بهتازگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در جلسه شورای صنفی نمایش از استمرار پخش تیزر فیلمهای در حال اکران از شبکههای مختلف سیما با مساعدت ریاست سازمان صداوسیما خبر داده و گفته، مدتی است پخش تیزرها با سهولت بیشتری در حال انجام است و همین موضوع استقبال خوب تهیهکنندگان و صاحبان فیلمها را در پی داشته است. او تاکید کرده البته این همکاری نیازمند رعایت ضوابط و شرایط پخش تیزر در تلویزیون از سوی تهیهکنندگان است. این اظهارات و نتایجی که با پخش تیزرها در همین مدت حاصل شده، نشان از قوت گرفتن همکاریهای دوجانبه میان رسانه ملی و مددرسانی تلویزیون برای بهبود هر چه بیشتر حال سینما و رونق آن دارد، تا جاییکه پیگیریهای ما نشان میدهد بیش از هزار تیزر رایگان از فیلمهای سینمایی ظرف دو ماه در قاب تلویزیون پخش شده است. در گزارش پیشرو درخصوص استمرار این طرح با حبیب اسماعیلی، تهیهکننده باسابقه سینما و مدیر شرکت توزیعکننده فیلم در حال اکران «طبقه یک و نیم»؛ محمدحسین صادقی تهیهکننده پویانمایی سینمایی «لوپتو» و حبیب ایلبیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی گفتگو کردیم و از روند این تعامل پرسیدیم. همچنین به حمایت تلویزیون از سینما از دیرباز تاکنون و همافزایی این دو رسانه در فضای فرهنگی کشور نگاه داشتیم.
تلویزیون و سینما بهعنوان دو رسانه موثر و پرمخاطب در کشور گاهی دوشادوش هم سعی در همافزایی و همچنین رونقبخشی به یکدیگر داشتند تا فضای فرهنگی در این مرزوبوم با جهتگیریهای مناسب حال و هوای بهتری بگیرد؛ ضمن اینکه تلویزیون با فعالیتهایی نظیر خرید حق پخش فیلمهای سینمایی و به آنتن رساندن آنها بر گستره مخاطبان سینما افزوده و دیده شدن هر چه بیشتر فیلمها را در پی داشته است. پخش تیزر، یکی دیگر از این همکاریهاست که در سالهای گذشته و طی ادوار مختلف با قدرت و ضعف ادامه داشته است. با نگاهی کوتاه به سابقه و روند حمایت تلویزیون از سینما و سالهایی که این دو رسانه از هم جدا یا یار همدیگر بودند، میتوان گفت در دوره مدیریت جدید سازمان صداوسیما از همان ابتدا قدمهای موثری درخصوص تعامل بیشتر برداشته شد. دیدار تهیهکنندگان با رئیس سازمان صداوسیما در همان روزهای ابتدایی تا این روزها که تیزرها پخش میشوند، شواهدی بر این مدعاست. این اقدام را میتوان در ادامه شعار عدالتگستری و هویتمحوری دوره تحولی صداوسیما تلقی کرد، زیرا ایجاد فضایی تقویتکننده برای آثار نمایشی این مرزوبوم با بها دادن و ایجاد بستر تبلیغی در آنتن سراسری است. هر چند این روند اگر قرار بود به روال سابق ادامه داشته و با دریافت هزینه از همه تهیهکنندگان یا پخشکنندگان همراه باشد، قطعا رقمی قابلتوجه و آوردهای کلان برای صداوسیما داشت که امروز از آن چشمپوشی شده است.
تجدید تعامل با یک اتفاق شیرین
حبیب ایلبیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درخصوص همکاری تلویزیون با سینما و گسترده شدن بستری در آنتن برای اهالی سینما به خبرنگار جامجم میگوید: خوب است تلویزیون در حوزه تبلیغات، خرید و پیشخرید حق پخش تلویزیونی فیلمهای سینمایی کمک حال سینما بوده و در زمان تولید هم کنارشان باشد. بهنظرم این پخش تیزر رایگان اتفاق خوبی است که میتواند آغاز یک تعامل خوب میان تلویزیون و سینما باشد.
وی تاکید میکند: مردم کشورمان دوست دارند فیلمها را از تلویزیون خودمان ببینند. دوست دارند تبلیغات فیلمهای ایرانی در تلویزیون خودمان باشد. یکبار هم این همکاری و تعامل بوده، اما قدری دچار فراز و فرود شده بود. در دورهای که من معاون نظارت سازمان بودم - در اواخر سال ۹۵- مذاکراتی را با تلویزیون و سینماگران و دیگر نهادهای مشترک برگزار کردیم که نتیجه آن پخش بسیاری از تیزرها در تلویزیون بود. در آن زمان با توجه به این مسأله که مرجعیت تبلیغ آثار تلویزیونی باید در داخل کشور باشد، جلسات مشترکی برگزار کردیم و از فروردین ۹۶، تیزرهای رایگانی از برخی فیلمها پخش شد.
همین مسأله هم باعث شد استقبال خوبی از بسیاری از آثار سینمایی در نوروز سال ۹۶ و سالهای بعد از آن اتفاق بیفتد.
ایلبیگی عنوان میکند: در دو سال کرونا این اتفاق متوقف شد و شاهد پخش تیزر نبودیم یا اگر هم بود، بهصورت اندک بود. بعد از آن، دوباره مذاکراتی انجام شد تا تعامل مجدد شکل بگیرد. بهطور کلی این هماهنگی و همنظری وجود دارد که باید فیلمهای ایرانی در تلویزیون خودمان پخش شود و در این ماجرا، درخواستهایی که فرستادیم در تلویزیون با آن موافقت شده است.
وی با اشاره به لزوم پخش تیزر قبل از پخش فیلم میگوید: سینما برای ایجاد امید و نشاط بین مردم، عامل خوبی است و توانسته به تفریح سالم و ارزان بین خانوادهها تبدیل شود. بهنظرم همه باید کمک کنند تا فیلمهای سینمایی ایرانی درست معرفی شوند و مردم بهموقع در جریان قرار بگیرند. این همکاری بین تلویزیون و سینما هم باید ادامه داشته باشد. واقعیت این است که اگر تلویزیون دنبال محتوای نمایشی است، باید روی سینما بهشکل ویژهای حساب باز کند.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه قبل از این یک رقم ۳۰ میلیارد تومانی برای پخش پنج تیزر به یک فیلم سینمایی عنوان شده بود و در واقع امروز با حمایت تلویزیون، فایده اقتصادی قابلتوجهی برای سینما دارد، پیشنهاد میکند: بهنظرم باید باکسهای تبلیغات قدری تغییر کند، چون نیاز به زمان بیشتری برای پخش تیزر فیلمهاست. برای فیلمهای سینمایی نیاز به یک آنونس بالای یک دقیقه است که میتواند جذاب باشد. این جذابیت متقابل است و میتواند برای خود تلویزیون هم مخاطب بیشتری بیاورد. درمجموع بهنظرم این ارتباط و همکاری باید ادامهدار باشد، چون تلویزیون هم برای مردم است و توقع سینماگران این است که تلویزیون ما به نیازهای این صنعت پاسخ دهد.
وی تاکید میکند: من معتقدم حتما گفتگو با عوامل برای اعلام نیاز تلویزیون مفید است. تلویزیون میتواند بیشتر از اینها روی سینما حساب کند. ۱۰۰تا ۱۱۰فیلم در سال تولید میشود که صداوسیما میتواند بیش از نیمی از آن را خریداری و بعد از اکران پخش کند.
انگیزه مضاعف برای تهیهکنندگان
حبیب اسماعیلی، تهیهکننده، بازیگر و مدیر یکی از شرکتهای پخش فیلم درخصوص تاثیر پخش تیزر رایگان برای برخی فیلمهای اکران شده در سینما، به جامجم میگوید: نمیتوان کتمان کرد که در هر صورت تبلیغات برای کارهای سینمایی تاثیرگذار و خوب است. باید تلاش شود همیشه اینطور باشد و از تولیدات حمایت شود. بهنظرم این تبلیغات بیتاثیر نخواهد بود؛ بهویژه اینکه درست در شرایطی اتفاق افتاد که سینما دوران بحرانی خود را میگذراند و نیاز به کمک داشت.
وی درخصوص تاثیر این تعامل میان سازمان صداوسیما و تولیدکنندگان آثار سینمایی، تاکید میکند: بهنظرم این تعامل میان سازمان صداوسیما و عوامل تولید یک فیلم باید همیشه وجود داشته باشد. هزینه تولید فیلم بسیار بالاست و باید این تعامل همیشگی و در جهت حمایت از عوامل باشد. البته بهنظرم بهتر است حتی وقتی سینما از بحران خارج شد، این تعامل ادامه داشته باشد.
اسماعیلی تصریح میکند: البته الان هم این تبلیغات قطعا کمکی برای عوامل خواهد بود و اگر ادامه داشته باشد، تهیهکنندگان برای اکران فیلم تمایل بیشتری پیدا میکنند. وقتی عوامل فیلم برای ساخت آن اینقدر زحمت میکشند، وظیفه همه ماست که به آنها کمک کنیم تا این زحمت به نتیجه برسد. این کار قطعا انگیزه مضاعفی برای تهیهکنندگان خواهد بود و تاثیرگذار است، اما امیدوارم همیشگی باشد.
به گزارش جامجم، پخش تیزر رایگان برای برخی آثار سینمایی در شرایطی است که بعضی ادعا میکنند بسیاری از این آثار برای تبلیغات خود در تلویزیون، ارقام بالایی میپرداختند. اسماعیلی در اینخصوص عنوان میکند: در حالت عادی ارقام بالایی باید برای این کار هزینه کرد. مثلا سال قبل به یکی از این تهیهکنندگان گفته شده بود که برای پخش هفت تا هشت نوبت فیلم، رقمی حدود پنج میلیارد تومان باید برای تبلیغات بپردازند.
همکاری تلویزیون به تیزر ختم نمیشود
یکی از این آثار سینمایی که تیزر رایگانش در تلویزیون پخش میشود، انیمیشن لوپتو است. این انیمیشن در ژانر کمدی و ماجراجویانه و درباره اسباببازیهایی است که به دست بیماران یک آسایشگاه روانی ساخته میشوند. معروف شدن اسباببازیهای لوپتو برای آقای کمالی که مسئول آسایشگاه و مدیر پروژه ساخت لوپتو است، مشکلساز میشود. اما پسر آقای کمالی و فرشته نجاتی که همیشه در مواقع سختی در کنارش بوده، با امید و تلاش فراوان او و آسایشگاه روانی را از مخمصهای که گرفتارش شده نجات میدهند. محمد حسین صادقی، تهیهکننده لوپتو در اینخصوص به مسأله تعامل همیشگی تلویزیون با عوامل اشاره میکند و به خبرنگار «جامجم» میگوید: صداوسیما تیزر لوپتو را پخش کرده و یک تعداد تیزر به فیلم ما اختصاص داده است. البته تنها لوپتو نیست و برخی آثار دیگر هم در این فهرست قرار دارند. وی درخصوص این تعامل میان تلویزیون و سازندگان آثار سینمایی تاکید میکند: بهنظرم این اتفاق خوبی برای جذب مخاطب است. تیزر لوپتو از دو شبکه پویا و نهال پخش شده است. البته مخاطب انیمیشن کودک و خانواده است و معمولا از زمان آشنایی با فیلم تا رفتن به سینما قدری به زمان بیشتری نیاز دارند. بهنظرم این تیزرهای رایگان موثر خواهد بود و امیدوارم در زمان طولانیتری این تیزرها پخش شود. بهنظرم این تیزرها بهصورت خاص برای فیلم کودک تاثیرگذار خواهد بود. صادقی به هزینههایی اشاره میکند که در صورت پخش نشدن تیزرهای رایگان، باید از جیب این تولیدکنندگان هزینه میشد و ادامه میدهد: در حالت عادی باید عدد میلیاردی هزینه میکردیم. البته برای آن اقدام کرده بودیم و نهایی نشده بود، اما میدانم که قطعا عدد آن چند میلیارد میشد. تهیهکننده لوپتو درخصوص تعامل میان تلویزیون و تولیدکنندگان آثار سینمایی میگوید: بهنظرم تاکنون میان تلویزیون با تولیدکنندگان حوزه فیلم کودک، تعامل خوبی بوده، اما هنوز جا دارد که این سینما را بیشتر از قبل به مخاطبان آن معرفی کنیم. هنوز مخاطبان بسیاری هستند که باید با صنعت انیمیشن ایران آشنا شوند. البته همکاری تلویزیون با ما تنها به پخش تیزر ختم نمیشود و تاکنون در برنامههای مختلفی حضور داشته و تلاش کردهایم درباره صنعت انیمیشن صحبت کنیم. مثلا در برخی برنامههای صبحگاهی شبکه دو و سه حاضر شدیم و درباره انیمیشن صحبت کردیم.
این رقم قابل توجه است
شاید پرسش بسیاری پس از اعلام این خبر و شنیدن واکنشها نسبت به آن، این باشد که چه تعداد تیزر بهصورت رایگان راهی آنتن شده است؟
پیگیریهای ما نشان میدهد ظرف دو ماه ۱۰۱۰تیزر رایگان از فیلمهای سینمایی در تلویزیون پخش شده و این سندی روشن بر صحت این مدعاست که تلویزیون نهتنها در حرف بلکه در عمل ظرفیت عظیمی را در اختیار آثار سینمایی قرار داده و در ادامه مسیر نیز همچنان از فیلمهایی با محتوای مناسب حمایت خواهد کرد تا بیشتر دیده شوند.
روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد