به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ، انتشارات بهنشر تا قبل از سال 96 آثار خود را در 26 موضوع و در قالب رشتههای علوم انسانی، نظری، علوم پایه، مهندسی و... منتشر میکرد. اما از ابتدای سال 96 و با تغییر رویکرد محتوایی، پس از مشورت با صاحبنظران در حوزه و دانشگاه و فعالان عرصه کتاب، تولیدات به نشر به سه سرفصل «معارف اسلامی»، «ارزشهای نظام ولایی» و «سبک زندگی اسلامی - ایرانی» محدود شد، به عبارت دیگر انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر) از یک ناشر عمومی با موضوعات آزاد، به یک ناشر عمومی با موضوعات تخصصی و خاص تبدیل شد.
در همین راستا منطبق با اصول مربوط در سند سیاستهای کلان آستان قدس رضوی، یک هدف کلی بهعنوان افق اصلی برای فعالیت به نشر ترسیم شده است که عبارت است از: «تأمین نیازهای معرفتی و انقلابی مجاوران و زائران امام رضا(ع) در گستره جهانی» و همه برنامهها و فعالیتها و سرفصلهای فعالیت این شرکت در تمامی حوزههای تولید، بازرگانی، ترویج و تبلیغ، رسیدن به همین هدف و افق کلان است. استقبال مخاطبان از حوزههای جدید تولیدی(محورهای سهگانه بیان شده) و میزان فروش آثار معارفی که با رشدی حدود چهار برابری در سالهای اخیر نسبت به ابتدای سال 1396 روبهرو شد، حکایت از استقبال مناسب مخاطبان از آثار معارفی این شرکت با رویکرد جدید دارد.
این حوزه یک مسئولیت اجتماعی در شرکت به نشر تعریف شد؛ «ترویج فرهنگ مطالعه مفید»، یعنی معرفی کتاب مفید و خوب برای مطالعه. موضوع بعدی حمایت از نشر گفتمان انقلاب اسلامی است که در سالهای اخیر در موضوعات گوناگون مانند دفاع مقدس، ادبیات پایداری، ادبیات و معارف دینی، حوزه مقاومت و... آثار خوبی توسط ناشران شایسته، منتشر شده و بهنشر با توجه به ظرفیتهای خود، حمایت از این آثار را وظیفه خود میداند. همچنین الگوسازی و نقشآفرینی در صنعت نشر از نظر محتوایی، شکلی و گرافیکی، ذائقه سازی و ارتقای سطح سلیقه هنری و معرفتی مخاطبان که کمک میکند مخاطب بین اثر خوب و بد بتواند تشخیص دهد، از دیگر موارد مربوط به این مسئولیت اجتماعی است. در زمینه تولید و توزیع کتاب، محصولات و سوغات فرهنگی زائر و نشر الکترونیک برنامهریزی کردهایم تا در آثار و محصولات تولیدی با اولویت مخاطب جوان،کودک و نوجوان از نظر قیمت، قالب و محتوای جذاب و طراحی، ویژگیهای موردنظر این انتشارات رعایت شود.
از ابتدای سال1396 تاکنون، 772 عنوان کتاب چاپ اولی در این شرکت منتشر شده که 640 عنوان از این تعداد یعنی حدود 84 درصد در زمینه محورهای اصلی و مأموریتی این انتشارات و از جمله زیارت مطلوب و تأثیرگذار در بین زائران و در راستای مأموریتهای آستان قدس رضوی مطابق سند سیاستهای کلان این نهاد مقدس بوده و این در حالی است که در مدت 30 سال سابقه فعالیت انتشارات بهنشر، از زمان تأسیس تا پایان سال 1395 فقط 102 اثر پراکنده در زمینه سنت و سیره حضرات معصومین(ع) منتشر شده که در چهار سال اخیر و با ارتباطگیری مناسب با نویسندگان شاخص کشور و یا آمادهسازی بستر مناسب برای نویسندگان مستعد قلم اولی، این تعداد به 174 اثر رسیده که از این تعداد اخیر، 84 اثر صرفاً به موضوع امام رضا(ع) و زائر و زیارت میپردازد.
بهنشر در حال حاضر حدود 280 اثر در مسیر تولید دارد که این آثار کاملاً در جهت تأمین و تحقق اصول و اهداف ابلاغی از سوی آستان قدس رضوی به مجموعه شرکت به نشر و از جمله تحقق مقوله زیارت مطلوب و متعالی با استفاده از ظرفیتهای عرصه کتاب و کتابخوانی است. همچنین به موضوع جانشین پروری و کادرسازی نویسندگان مستعد و خوش قلم برای حوزه ادبیات دینی با برگزاری ویژه جلسات عصرانه داستان نویسان رضوی که از اوایل سال1397 در مشهد و تهران راهاندازی شد نیز توجه شده است.
در این زمینه و در ذیل موضوع سبک زندگی اسلامی- ایرانی ، سه محور یا سه موضوع مهم را مورد توجه قرار دادهایم که عبارتاند از:«ازدواج و روابط خانواده»، « مهارتهای زندگی» و «آثار خلاقه». در سابقه 30 سال فعالیت این شرکت فقط 30 اثر در حوزه سبک زندگی اسلامی- ایرانی منتشر شده و این در حالی است که در سالهای اخیر، حدود 87 اثر در این حوزه تولید شده یا در دست تولید است.
تولید یک مجموعه ده جلدی در زمینه مهارتهای زندگی بر پایه احادیث و روایات با مشارکت پژوهشگاه قرآن و حدیث شهر قم انجام شده و در اختیار مخاطبان بهنشر قرار گرفته است. مجموعههای «چرا شاد نیستم؟»، «چه کنم شاد شوم؟»، «طلاق، چرایی و چگونگی؟»، «مهارتهای مقابله با مشکلات سالمندی» و... از جمله آثاری است که در زمینه سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر پایه روایات و احادیث معصومین(ع) تولید شد و مورد استقبال هم قرار گرفته است. همچنین آثار ارزشمند دیگری با قلم توانای نویسندگان شاخص در عرصه ادبیات دینی برای نوجوانان و جوانان و خانوادهها در قالبهای داستان، طنز اجتماعی و... در دست انجام است.