به گزارش جام جم آنلاین، پیرو مفاد نامه ریاست جمهوری (بند 5 الف) در خصوص شفافسازی فرآیند عرضه خودرو، اولین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفافسازی فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان کار خود را از ساعت 9 صبح سه شنبه 27 اردیبشهت آغاز کرد و متقاضیان خودرو ظرف مدت یک هفته تا ساعت 9 صبح روز سه شنبه سوم خرداد اطلاعات ثبت نامی خود را در این سامانه وارد کردند.
با توجه به افزایش 175 درصدی تولید خودروی کامل در خودروسازان بزرگ کشور تا خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (تولید کامل بالغ بر 83 هزار خودرو در مقایسه با میزان 30 هزار خودروی کامل تولید شده در مدت مشابه سال قبل) 38 مدل خودروی مختلف از 6 خودروساز کشور در این دوره ارائه شد و 4 میلیون و 175 هزار 352 نفر دراین سامانه ثبت نام کردند که 3 میلیون و 878 هزار و 301 نفر در قالب طرح عادی و 297 هزار و 051 نفر در طرح حمایت از خانواده بود
مجموع ظرفیت درنظر گرفته شده در خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره 176 هزار و 911 خودرو بود که در قالب 115 طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق العاده، پیشفروشهای کمتر از یک سال و مشارکت در تولید) عرضه شد.
با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش 60 درصدی آمار خودروهای ناقض در پارکینگ نسبت به مدت مشابه سال قبل و از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار، روند تخصیص خودرو در سامانه تداوم پیدا خواهد یافت.
اجرای عملیات فروش توسط خودروسازان انجام میشود و سازمان حمایت، نظارت بر میزان عرضه و حسن انجام تعهدات خودروساز در خودروهای تخصیص یافته را به عهده خواهد داشت.
در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو 56 طرح متنوع تخصیص خودرو در حوزه «حمایت از خانواده و جوانی» ارائه شده است که با توجه به آنکه میزان متقاضیان در 42 طرح مختلف، کمتر از ظرفیت تخصیص یافته بود نیازی به قرعهکشی درآن طرحها نیست و خودروی مدنظر بدون قرعهکشی، به مادران واجد شرایط دراین طرحها اختصاص مییابد.
از سوی دیگر سیاستگذاری عرضه در «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» در راستای ارتقای رضایت مصرفکنندگان و تنظیم بازار، توانسته است مزایایی ایجاد کند که در ادامه قابل ذکر است.
1- تخصیص عادلانه خودرو
2-بالا رفتن امکان دسترسی مصرف کنندگان بهگونه ای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی یازده و نیم میلیون نفر به ازای عرضه پنجاه هزار خودرو ثبت نام کردهاند، در حالیک ه با عرضه یکپارچه خودرو میزان ثبت نام کنندگان محصولات آن خودروساز به 3 میلیون و 600 هزار خودرو به ازای عرضه صد هزارتایی، کاهش یافت و به عبارت دیگر احتمال دسترسی مصرفکنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروساز داخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافته است.
3-شفافیت و ایجاد رویهای واحد در عرضه برای همه خودروسازان
4-رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره چکانی خودرو و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان
5-افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرفکنندگان در هر دوره عرضه.
منبع: فارس
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد