در نشست رییس موزه هنرهای معاصر مطرح شد

موزه؛ مرکز گردهمایی جدید برای جوانان

نشست رییس موزه هنرهای معاصر تهران با خبرنگاران و بازدید از نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۹۱۰۳

به گزراش جام جم آنلاین، نشست عبادرضا اسلامی کولایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران با خبرنگاران ۱۴ شهریورماه برگزار شد. این نشست با حضور علی‌محمد زارع مشاور عالی موزه و بهرنگ صمدزادگان کیوریتور نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» انجام شد.

اسلامی در ابتدای این نشست با بیان ویژگی‌های مهم نمایشگاه بیان کرد: طبق طرحی که داشتیم آثار زیبای هنرمند جهانی برای نخستین بار به نمایش درآمده است. در واقع ۳۸ اثر جدید به نمایش گذاشته شده و این نمایشگاه دیدگاه هنری این جریان را به نمایش گذاشته است. به اعتقاد من، مینیمالیسم‌ها جریان‌ساز و به قولی جنجالی بودند.

او ادامه داد: خوشحالم که اولین کار نمایشگاهی موزه را کنار هنرمند و پژوهشگری مانند آقای صمدزادگان انجام دادیم. ایده برگزاری چنین نمایشگاهی برای خودشان بود و همکاران عزیز من هم از گذشته برای برپایی این‌ نمایشگاه تلاش کردند.

رییس موزه هنرهای معاصر تصریح کرد: ویژگی مهم این‌ نمایشگاه پاسخگویی به پرسش پژوهشگران است. بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان هنر شاید برای دیدن این آثار هنری راهی کشورهای دیگر می‌شدند و این‌ نمایشگاه می‌تواند پاسخی به این نیاز آن‌ها باشد.

خوراکی برای طیف وسیع دنیای هنر

در بخش دیگری از نشست بهرنگ‌ صمدزادگان با بیان گستردگی محتوایی این نمایشگاه بیان کرد: اهمیت این نمایشگاه به دلیل خوراکی است که برای طیف وسیعی از افراد تامین‌ می‌کند و ارتباط با نسل جدید هنرمندان برای من بسیار مهم بود زیرا ما در قبال هنرمندان آینده مسئول هستیم تا خوراک پژوهشی خوبی برایشان تامین کنیم.

او ادامه داد: اولین بار که موزه چنین نمایشگاه کاملی از یک جریان تاریخ هنر برگزار کرد، مربوط به سال ۷۷ بود و جوانانی که در این فاصله متولد شدند فرصت دیدن چنین آثاری را نداشتند.

این هنرمند تاکید کرد: اهمیت دیگر این نمایشگاه از طرفی اهمیت تاریخ هنر است که به دو جریانی می پردازد که در تغییر هنر مدرن به پست مدرن بسیار تأثیرگذار بوده است. در این نمایشگاه آثار افرادی که در بالاترین درجه هنری قرار داشتد و هنرمندان جریان اصلی بودند، به نمایش گذاشته شده است.

او یادآور شد: از ابتدای این ۲ جریان هنری ما تجربیات خامی داشته‌ایم و این به طور کلی در ارتباط با کل تاریخ هنر نیز صدق می‌کند. چیزی که می‌تواند هنر ایران را جهانی کند و موزه را در عرصه جهانی‌ فعال نگه دارد، این است که هنر معاصر ما ازنظر ساختارهای زیربنایی و بنیادین خود به نقطه حائز اهمیتی تبدیل شود و ما نسبت به هنر معاصر جهان اعلام‌ موضع کنیم. نه از کنار جریان‌های هنری رد شویم و نه ستایشگر آن‌ها باشیم‌، بلکه باید موضع مشخصی داشته باشیم. امیدوارم این‌ نمایشگاه اتفاقا تب داغ مینالیسم و کانسپچوآل آرت در ایران را به موضع انتقادی تبدیل کند. اینجاست که ما نسبت به تاریخ هنر به دیدگاه می‌رسیم. امیدوارم چنین نمایشگاه‌هایی ادامه داشته باشد زیرا ما در گنجینه از تمام جریان های هنری آثار خوبی داریم.

صمدزادگان همچنین با انتقاد از کم‌کاری‌ها در حوزه تجسمی بیان کرد: در حاشیه هیچ‌یک از گعده‌های هنری جهان، جایی برای هنر ایران وجود ندارد، چراکه ساختارهای زیربنایی و بنیادی خودش را نتوانسته به یک موضع قابل اهمیت تبدیل کند و نسبت به جریانات هنری موضعی نداشتیم. امیدوارم تب کانسپچوال آرت و مینیمالیسم به یک جریان تأثیرگذار در ایران و به یک موضع انتقادی جهانی بدل شود.

وی همچنین بیان کرد: با دو جریانی طرف هستیم که در دهه شصت، یاغی و شورشی و انقلابی محسوب می‌شدند و بعد از آن، بر تمام جریانات هنری تأثیرگذار بوده است که بخشی از مجموعه‌های جهانی نیز نتیجه تأثیرگذاری این جریان است.

این پژوهشگر تاکید کرد: بیشترین‌ مطالبه اهالی هنر از موزه باید این باشد که موزه مکان فعال باشد و چنین نمایشگاه‌هایی برگزار کند. متاسفانه در این سال‌ها موزه کارکرد خود را از دست داده است. تمام‌ افراد یا رویدادهایی مانند بینال ها نباید توقع این را داشته باشند که در موزه نمایشگاه داشته باشند زیرا با این کار موزه جایگاه بین‌المللی خود را از دست می‌دهد.

صمدزادگان در پایان درباره تفاوت موزه تاریخ هنر با موزه هنرهای معاصر توضیح داد: ما در موزه هنرهای معاصر تهران باید به بازخوانی یک جریان که بیش از پنجاه سال از آن می‌گذرد، بپردازیم و اینکه ما موجبات بازخوانی یک جریان را پس از حدود ۶۰ سال فراهم کنیم زیرا روند مرور و بازخوانی تاریخ هنر امروزه اهمیت دارد.

اسلامی در ادامه این نشست درباره افتتاح سایت موزه گفت: ما در تلاشیم تا سایت مجدد در دسترس افراد و محققان قرار بگیرد. تا دو – سه ماه آینده سایت موزه با ظرفیت بیشتر و استاندارهای روز آماده می‌شود.

رییس موزه در پایان درباره گالری‌های دائمی و نمایشگاه بعدی موزه توضیح داد: ما سعی داریم تا به زودی گالری‌های ادواری و گالری های موزه‌ای را مشخص کنیم. رویداد بعدی ما هم در حوزه خیالی‌نگاری و شمایل‌نگاری و مکتب سقاخانه است که آثار درخوری از گنجینه موزه به نمایش گذاشته می‌شود. تا سال آینده حتما سه گالری ۷، ۸ و ۹ موزه دائمی‌ می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها