به گزارش جام جم آنلاین ، سازندگان محبوب ترین عروسک آمریکایی که به نام باربی مشهور است با انتقادات بسیاری وسیعی از سراسر جهان مواجه شده اند چرا که عروسک های ویژه این کمپانی که برای المپیک توکیو طراحی شده بودند فاقد نماد آسیایی هستند. در واقع این عروسک ها برای هر ملیتی طراحی شده اند به جز کشورهای آسیایی.
منتقدان این عمل را یک اتفاق بسیار نژادپرستانه از سوی این کمپانی آمریکایی قلمداد می کنند.
شرکت اسباب بازی سازی که عروسک باربی تولید می کند متل نام دارد. این شرکت با کمیته بین المللی المپیک (IOC) و سازمان دهندگان توکیو 2020 همکاری کرد تا خط جدیدی از عروسک ها را در فوریه 2020 به ویژه برای بازی ها منتشر کند.
این مجموعه شامل پنج عروسک است که نشان دهنده پنج ورزش جدیدی است که امسال به برنامه المپیک اضافه شده بود ؛ یعنی بیس بال/سافت بال ، کوهنوردی، کاراته ، اسکیت بورد و موج سواری.
نظر کاربران و سایر عموم این است که متل به طور عمدی نماد آسیایی را نادیده گرفته است.
بسیاری از کاربران همچنین این سوال را مطرح کردند که چگونه متل می تواند فراموش کند که یک باربی بارز آسیایی را طراحی کند؟
عروسک های باربی در طول سالیان اخیر همواره مورد انتقادات زیادی بوده اند و در برخی کشورها به عنوان تهاجم فرهنگی در نظر گرفته شده است. این عروسک به دلیل ارائه دادن تصویری بسیار زیبا و بی نقص از زنان نیز با انتقاد مواجه است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد