به گزارش
جام جم آنلاین، واقعیت این است که اگر حسابی پیگیر باشید و بدون اینکه دلسرد شوید تا انتهای مسیر محقق شدن حقوقتان را بروید، میتوانید به نتیجه برسید و برای دیگران هم الگو باشید. در این گزارش به چند مورد از حقوقی میپردازیم که قانون به شهروندان داده، اما ممکن است همه از آن مطلع نباشند.
آسیب دیدن وسایل برقی به علت قطعی برق
قطعی برق به یکی از اتفاقات ثابت این روزها تبدیل شده و به جز مشکلاتی که در روند کار و برنامهریزی روزانه مردم ایجاد کرده، یک پیامد منفی جانبی هم دارد و آن آسیب دیدن وسایل برقی خانههاست. جالب است بدانید مشترکان خانگی و تجاری برق، هر ماه مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت میکنند و در نتیجه این حق را دارند که در صورت بروز چنین مشکلاتی، از شرکت برق خسارت طلب کنند. درصورتی که اطمینان دارید مشکل ایجادشده در وسیله برقیتان بهدلیل قطعی برق بودهاست، میتوانید به سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری شرکت توانیر به نشانی bime.tavanir.org.ir مراجعه کنید. در اولین قدم باید تصویر مدارکی مانند آخرین قبض برق، کارت ملی و سند مالکیت یا اجارهنامه محل خسارت را آپلود کنید. بعد نوبت به مدارکی میرسد که نشاندهنده خسارت است که این مدرک میتواند فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز وسیله برقی باشد. پس از چند روز با مراجعه به بخش پیگیری خسارت، میتوانید روند کار را ملاحظه کنید.
صدمه دیدن از حیواناتخانگی دیگران
نگهداری حیواناتخانگی به ویژه سگ که چند سالی است در میان برخی افراد رایج شده، گاهی ممکن است تبعات ناخوشایندی برای دیگران داشته باشد. یکی از مشکلاتی که نمود آن گاهی در اخبار هم دیده میشود، گرداندن سگهای بدون قلاده توسط برخی افراد است که میتواند باعث حمله این سگها به دیگران شود. بر اساس ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامی، صاحب یک حیوان در قبال خسارتی که وارد میکند، مسؤولیت قانونی دارد و در صورت بروز چنین حادثهای، میتوانید اقدام قضایی کنید. سلب آسایش به دلیل سر و صدای حیوانات خانگی همسایگان هم دیگر معضلی است که برخی شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکنند. در این مورد هم میتوانید همراه با مستنداتی مانند فایل صوتی یا ویدئویی که با تلفنهمراه تهیه کردهاید، به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنید.
پارک خودرو مقابل در پارکینگ
معضل کمبود جای پارک به ویژه در کلانشهرها به جاهای باریکی رسیده و به همین دلیل برخی رانندگان دل را به دریا میزنند و خودرویشان را جلوی پارکینگ خانه دیگران به امان خدا رها میکنند! در چنین مواردی شما این حق را دارید که با ۱۱۰ تماس بگیرید و این موضوع را اطلاع دهید. از آنجا که پارک خودرو جلوی پارکینگ درست مانند پارک در دیگر مکانهای ممنوعه معابر شهری است، پلیس میتواند این خودروها را با جرثقیل به پارکینگ منتقل کند. البته معمولا کار به اینجا نمیکشد و اگر با ۱۱۰ تماس بگیرید، پلیس با صاحب خودرو تماس میگیرد و او را وادار به جا به جا کردن ماشین میکند. فراموش نکنید جایی که همیشه خودرویتان را پارک میکنید یا مقابل دیوار خانهتان متعلق به شما نیست و نمیتوانید نسبت به پارک دیگران در آنجا ادعایی داشته باشید.
تأخیر در حرکت وسایل نقلیه عمومی
تأخیر در آغاز به حرکت یا رسیدن به مقصد وسایل نقلیه مختلفی مانند قطار، هواپیما و اتوبوس به یکی از عادتهای سفر مردم تبدیل شده و بسیاری آن را طبیعی میپندارند، در حالی که اگر این تأخیر از میزان مشخصی بالاتر برود، مسافران میتوانند ادعای خسارت کنند.
شرکت راهآهن برای این موضوع قوانین مشخصی دارد و اگر تأخیر حرکت یا رسیدن به مقصد بیش از زمان مشخصی باشد، خسارت پرداخت میکند. میزان این خسارت باتوجه به طول مسیر متفاوت است و در جدولی در سایت رجا به نشانی raja.ir/menupages?id=khesarat آمده است. به عنوان مثال در مسیر تهران-مشهد و برعکس، مسافران برای تأخیر بیش از ۱۸۰دقیقه نیمی از بهای بلیت و برای تأخیر بیش از ۳۶۰دقیقه تمامبهای بلیت را دریافت میکنند.
در مورد اتوبوسهای بین شهری هم اگر میزان تأخیر در شروع حرکت به یک ساعت برسد، میتوانید بلیت را پس بدهید و کل مبلغ آن را از شرکت مسافربری دریافت کنید. در مورد سفر هوایی اگر تأخیر بین سه تا پنج ساعت باشد، میتوانید با انصراف از پرواز، کل بهای بلیت را دریافت کنید و اگر تأخیر بیش از پنج ساعت باشد، علاوه بر کل بهای بلیت، شرکت موظف است ۲۰درصد بهای آن را هم به عنوان خسارت به شما بپردازد.
مشکلات مربوط به خدمات اداره پست
در صورتی که بسته شما با گذشت بیش از ۷۲ساعت هنوز به مقصد نرسیده، مفقود شده یا ضربه فیزیکی دیده باشد، میتوانید نسبت به شکایت از اداره پست اقدام کنید. اولین و سادهترین راه، اقدام از طریق خود اداره پست است. تماس با سامانه ۱۹۵ یا مراجعه به سامانه پاسخگویی به شکایات شرکتملی پست به نشانی eop.post.ir دو راهی است که برای این کار پیش رو دارید. در صورتی که از این راهها موفق به دریافت غرامت نشدید، باید اقدام قضایی کنید و برای این کار، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اولین قدم است. درصورتی که از قبل با مراجعه به سایت nobat.kdke.ir نوبت بگیرید، کار سادهتری خواهید داشت.
مسمومیت و مشکلات سلامتی ناشی از مصرف موادغذایی
براساس قوانین کشور، اگر خوردن یک ماده غذایی باعث ایجاد مشکلات سلامت و مسمومیت برای شما شود، میتوانید از آن شرکت یا واحد صنفی شکایت کنید. این موضوع غذاهای رستورانها را هم شامل میشود و در این موارد هم حق شکایت برایتان محفوظ است.
مسؤولیت دریافت شکایات با این موضوع، برعهده مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت است که دو راه برای ارتباط دارد؛ نخستین راه همان سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت است و راه دیگر، سایت این مرکز به نشانی fdo.tums.ac.ir/ghaza است که در آن میتوان شکایت را با توضیحات کامل ثبت کرد. در مواردی که اثبات شود یک واحد صنفی دچار خطا شده، دستگاه قضایی وارد میشود و در مرحله اول تعطیلی آن مرکز و بعد جریمه نقدی اعمال خواهدشد. ضمن اینکه به جز توزیعکننده، تولیدکننده آن ماده غذایی هم مورد پیگرد قانونی قرار میگیرد.
منبع: ضمیمه چاردیواری / روزنامه جام جم