فودبلاگرهایی که میزی رنگارنگ از انواع و اقسام فستفودها و غذاهای مختلف در برابرشان چیده شده و با تمام وجود، تلاش میکنند مزه این غذاها را در دهان حس کنید و به سراغ رستورانهایی بروید که آنها به شما معرفی میکنند.
سوئیتهومهایی که موجب میشوند شما از صبح تا شب در فکر جور کردن دخل و خرجتان باشید تا خانه و زندگیتان را شبیه آنها درست کنید.
بلاگرهای طنزی که کنار لبخندی که روی لب شما مینشانند، کالاها و خدمات متعددی را هم به شما تحمیل میکنند و شما بیآنکه متوجه باشید ناخودآگاه به سراغ این کالاها و خدمات تبلیغ شده در استوریها و پستهای این بلاگرها میروید.
همچنانکه از لوازم آرایش و سبک آرایشی بلاگرهای آرایشی مورد علاقهتان پیروی میکنید و چیدمان زندگی و حتی لباس و طرز پوششتان شبیه همین بلاگرهایی میشود که ساعات زیادی از شبانهروز،آنها را دنبال میکنید، غافل از اینکه شما ابزاری برای کسب درآمدهای نجومی آنها هستید وسبک زندگی و حتی گاهی سلامتتان را در این مسیر میبازید.
اواخر سال گذشته، بیمه شدن معده یکی از فودبلاگرهای معروف اینستاگرامی، حاشیههای متعدد و واکنشهای اجتماعی داشت. جالبتر از همه اینکه حمید سپیدنام یا همان مسترتستر -که معدهاش بیمه میشود - را خیلی از کسانی که در کوچه پسکوچه های اینستاگرام وبگردی میکنند، میشناسند اما دکتر قدرت سپیدنام، پدر این فودبلاگر اینستاگرامی -که مولف و مدرس کتب دانشگاهی در رشته مهندسی کامپیوتر است- به اندازه پسرش مشهور نیست اما نقش بلاگرهای اینستاگرامی در ذائقهسازی و تغییر سبک زندگی به فودبلاگرها محدود نمیشود؛ هر چند این گروه از بلاگرها هم، با تغییر ذائقه مردم به سمت مصرف فستفودها، موجب رشد بیسابقه مصرف این گروه از غذاهای چاقکننده و فاقد ارزش غذایی شدهاند و سلامت مردم و جامعه را به خطر انداختهاند اما ماجرای تغییر سبک زندگی، گرایش به عملهای جراحی زیبایی و رکوردداری کشور در مصرف لوازم آرایش، چالشهایی است که بسیاری از آنها را میتوان در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و میان همین بلاگرهایی که هر کدام از ما، ساعتهای مفیدی از شبانهروزمان را در صفحاتشان صرف میکنیم، ریشهیابی کرد.
به تصویر کشیدن آرزوها و ایدهآلها برای درآمدزایی
تبلیغات، از مسیر آرزوها و ایدهآلها وارد میشوند. بلاگری هم روش نوینی در تبلیغات است و بلاگرهای اینستاگرامی با بازنمایی و به بیان درستتر، وانمایی از زندگی خود میکوشند آرمانها و آرزوهای ما را پیش چشممان به تصویر بکشند. به طور نمونه، خوردن و آشامیدن، یکی از لذتهای زندگی است.
پس فودبلاگرها به سراغ رستورانها و صنعت خوراکیها میروند و با تصاویری از انواع و اقسام خوراکیهای خوش آب و رنگ، حس چشایی ما را تحریک میکنند و در پی دنبال کردن این صفحات، ما هم بی آنکه خودمان متوجه باشیم به مشتری پر و پا قرص رستورانها، آبمیوه و بستنی و خلاصه خوراکیهای تبلیغشده از سوی بلاگرها تبدیل میشویم.
کودکان کار اینستاگرامی شاید خیلی شبیه بچههای ما نباشند. آنها همیشه چهره و لباس مرتب دارند و حرف گوش کن و دوستداشتنی به نظر میرسند. سوئیتهومهای اینستاگرامی، نمایشی از کدبانوگری زنانی هستند که همیشه همه چیزشان مرتب است و هیچ شباهتی به یک زن خانهدار که هر روز پای گاز ایستاده و خانه را مرتب میکند، ندارند. آنها همه چیزشان ایدهآل است، چون ما تنها یک برش یا یک زاویه از زندگیشان را میبینیم، آن هم زاویهای که خودشان به ما نشان میدهند اما بلاگرهای اینستاگرامی چرا زندگی مشترک یا خوراکیها یا سر و لباس و آرایش کردن و راز زیباشدنشان را با صدها، هزاران و حتی میلیونها دنبالکننده به اشتراک میگذارند؟!
درآمدهای نجومی بلاگرها از نگاههای ما
هر یک نفر دنبالکننده برای بلاگرهای اینستاگرامی به معنای درآمد بیشتر است. اینستاگرام از طریق تکنولوژی کوکی یا کلوچه، علایق ما را ردیابی میکند و صفحاتی را به مان نشان میدهد که بیشتر به آن علاقه داریم و احتمال دارد آنها را دنبال کنیم. در ادامه، هر کدام از ما با دنبال کردن صفحه بلاگر مورد علاقهمان به او کمک میکنیم از طریق ما درآمد بیشتری بهدست بیاورد. ماجرا چندان پیچیده نیست.
بلاگرها از طریق تبلیغات در صفحاتشان درآمدهای نجومی دارند و با افزایش تعداد دنبالکنندهها، شانس آنها برای گرفتن تبلیغات بیشتر و گرانتر بالاتر میرود. همکاری در فروش و اسپانسرینگ هم از دیگر روشهای کسب درآمد بلاگرهاست اما اگر میخواهید بدانید یک بلاگر در ماه چقدر درآمد دارد، باید با یک حساب سرانگشتی درآمدهای آنان را حساب کنیم، چون معمولا شاغلان در این شغل هم دلشان نمیخواهد دست در کارشان زیاد شود و کسی از درآمدهایشان اطلاع داشته باشد. اگر برای تبلیغ با برخی از این بلاگر تماس بگیرید متوجه خواهید شد بسته به تعداد فالوئرها برای هر استوری و پست بین یک تا هفت میلیون تومان از مشتریان خود دریافت میکنند که با یک حساب سرانگشتی، بلاگرهای اینستاگرامی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون و حتی تا یک میلیارد تومان درآمد دارند و این درآمد را مدیون نگاههای ما هستند.
خصوصیتهای شخصیتی افراد دنبالکننده
جواد پیرویخامنه، روانشناس و مدرس دانشگاه در گفتوگو با جامجم درباره تحلیل روانشناختیاش از نقش بلاگرها در تغییر سبک زندگی میگوید:« برخی خصوصیتها در افراد موجب میشود شخصیت دنبالهرو داشته باشند. افرادی که اطلاعات کمی دارند و خصوصیت شخصیتی دهانبینی و اعتماد به نفس پایین دارند، بیشتر به دنبالهروی از دیگران روی میآورند تا بگویند من هم هستم. این افراد به طور کلی بیشتر به دنبال تبلیغات و صفحات اینستاگرامی یا کانالهای تلگرامی وتبلیغات تلویزیونی هستند.»
به گفته وی، البته طبیعی است در جامعه،همه اطلاعات کافی ندارند و شخصیتشان خودساخته نیست و بخشی از ماجرا هم به قانون و نظارت و مسائلی از این دست باز میگردد. متاسفانه شاهد آن هستیم که همه چیز به حال خود رها شده و کاری برای ارتقای سطح سوادرسانه ای مردم نمیشود. از سوی دیگر، انسان همواره طالب زیبایی، راحتی و لذت است. این لذت، گاهی در خوردن و گاهی در گشت و گذار و خرید تامین میشود اما تربیتپذیر است و میتواند تغییر یابد. به باور خامنه، این مسائل در همه دنیا چالشپذیر است اما باید کنترل شود و این کنترل با ارائه جایگزینهای بهتر امکانپذیر خواهد بود.
مصطفی اقلیما، پدر مددکاری ایران هم در گفتوگو با جامجم معتقد است: «افراد در جامعه نیاز به تفریح و سرگرمی دارند و این بلاگرها در عمل از این نیاز استفاده میکنند و با ایجاد سرگرمی، ما را به خود جلب کرده و کسب و کارشان را راه میاندازند.»
از نگاه وی، بخشی از ظهور و بروز این پدیدهها هم وابسته به شرایط زندگی و تغییر پارادایمهای اجتماعی است. اقلیما هم، بر اصلاح قوانین برای کاهش تبعات فعالیت این بلاگرها در تغییر سبک زندگی تاکید دارد. از نگاه وی، در عین حال افراد اگر انتخابهای بهتری داشته باشند به سراغ این مسائل نمیروند.
یگانه شریعت - گروه جامعه روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد