه طنز خود را برای نوروز ساخت. این بازیگر و كارگردان نامآشنا، معمولا خودش در كارهایی كه كارگردانی آن را به عهده دارد، بازی میكند و همیشه موفق بودهاست. او در آثارش معمولا دغدغهها و مشكلات جامعه را از نگاه خودش طرح میكند و همین باعث شده تا با حواشی مختلفی روبهرو شود. آخرین سریال مهران مدیری در تلویزیون بهنام «در حاشیه» پخش شد كه با اعتراض بخش پزشكان همراه گردید. مهران مدیری از آبانماه سال ۹۴ برنامه دورهمی را روانه آنتن كرد كه جزو برنامههای پرمخاطب بود.
گرچه نقدهایی به این برنامه وارد است، اما جزو برنامههای گفتوگومحور پربیننده است. تا قبل از دورهمی برنامههای تاكشو یا به قول معروف گفتوگومحور زیاد داشتیم كه اتفاقا اجرای آن به عهده هنرمندان مختلف بود اما چندان موفق نبودند و كمتر برنامه گفتوگومحور موفق مثل شب شیشهای داشتیم. ولی شیوه اجرای مهران مدیری باعث شد تا برنامه دورهمی رنگ و لعاب ویژهای به خودش بگیرد و مورد توجه مردم واقع شود.
برخی منتقدان بر این باورند كه شیوه اجرای مهران مدیری هم به تكرار افتاده و نیاز به بازنگری دارد. هرچند مدیری همیشه ثابت كرده كه میتواند با ایدههای نو و با ساخت برنامههای جذاب مردم را پای تلویزیون بنشاند. در مجموع هدف سازندگان برنامه دورهمی این بوده كه برنامه را با ساختاری كاملا متفاوت روانه آنتن كنند كه گذشت زمان نشان داد این برنامه با اوج و فرودهایی همراه بودهاست.
جبار آذین، منتقد: برنامه دورهمی پیش از هر چیزی متكی به قابلیتها، تواناییها و دانش هنرمندی همچون مهران مدیری متكی است. این هنرمند با شناخت خوب از مخاطبان، سلایق، نظرات آنها و همراهی و همگامی با سلیقه مدیران تلویزیون به نقاط مشترك دست پیدا كردهاست. از این رو با دعوت از مهمانان در میان مردم، مخاطبان فراوانی دارد و طرح سوالاتی كه میتوانند برای مردم جذابیت داشته باشد.
گاه هم انتقادهای سازندهای به شكل محترمانه در این برنامه مطرح میشود. از این رو برخلاف برنامههای گفتوگومحور، دورهمی توانسته پیوسته همراه باشد و افزون بر این نوع اجرای مدیری و گاه شوخیهایی كه با مهمانان انجام میدهد در موفق بودن بخش گفتوگوی دورهمی تاثیر بهسزایی داشتهاست.
وقتی گلایهها تبدیل به حاشیه شد
سیزدهم فروردینماه سال ۹۸ بود كه مهران مدیری در برنامه دورهمی درباره اتفاقات سال ۹۷ و نوروز ۹۸ حرفهای انتقادی زد و علاوهبر صحبتهای كنایهآمیزش با اتفاقات تلخ همچون سیل كه در شمال، جنوب و ... رخ داده بود و بسیاری از مردم عزادار بودند، شوخی كرد. همین موضوع باعث شد تا حاشیههایی شكل بگیرد و خیلیها به برنامه دورهمی و شخصیت مهران مدیری انتقاد كنند. البته صحبتهای مدیری در بازپخش برنامه حذف شد، اما موج انتقادها تمام نشد و شبكه نسیم عذرخواهی كرد.
این موضوع باعث شد مدتی برنامه دورهمی پخش نشود و بعد شب یلدای همان سال به پخش برسد و فصل چهارم این برنامه از زمستان آغاز شد. این در حالی است كه مدیری در همان نوروز اعلام كرده بود برنامه دورهمی با تغییرات دكور از اردیبهشت دوباره روانه آنتن میشود اما حاشیهها پخش فصل جدید را به تأخیر انداخت. در آن مدت هم بارها از سوی شبكه نسیم اعلام شد مشخص نیست برنامه دورهمی چه زمانی به آنتن برگردد اما شب یلدا این طلسم را باز كرد.
تا به حال عاشق شدی؟
یكی از بخشهای برنامه دورهمی كه در ابتدا جذاب بود و حالا درگیر تكرار شده، سوالاتی است كه مهران مدیری از مهمانان برنامه میپرسد. در فصل اول سوالات او جذاب بود و برای مردم تازگی داشت، اما دیگر بعد از چند سال برخی پرسشها نه تنها تكراری است، بلكه حتی مورد توجه كسانی كه زرد پسند هستند و به قول معروف از سوال و جوابهای سطحی لذت میبرند هم دیگر نیست.
سوالات تكراری مهران مدیری هم منجر به حاشیههایی شده و عدهای از منتقدان نسبت به این موضوع نقد دارند كه چرا مدیری به دنبال سوالات جدید نیست؟ سوالاتی اعم از اینكه آیا تا به حال عاشق شدی؟ آشپزی تون خوب است؟ آشپزی تون بد هست؟ مردی كه همسرتان شود باید چه ملاكهایی داشته باشد؟
چرا خانمها سن و سال شان را نمیگویند (با خنده)... این پرسشها مورد انتقاد منتقدان قرار گرفته و میگویند این سوالات یعنی نقض حریم شخصی و خانوادگی و بهتر است كه مدیری این حریم را حذف كند. اما انتقادها تا كنون هیچ تاثیری در مدیری نداشته و حتی با گذشت چند سال از تولید برنامه اما همچنان چنین سوالاتی را از مهمانان برنامه میپرسد. البته در میان سوالاتی كه مدیری میپرسد برخی سوالات هم جزو پرسشهای تكراری محسوب میشوند اما پرسیدنش مشكلی ندارد. سوالاتی از این دست كه احساس خوشبختی میكنید؟ از زندگی تان راضی هستید؟ البته در میان سوالات تكراری مدیری برخی صحبتهای او برخورندهاست.
به ویژه برخوردش با خانمهای مجرد، زیرا گاهی این حرف را دستمایه شوخی قرار میدهد كه هیچكس نبوده شما را بگیره (با خنده) یا اینكه چرا نگرفتن تون؟ (با خنده) اما او چنین برخوردهایی با آقایان مجرد ندارد و این جای سوال برای مخاطبان دارد. در مجموع به نظر میرسد مدیری باید در سوالاتش از مهمانان بازنگری داشته باشد، زیرا دیگر به مذاق مردم هم خوش نمیآید و برایشان بعد از این همه سال جذابیت ندارد. در واقع مدیری میتواند با تیم طراح سوال جدید در این بخشها تغییراتی ایجاد كند. همچنین میتواند به سراغ سوالات چالشی حركت كند.
سحر عصرآزاد، منتقد: موافقم كه این بخش و پرسشها با تكیه بر اتاق فكر باشد و بخش محتوایی به روز باشد تا برای مخاطبان هم جذابیت لازم را داشته باشد. پرسشها باید به گونهای باشد كه فضای طنز مناسب دورهمی را شكل بدهد و سوالات میتواند به گونهای پیش برود كه آسیب شناسی روابط انسانها در جامعه امروز باشد. گاهی برخی سوالات تكراری میشود و دیگر كاركردش برای مخاطبان برای مخاطبان پیایین میآیند. به همین دلیل مطابق زمان، نیاز است در سوالات هم تجدید نظر صورت بگیرد. به روز بودن باعث میشود تا برنامه كاركردش را از دست ندهد.
گفتوگوهایی به دور از چالش
یكی از ویژگیهای برنامهدورهمی تكگوییهای مهرانمدیری است. منولوگهایی كه او میگوید نقدی است كه نسبت به حاكمیت و مردم دارد، اما جالب است وقتی پای گپ و گفت با هنرمندان مینشیند، بیشتر سوالات خنثی است و تم چالشی ندارد. حتی با اینكه توقع میرود مدیری از هنرمندان بیشتر به سمت چالش برود اما به این سمت حركت نكردهاست. با توجه به اینكه مدیری در تکگوییهایش انتقاد كم نمیكند، به همین دلیل مردم علاقهمندند سوالات از هنرمندان به سمت چالش برود تا تماشای برنامه هم برایشان جذابیت بیشتری داشتهباشد.
جبار آذین، منتقد: برخی انتقادهای مهران مدیری در دورهمی رویكرد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد كه در چارچوب رعایت احترام و نگاه سازنده متبلور است. در حالی كه این نوع نگاه وقتی از دهان مجری بازگو میشود، میتواند با حضور مهمانان و تماشاگران ابعادی متعالیتر پیدا كند. بنابراین بهتر است انتقادها از تكگوییهای یكسویه خارج شود و ما شاهد این نوع رویكرد در طرح سوال از مهمانان هم باشیم. در این صورت بیشتر با اقبال مردم روبهرو میشود. از این منظر دورهمی میتواند به درجات بالاتر جذابیت و استقبال دست یابد و به سمت ملی و مردمیشدن حركت كند.
مهمانان تكراری با حرفهای تكراری
یكی از بخشهایی كه میتواند برای مردم جذاب و متفاوت باشد، مهمانان برنامه هستند كه میتوانند یكنواخت بودن آن را كمرنگ كنند اما یکی از نقدها به برنامه این است كه برخی چهرهها پای ثابت مهمانان دورهمی هستند. همین باعث شده تا حرفهای مهمانان هم به تكرار برسد. در این باره میتوان به چهرههایی مثل الهام حمیدی اشاره كرد كه دو بار مهمان برنامه دورهمی بود یا برزو ارجمند. همچنین پژمان بازغی جزو چهرههایی است كه بار اول در تابستان ۹۵ مهمان برنامه بود و بعد سال ۹۶ همراه همسرش، مستانه مهاجر حضور داشت. این بازیگر در ویژه برنامه یلدای ۹۸ هم حاضر شد.
از دیگر هنرمندان پای ثابت برنامه دورهمی میتوان به میلاد كیمرام، پوریا پورسرخ، سیما تیرانداز، مرحوم علی انصاریان، مهران احمدی، گلاره عباسی، بهنام بانی، پژمان جمشیدی، سروش صحت و ... اشاره كرد. در مجموع برای مردم هم جای تعجب دارد كه چرا مدیری به سمت مهمانان تكراری حركت كرده، زیرا برخی چهرهها در طول سه یا چهار سال در زندگی شخصی یا حرفهایشان خیلی تغییر و تحول خاصی نداشتهاند كه دستمایه پرسیدن سؤالات متنوع شود. بنابراین زمان كمی به حساب میآید كه هنرمندان حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند. با توجه به سابقه حرفهای مهران مدیری انتظار میرود او سراغ هنرمندان تكراری نرود.
حسین سلطان محمدی، منتقد: تجربهای كه از دورهمی داریم، آوردن مهمانان مختلف به برنامه است اما گروه سازنده باید برای مهمانان برنامه معیارهایی در نظر بگیرد. گرچه بودجه مشخص است ولی باز هم میتوان بر این اساس برنامه ریزی كرد. گاهی ما شاهدیم مهمانانی در برنامه برای چندمین بار حضور دارند. اگر مهمانان حرف تازهای برای گفتن داشته باشند یا اینكه از آنها سؤالات تازهتر پرسیده شود، اشكالی ندارد اما وقتی مهمانی به فاصله یك سال بعد دعوت میشود، طبیعی است كه حرف تازهای ندارد. همچنین حضور مهمانانی چون پردیس احمدیه كه مخاطبان تلویزیون او را نمیشناسند، چه ضرورتی دارد.
مهمانان میتوانند از حوزههای مختلف بیایند تا برای مردم هم جذابیت داشته باشد. در واقع گروه پشت صحنه باید فهرستی از همكاران داشته باشد و بر اساس معیارهای برنامه مهمان انتخاب كند. به همین دلیل تاكید كردم مهمانان میتوانند از چهرههای مختلف در حوزههای گوناگون هم باشند.
تماشاگرانی که به بخشی از دکور تبدیل شدند
در فصلهای شروع برنامه دورهمی، بخشی از برنامه به حضور مردم اختصاص داشت که روی سن و کنار مدیری میآمدند. این بخش به تنوع برنامه اضافه کرده بود و تماشاگران هم برایشان جالب بود که صرفا نقش دکور را در برنامه ندارند و نقش مثمرثمری در برنامه دارند.
گرچه این بخش جذاب بود اما نقدهایی هم به آن وارد بود و اینکه وقتی مردم روی سن میآمدند مهران مدیری در برخی مواقع از نگاه بالا به پایین با آنها حرف میزد و گاهی مردم بهدلیل نداشتن دانش و اطلاعات با تحقیرهایی روبهرو میشدند.
در فصلهای بعدی این بخش حذف شد و در حال حاضر تماشاگران تبدیل به بخشی از دکور شدند و حتی میتوان گفت بخشی از میزانسن فقط به تماشاگران اختصاص دارد و کارکرد آنها دست زدن است. این در حالی است که مدیری میتواند برنامه را به شکل تعاملی با حضور مردم تولید و روانه آنتن کند تا مردم احساس کنند سهمی هرچند کوچک در برنامه دارند.
جبار آذین، منتقد: یکی از نکات قوت این برنامه همراهی مردم با برنامه دورهمی بود. اکنون بهدلایل مختلف از جمله حضور تلخ کرونا در کشور، همراهی مخاطبان در برنامه کمتر شدهاست. ضمن اینکه قبلا مردم حضور فعالی در برنامه داشتند و گاهی مهران مدیری از آنها میخواست روی سن بیایند و از آنها سؤالاتی میپرسید.
اما در حال حاضر مخاطبان صرفا کفزن هستند و در سالن حضور دارند بدون اینکه حضور تعاملی با برنامه داشته باشند. این در حالی است که مهران مدیری با پرسیدن سؤالات فرهنگی هم به فرهنگسازی کمک کند و هم اینکه کیفیت برنامه را افزایش بدهد و به ارتقای دورهمی بیفزاید.
قصهگوی پرماجرا
یكی از بخشهای جذاب برنامهدورهمی، گویی است كه باید مهمانبرنامه به آن نگاه كند و هر آنچه مهرانمدیری از او میخواهد در مقابل گوی بازی كند. این بخش به نوعی محك هنرمندان است كه آیا میتوانند در مقابل یك گوی بیجان بازی كنند یا نه؟
در واقع مدیری سعی كرده ایدههای جذاب را به برنامه تزریق كند تا بیشتر مردم بیننده برنامه باشند و با علاقه پیگیر بوده، به همین دلیل گوی از بخشهای جذاب برنامه است.
سحر عصرآزاد، منتقد: مهرانمدیری هنرمند خلاقی است و همیشه سعی میكند با ایدههای خلاقانه برنامه را از آن خودش كند. به نظرم طراحی این بخشها بسیار به جذابیتهای برنامه افزوده و حتی میتوان گفت بخش گوی برای خودش شناسنامه خاصی را ثبت كرده و شوخی و بازی با این گوی برنامه را مفرح و جذاب كردهاست. ضمن اینكه همه مردم در هر سن، جنس، رده شغلی و... علاقهمند بازیگری هستند و چالشی در آنها به وجود میآید و مهرانمدیری هم از چنین ماجرایی الگو گرفته و یك بخش جذاب را در برنامه قرار داده است. در مجموع شوخی با این جنبه پنهان درون بانمك است.
مهمان به چه قیمت؟
در برنامههای اخیر دورهمی گاهی شاهد مهمانانی هستیم كه سطح دانش و حتی سطح فعالیت حرفهایشان بسیار كم است و خیلی از ورودشان به دنیای بازیگری نمیگذرد. نكته جالب این كه برخی از همین بازیگران با سطح معلومات پایین جلوی دوربین این برنامه با غرور خاصی هم مینشینند و حرفهایی هم میزنند كه میتواند بازخوردهای خوبی هم در جامعه نداشته باشد. از این دست مهمانان میتوان به پردیس احمدیه اشاره كرد كه چند فیلم در سینما بازی كرده و حتی مخاطبان تلویزیون هم او را نمیشناسند. جالب است كه او در برنامهای كه مهمان بود با افتخار درباره اخلاقهای بد خودش صحبت كرد و اینكه افراد كمی به دلیل رفتارش با او دوست هستند. نكته قابل تأمل این كه همه این موارد را طوری با غرور میگفت كه انگار كارش درست است! و این موضوع واکنش خاصی از سوی مدیری مواجه نمیشد. در مجموع از مدیری انتظار میرود دستیارانش برای انتخاب مهمان و حضور در برنامه سراغ هنرمندان حرفهای بروند، نه اینكه كسانی كه حتی كمتر مخاطبیمیشناسد.
سحر عصرآزاد، منتقد: برنامه پرمخاطب گفتوگومحور دورهمی بهواسطه مجری سمپاتیك است و مردم هم دوست دارند و باعلاقه این برنامه را تماشا میکنند؛ بنابراین انتخاب مهمانان برنامه اهمیت زیادی دارد كه حضورشان چه دادهای به مردم انتقال میدهد. وقتی مهمانی به برنامه دعوت شود كه شناختهشده نباشد، ارزش اشغال شدن آنتن تلویزیون را ندارد. بنابراین جایگاه مهمان از همه لحاظ باید موردبررسی قرار بگیرد زیرا حرفهای مهمان در برنامه اهمیت دارد و تکتک جملات میتواند روی مردم تأثیرگذار باشد یا حتی مهم است حرف مهمان منجر به حساسیتها و مباحثی شود. به همین دلیل اهمیت دارد كه ما چه رفتاری و با چه روشی را میخواهیم الگوسازی كنیم، چراکه مخاطبان كم سن مواردی در ذهنشان میماند و دیگر نمیشود پاك كرد. پس مهم است چه چیزی در ذهن مخاطبان بهویژه کمسنها میسازیم و چه افرادی را بزرگ میكنیم. واقعا باید كسانی به برنامه دعوت شوند كه مستعد هستند و جای معرفی شدن دارند.
من سیاسی نیستم!
در فصل اول برنامه دورهمی، مهران مدیری در یکی از برنامههایش حرفهایی با تم کمی سیاسی زد که این بخش از حرفهای مورد توجه قرار گرفت و بارها در فضای مجازی دستمایه قرار داده شد و دست به دست شد. او در یکی از قسمتها گفته بود: هرکسی ناراحت است این را باید بداند که اینجا کسی با کسی دشمنی ندارد. چیزی که میگویم حرف مردم است. مردم مطالبه دارند. «هرکس یک رای دادهاست، مطالبه دارد، میخواهد به آنچه گفتهاید عمل کنید.» این حرف مدیری بعد از چرخیدن در فضای مجازی و شکلگیری حاشیهها باعث شد تا او در قالب یک گفتوگوی کوتاه تلفنی با یکی از برنامههای تلویزیون توضیحاتی ارائه کند. او تاکید کرد سیاسی نیست و اینطور ادامه داد: «با تانک از رویم رد نشوید. من همچنان میگویم اگر کسی مسؤولیتی میگیرد و تواناییاش را ندارد، برود بنشیند خانهاش. من نه سیاسیام نه علاقهای به این موضوع دارم و نه تخصصی در این موضوع دارم که بخواهم راجع بهش حرف بزنم. همه کسانی که در ردههای بالا زحمت میکشند، تلاش و همتشان قابل تقدیر است. همانطور که در دورهای دیدیم روی دوش بعضی دوستان در مذاکرات چه سختی بود و چه فشاری را تحمل میکردند تا خیلی چیزها به ثمر رسید.»
بخشهای نمایشی احیا شود
یکی از بخشهای متنوع در برنامه دورهمی، نمایش بود که هم جذاب بود و هم اینکه مورد توجه مخاطبان قرار میگرفت. در بخشهای نمایشی بازیگران مطرحی چون سیامک انصاری، شقایق دهقان، رامین ناصرنصیر، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، مهران رنجبر، سروش جمشیدی، مهلقا باقری و سحر ولدبیگی به ایفای نقش پرداختند. در فصلهای اول بازیگران ثابت و در هر قسمت یک بازیگر مهمان نیز حضور داشت که با حضور مقابل دوربین همراه با سایر بازیگران سعی در ایجاد یک فضای شیرین و کمدی داشتند. در فصلهای بعدی تعداد بازیگران بخشهای نمایشی بهتدریج کم و کمتر شد و در فصلهای اخیر، بخش نمایشی بهکلی حذف و برنامه منحصر به استندآپهای مجری، گفتوگو با مهمان یا تماشاگران و خواندن نظرات تماشاچیان منزل (کامنتها) شد. داستانهای بخش نمایش هم به موضوعات مبتلا به جامعه میپرداخت و همین جذابش کرده بود.
حسین سلطانمحمدی، منتقد: همه بخشهای برنامه باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد و بازخوردها هرازگاهی از جوانب مختلف بررسی شود تا مشخص شود کدام بخشها باید حذف و کدام بخشها تقویت شود. البته نظر شخصی من این است که خیلی بخش نمایشی جذاب نبود. شاید برخیها این بخش را دوست داشته باشند اما من خیلی با این بخش موافق نبودم؛ ضمن اینکه بازی بازیگران هم باید مورد تحلیل قرار بگیرد که چطور بود. شاید بعد از تحلیل مشخص شود كه بخشهای نمایشی طرفداران زیادی داشته و باید این بخشها احیا شود، اما تكگوییهای مهران مدیری به نظرم جذاب تر است. ضمن اینكه در تك گویی حرفهای تاثیرگذاری هم میزند. به هر حال مهران مدیری هنرمندی نیست كه دستش خالی باشد و میتواند بخشهای جدیدی به برنامه اضافه كند. به عنوان مثال او میتواند در تك گویی به قول معروف پرمایه تر حرف بزند تا تك گوییهایش متنوع تر و جسورانه تر باشد.
دورهمی نوروز پخش نمیشود
محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم در جمع خبرنگاران هنگام بازدید از پشت صحنه سریال دستانداز درباره حضور مهمانان ناشناخته در برنامه دورهمی میگوید: به دلیل کرونا، محدودیتهایی برای انتخاب مهمانان داریم. البته گروه سازنده علاقهمند است سراغ چهرههای شناخته شده برود، اما برخی مهمانان به دلیل ترس از کرونا حاضر به شرکت در برنامه نمیشوند. این در حالی است که رفت و برگشتشان با ماشین ایزوله است. اگر گاهی مردم چهرههایی میبینند که کمتر شناخته شده هستند، ولی در کنارش چهرههایی مطرح همچون دکتر انوشه، مسعود فروتن و... هم حضور داشتهاند.
وی در پاسخ به این سوال که شنیده میشود آخرین قسمت این فصل از دورهمی ۲۱اسفند به مناسبت مبعث پخش میشود، توضیح میدهد: معلوم نیست، شاید. البته قرار است تغییرات جدید در برنامه دورهمی ایجاد شود که نیازمند زمان است. بنابراین در ایام نوروز پخش نخواهد شد.
احسانی درباره تکلیف موزه دورهمی میافزاید: موزه دورهمی را یک نفر خریده است و ما آیتمی در این رابطه آماده کردیم که در آخرین قسمت این فصل از برنامه دورهمی که معلوم نیست چه زمانی است، پخش میشود.
خوانندگانی كه درجه یك نیستند
در بخش مهمانان دورهمی تعدادی از خوانندگان هم حضور داشتند كه ترانهای هم در برنامه اجرا كردند. در این كه برخی خوانندگان درجه یك بودند و هستند و در برنامه حضور داشتند، حرفی نیست اما بخشی از خوانندگان كارشان اصلا قابل قبول نبود و در برنامه حضور داشتند.
شكی نیست كه سازندگان برنامه دورهمی تلاش كردند تا فضایی فراهم كنند تا خوانندگان جوان شناخته شوند و برایشان فضای كار فراهم شود. این اتفاق خوب است، اما باید غربالگری درستی انجام شود تا خوانندگانی كه حداقلهای لازم را برای خواننده شدن ندارند، به برنامه دعوت نشوند.
زیرا برخی از آنها حتی آلبوم هم روانه بازار نكردند و فقط چند قطعه خواندند كه آن هم نه تنها دیده نشده، بلكه قابلیت لازم به لحاظ شنیداری نداشتهاست.
البته در این برنامه خوانندگان جوانی مثل هیراد حضور داشتند كه با این برنامه خیلی دیده شد و بعد درگیر حاشیههایی شد ولی آنچه اهمیت دارد این است كه برنامه دورهمی میتواند فضا برای دیده شدن خوانندگان مستعد فراهم كند.
سحر عصرآزاد، منتقد: یكی از رسالتهای مهم در برنامه دورهمی، فرهنگسازی است و دادن فرصت به هنرمندانی كه تریبون ندارند.
این بخش اتفاقا با اقبال مردم و هنرمندان رو به رو شدهاست، زیرا میتوانند هنرشان و قابلیت هایشان را نشان بدهند و به مخاطبان معرفی كنند.
این برنامه میتواند مسیر رشد را طی كند و موافق هستم كه برای همه هنرها باید این فرصت فراهم شود. اما باید سازندگان برنامه به این نكته توجهكنند این فرصت برای كسانی فراهم شود كه واقعا مستعد هستند، نه اینكه فقط یك قطعه به بیرون دادهباشند و آیندهای هم ندارند. معروف شدن هم باید اصول و قاعده خودش را داشتهباشد تا شاهد اتفاقات بسیارخوب در برنامه باشیم.