به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،بر همین اساس با رشد فرهنگ استفاده کارآمد از فرصت های اطلاعاتی و ارتباطی به وجود آمده، ما با پدیده ای به نام جامعه اطلاعاتی نیز روبه رو هستیم، جامعه ای که متکی به خدمات اطلاعاتی رسانههای جمعی و اجتماعی است و با آهنگی سریعتر از دیگر جوامع و با تسلط بیشتر بر اندوختههای علمی و تجربی پیش میرود. جامعه ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش، دارای نقشی محوری و تعیین کننده است.گستره کاربرد و تاثیرات این بخش از دانش، در ابعاد مختلف زندگی امروزی و آینده جوامع بشری به یکی از مهمترین مباحث روز جهان مبدل شده و توجه بسیاری از کشورهای جهان را به خود معطوف نموده است.
در دنیای فعلی، تکنولوژی اطلاعات خمیرمایه توسعه انسانی در سازمان و جامعه است و محورهای اساسی توسعه منابع انسانی و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و انسان ها تعیین می کند. در فرآیند تکنولوژی اطلاعات، دائما اطلاعات تولید، پردازش، توزیع و مدیریت می شود. از همین رو دسترسی سریع و آسان به اطلاعات موجب نشر سریع اخبار، رویدادها و ارتقاء آگاهی های عمومی در جامعه هدف می شود و امکان یادگیری در هر مکان و زمان و فارغ از محدودیت های فعلی را فراهم می آورد.
در همین راستا در سازمان ها نیز سیستم های اداری وجود دارند که وظیفه اصلی آنها ایجاد ارتباط و بهبودی است، که این سیستم با عنوان روابط عمومی شناخته می شود. روابط عمومی بازوی مدیریت برای صیانت و پاسداری از سیاست ها و برنامه های سازمان می باشد، در این بین با توجه به نقش بی بدیل ارتباطات در انتقال مفاهیم و تجربیات برای تکامل اندیشه، روابط عمومی ها با اطلاع رسانی شفاف و دقیق و با کسب اعتماد مخاطب، تلطیف کننده روابط درونی و بیرونی سازمان هستند. از سویی دیگر ارتباطات از لحاظ اطلاعات تجاری و مدیریتی اهمیت زیادی دارد و رمز بقای سازمان و مدیریت و تداوم فعالیت های آن، بستگی به تجهیز این بستر به ابزارهای رقابتی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات یعنی ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری متناسب با اهداف می باشد.
از آنجایی که مدیران روابط عمومی کارآمد، با مدیریت حرفه ای ارتباطات و با بهره گیری از روش های نوین ارتباطی باید حق مردم، رسانه و حق سازمان را بشناسند و در مسیر حفظ حریم سازمان و ارائه خدمات شایسته گام بردارند، لذا این نهاد دیگر صرفا چشم، گوش و زبان سازمان نیست، بلکه مغز متفکر آن بوده و بدیهی است هیچ نهاد و سازمانی نمی تواند بدون موفقیت در حوزه روابط عمومی به عنوان یک سازمان موفق مطرح شود و موفقیت هر سازمانی نیز گره در موفقیت و نقش آفرینی مطلوب این مجموعه دارد. همین امر موجب می شود که روابط عمومی ها با نگاهی ساختار مند به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین، در صدد استفاده همه جانبه از فرصت های رسانه ای بدست آمده باشند.
بنابراین روابط عمومی و رسانه دوشاخه از درخت تنومند ارتباطات هستند که به جای رقابت، مکمل یکدیگرند. سازمان های امروزی باید بتوانند از این فرصت ها بهره برداری نموده و از تهدیدات خود را برحذر دارند و از توانایی های خود جهت پاسخگویی مناسب به نیازهای محیطی استفاده کنند. از این رو سازمان های بهره ور، همواره سعی دارند تا با بکارگیری فناوری های جدید و استفاده کارآمد از آنها، بهره وری نیروهای خود را تا حد ممکن افزایش دهند تا به این ترتیب با کارایی و اثر بخشی بالاتری به اهداف خود دست یابند. از طرفی مبرهن است که پويايي روابط عمومي با توجه به استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین موجب رشد و بالندگي سازمان می گردد.
روابط عمومی اینترنتی را می توان همچنین از جنبه سازمانی مورد بررسی قرار داد چرا که می تواند در ساختارسازمانی، مدیریت تغییر و فرهنگ سازمانی، مهندسی مجدد، ایجاد نوآوری و ابتکار در سازمان، یکپارچگی و هم افزایی تاثیرگذار باشد. همچنین روابط عمومی اینترنتی با بهره مندی از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین، عواملی مانند فضای وب، نرم افزارهای کاربردی، آگاهی دیجیتال، بانک اطلاعاتی، تکنولوژی و سیستم را مورد ارزیابی قرار می دهد. بررسی عوامل ذکر شده ساختار مناسب و صحیحی از این روابط عمومی ها را ارائه می کند و فعالیت موثر و کارآمد ایشان را در عرصه اینترنت به دنبال دارد.
کارشناسان ارتباطات معتقدند بهترین تاثیری که تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نوین در بستر روابط عمومی اینترنتی به ارمغان می آورد، خلق روابط عمومی هوشمند است.
دکتر رامین آرمات .