به گزارش جام جم آنلاین کرمان ؛سید محمد حبیب اللهی، با بیان این که یکی از مهمترین ماموریت های آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی است، گفت: رسانه، امروز به عنوان ابزاری مهم برای توسعه ارتباطات در جامعه و عامل مهمی در تغییر ساختارها و معرفی ظرفیت ها است، یکی از کارکردهای مهم رسانه نقش مهمی است که در حوزه آموزشی ایفا می کند، به ویژه در حوزه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش که به توسعه کشور گره خورده و بدون رسانه این مهم نمی تواند چندان کارساز باشد.
وی افزود: توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش می تواند نقش مهمی در رفع دغدغه شغل جوانان برای خانواده ها و مسئولان داشته باشد، نظام آموزشی سعی دارد با اثربخش کردن جریان یادگیری در راستای توسعه پایدار گام بردارد و به یقین مهارت آموزی یکی از نیازهای مهم کشور برای تحقق توسعه و پیشرفت و دغدغه مهم دولت مردان و مسئولان آموزشی کشور است که این مهم در سطوح مختلفی از جمله آموزش های حرفه ای کوتاه مدت در قالب طرح ایران مهارت در کلاس های فوق برنامه و با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای که در دبیرستان های دور اول به میزان 60 ساعت آموزشی انجام می شود، در حال پیگیری است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان گفت:طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) که آموزش مهارت های شغلی و حرفه ای است و تا پایه نهم هم ادامه دارد، همچنین طرح های خوداتکایی از دیگر طرح ها و برنامه ها در زمینه مهارت آموزی به دانش آموزان است که همه این طرح ها شناختی را در حوزه مهارت به دانش آموزان ارائه می کنند تا در نهایت هدایت تحصیلی انتخاب آگاهانه ای داشته باشند و خود دانش آموزان در زمینه کارآفرینی و ایجاد شغل نقش آفرینی کنند.
حبیب اللهی، به بسته تحول آفرین طرح هر دانش آموز یک مهارت در برنامه های رسمی درسی اشاره کرد و گفت: برای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر برنامه ریزی شده و شهرستان زرند مجری این طرح است که ساعت رسمی برای این درس تعییین شده و دانش آموزان طبق علاقه خود یکی از مهارت های شغلی را کسب می کنند.
وی تاکید کرد: تربیت نیروی کارآفرین به جای نیروی جویای کار برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی و توسعه پایدار از طریق انسان های کارآمد و فضا و تجهیزات مناسب و همکاری همه نهادها محقق می شود، برای پشتیبانی تولید و رونق اقتصادی قطعا تربیت نیروی انسانی هدف اول ماست که این تربیت زمینه اش از درون آموزش و پرورش است و هدایت دانش آموزان از پایه نهم، هم نیاز به سرمایه گذاری در حوزه فضا، تجهیزات و نیروی انسانی و هم نیاز به فرهنگ سازی دارد، در دوره متوسطه دوم سیاست گذاری کلان افزایش سهم آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش به میزان 50 درصد دانش آموزان است .
وی گفت: در حال حاضر 374 هنرستان فعال در استان داریم شامل 171 مرکز آموزش های فنی و حرفه ای و 203 مرکز آموزش های کاردانش و 43058 هنرجو شامل 28233 پسر و 14825 دختر در زمینه های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در قالب 111 رشته (35 رشته در 4 زمینه فنی و حرفه ای و 76 رشته در 4 زمینه کاردانش) و بیش از 1500 رشته محل تحصیل می کنند، در پایه دهم میزان پوشش ما در استان به 38.7 درصد رسیده که نسبت به توسعه کشور جلوتر است در حالی که در 5 سال گذشته رشد 29.22 درصد بوده اما زمینه سازی شده برای سال تحصیلی آینده این میزان به بیش از 42 درصد برسد.
حبیب اللهی گفت: در توسعه سه پایه 38.7 درصد پوشش داده ایم که از توسعه کشوری جلوتریم و در پوشش پایه دهم رتبه اول کشور را داریم، سهم هنرجویان در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در هر 4 زمینه صنعت 53 درصد، هنر 23 درصد، خدمات 21 درصد و در کشاورزی 3 درصد بوده و در سهم هنرجویان سه پایه استان در شاخه کاردانش در 4 زمینه صنعت 57.95 درصد، هنر 24.15 درصد، خدمات 11.54 درصد و کشاورزی 6.36 درصد است.
وی با بیان این که سهم بخش غیردولتی در آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش پایین است، اظهار داشت: نیاز است بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند، 1440 هنرجو که 3.6 درصد کل هنرجویان استان را به خود اختصاص داده در هنرستان های غیردولتی استان تحصیل می کنند، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش شامل 4 رکن هدایت تحصیلی آگاهانه، فضا، نیروی انسانی و تجهیزات است، با توجه به این که مهمترین دغدغه خانواده ها تربیت فرزندانی کارآفرین است، در زمینه هدایت تحصیلی مطلوب اطلاعات خوبی در اختیار خانواده ها قرار داده ایم که نقش رسانه و فرهنگ سازی بسیار پررنگ است، با ورود تکنولوژی به عرصه کار، سهم نیروی انسانی کمتر می شود که چاره ای جز این که بیشتر دانش آموزان مهارت های لازم را ببینند و ساخت هنرستان های جدید نیست که بایستی در تقسیم اعتبارات شهرستانی هم سهم توسعه فضا و تجهیزات هنرستانی در دستور کار قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمان در خصوص چالش های توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش گفت: اول فرهنگ سازی لازم برای فرهنگ کار و تلاش نیاز است تا به عنوان اولویت مهمی استان به آن بپردازد، دوم سرمایه گذاری بخش خصوصی است، به خاطر تب کنکور سرمایه گذاری در مدارس غیردولتی در رشته های نظری است، موضوع دیگر بالا بودن هزینه های این رشته ها، همچنین نیاز به تجهیزات و فضاهای کارگاهی و استهلاک تجهیرات است که موانع و چالش های پیش رو در این خصوص هستند.
حبیب اللهی گفت:کمبود فضاهای هنرستانی کمک خیران را می طلبد، اولویت امروز ساخت فضاهای کارگاهی و تجهیزات است، سرعت رشد تکنولوژی بسیار بالاست که با سرفصل های آموزشی نمی خواند، مشارکت بخش خصوصی برای شاخه کاردانش به صورت برون سپاری برای جبران بخشی از کمبود تجهیزات از ظرفیت های بخش خصوصی مورد نیاز است، خوشبختانه بیش از 70 درصد دانش آموخته های هنرستان ها در زمینه های مختلف متناسب با رشته خود اشتغال دارند، یکی از گام های مهم در این راستا فرهنگ سازی است.