با توجه به شرایط اقتصادی، بانکها نیز تمایلی به ارائه این گونه تسهیلات ندارند، هر چند در این بخش بانک مسکن اقداماتی برای تامین تسهیلات انجام داده، اما این بانک به تنهایی توانایی تامین تمام تسهیلات را ندارد. علاوه بر نرخ بازگشت، تسهیلات بانکی نیز شرایط را برای تامین منابع مالی بسیار سخت کرده است. دولت میتواند بحث گروههای هدف و متقاضیان کمدرآمد را پوشش دهد که این موضوع به تعدادی ابزار مالی مانند ایجاد صندوق ملی مسکن نیازمند است. ضمن آن که باید اقدامات مالی دیگری هم برای افزایش سرمایه بانکها صورت گیرد. ایراد دوم این طرح در حوزه زمین است. اتکای دولت برای اجرای این طرح، بازگشت زمینهای در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، اما به دلیل محدودیت زمینهای این وزارتخانه و توسعهنیافتن حریم شهری و روستایی در حوزه تخصیص زمین کار سخت شده است. از سوی دیگر، سیاست دولت برای توسعه افقی شهرسازی این مشکل دوچندانشده، برای حل این مشکل نیز باید با تخصیص زمین و افزایش حریم شهری شرایط را برای تامین زمین فراهم کرد. ایراد سوم طرح نهضت ملی مسکن مربوط به دولتیکردن این طرح است. باید اذعان کرد که دولت توان این حجم از طرح عمرانی از قبیل ساخت یک میلیون مسکن و مدیریت آن از زیرساخت و آمادهسازی، تعامل با پیمانکاران و هدایت پروژه را ندارد، به طوری که در مناطقی که از مردم برای ساخت مسکن پول دریافت شده، هنوز پروژهای تعریف نشده است. حتی در طرح مسکن مهر یک میلیون واحد آن به صورت خودمالکی توسط مردم ساخته شد و این مشکلات اجرای این طرح را با موانع فراوانی ایجاد کرده است. دولت باید استراتژی ساخت یک میلیون واحد مسکونی را باید به سمت عرضه سالانه یک میلیون زمین تغییر دهد و با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و نهاد این بخشها را وارد طرح کنند تا علاوه بر اجرای این طرح شاهد افزایش درآمدهای دولت و محققشدن برنامههای حمایتی دولت در بخش مسکن باشیم.
روزنامه جام جم