اگر یکی از کارکردهای رسانه را آموزش در نظر بگیریم و همچنین آن را فضایی مهیا برای طرح دغدغههای مخاطبان بدانیم، یکی از گروههایی که لازم است با نگاه ویژه از چنین بستری محروم نباشند، زوجهای جوان هستند. ارائه اطلاعات و آگاهیبخشی به جوانان در آستانه ازدواج و همچنین زوجهایی که زندگی مشترک را آغاز کردند و آموزش آنان در هرچه بهتر شدن بافت کلی جامعه تاثیر به سزایی دارد. زیرا که بنیان اصلی خانواده و فرزندانی که در این محیط بالنده میشوند بر ارتباط این دو استوار است.
از میان محورهای مورد بحث برقراری ارتباط موثر، شیوههای مهرورزی، حلاختلاف، ارتباط با خانوادهها و ... برخی موارد است که در زندگی هرکس ضروری به نظر میرسد و این امور بهویژه برای زوجهای جوان نیازمند آموزش است. زیرا که زندگی همین عادت هر روزه ما خود یک مهارت است که برای تعالی در آن به بازآموزی دائمی نیاز داریم. نیاز است که مهارت گفتوگو، سعهصدر و کنار آمدن با همدیگر به وقت چالش را بیاموزیم و بیشتر درباره ارتباط موثر انسانی بدانیم. پیش از این اگر این نیاز را انکار میکردیم یا برای برطرفکردن آن به گفتههای بزرگترها و شنیدن تجاربشان بسنده میکردیم، امروز بهره بردن از رسانههای جمعی و جدید امکان تازهای را فراهم آورده است. برای مثال در این حوزه رادیو و تلویزیون ورود پیدا کرده و چند سالی است تلاش مضاعفی را منعطف با شرایط جامعه و زندگی جوان امروز برای تولید و پخش برنامههایی با محوریت زوجین روی آنتن میبرد. برنامههایی که هرکدام با مرکز توجه قرار دادن یکی از محورهای مطروح سعی در آگاهیبخشی داشتند. برای مثال فصول مختلف برنامه «هزار راه نرفته» در شبکه دوی سیما نگاهی به اختلافات زوجها داشت و با بحثهای کارشناسی که غالبا از زبان روانشناسان بیان میشد به راههای پیشگیری و همچنین حل این مسائل اشاره میکرد. از دیگر برنامههای متفاوت این حوزه حریم مهرورزی در شبکه آموزش بود. این برنامه مباحثی را مطرح میکرد که پیش از این کمتر از قاب تلویزیون شاهدش بودیم و شاید در حریم خطوط قرمز به نظر میرسید اما توانست با بیان موضوعاتی تازه و کمترشنیدهشده به پرسشها و دغدغههای زوجین که در زندگی زناشویی با آن مواجه میشوند پاسخ دهد. پرسشهایی که شاید کمتر کسی برای یافتن جواب آنها راهی اتاقهای مشاوره یا پیمودن مسیر برای مشورت با پزشکان شود. در بعضی برنامهها نگاه سرگرمکنندگی غالب است و محتوای خود در این خصوص را با مسابقه، گفتوگوهای شیرین و اجراهایی با چاشنی طنز میآمیزند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. برای مثال «وقتشه»، «زوجینو» و «کافهگپ» که به ترتیب متعلق به شبکههای نسیم، سه و پنج سیما هستند یا «بیستشو» از شبکه رادیویی صبا نام تعدادی از این نمونه برنامههاست که در نگاه خود مفرحبودن فضا را لحاظ کردند و برای آن در قاب برنامه سهمی قائل شدند. برنامههایی که برخی پخششان به پایان رسیده و بعضی همچنان روی آنتن هستند. برنامه «کامشیرین» از شبکه دوی سیما هم سعی دارد این روزها با تلفیق این دو نگاه هم بحثهای کارشناسی داشته باشد و هم با انتخاب مجریان جوانی که خودشان در زندگی واقعی زوج هستند، فضایی صمیمانه و گفتوگوهای شیرین را به کار بیفزاید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد