اگر ایده اولیه این محصولات و خدمات مورد حفاظت و حمایت لازم قرار نگرفته بود هیچکدام به تولید منجر نمیشدند و نمیتوانستند کسبوکار خود را سرپا نگه دارند. از آنجا که کسبوکارهای مبتنی بر علم و فناوری در کشور ما در حال توسعه هستند حفاظت از ایدهها و حمایت مالی از صاحبان آنها میتواند به توسعه محصولات دانشبنیان و خدمات مبتنی بر فناوری کمک قابلتوجهی کند. کشوری که در آن قوانین مالکیت فکری به رسمیت شناخته میشود و حقوق صاحبان ایده رعایت میشود، خلاقیت و نوآوری مجال بیشتری برای رشد و نمو خواهند داشت. از این رو صندوق نوآوری و شکوفایی بهعنوان یکی از حمایتکنندگان همیشگی زیستبوم فناوری و نوآوری کشور، ۶اردیبهشت امسال، همزمان با روز جهانی مالکیت فکری، دومین رویداد«شکوفا» - مسابقه مالکیت فکری - را با هدف افزایش آگاهی شرکتها برگزار میکند. جامجم درباره اهمیت این رویداد با دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفتوگو کردهایم.
سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) هر سال شعاری را برای روز جهانی مالکیت فکری در نظر میگیرد تا بتواند بهتر و بیشتر توجه صاحبان ایدهها را برای آگاهی به حق و حقوق قانونیشان جلب کند. شعار امسال این سازمان، «زنان و مالکیت فکری؛ شتابدهی نوآوری و خلاقیت» است.
لزوم آگاهیبخشی برای حفاظت از ایدهها
وجود فرآیندی نظاممند و کارآمد برای مالکیت فکری به کشورها کمک میکند تا داراییهای فکری، بهعنوان کاتالیزوری برای توسعه اقتصادی و ارتقای فرهنگی عمل کند. ایدههای کارآمد برای تولید محصول بیشتر و ارائه خدمات متنوعتر، باعث پویایی کسبوکارها در کشور میشود. این ظرفیتی است که اگر از آن بهدرستی حفاظت نشود میتواند لطمات جبرانناپذیری را به بدنه اقتصاد وارد کند. دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص رویداد شکوفا که برای توجه بیشتر به حوزه مالکیت فکری در کشور برگزار میشود، تصریح میکند: «نشان تجاری یا اختراع یا طرح صنعتی بهعنوان مهمترین دارایی شرکتهای دانشبنیان محسوب میشود. برای حفاظت از این دارایی مهم شرکتها، تلاش کردیم برنامههایی برای آگاهیبخشی و حمایت مالی در نظر بگیریم.»
او میافزاید: «از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی برای این موضوع میشود به فعالیتهایی که کارگزاران این مجموعه بهمنظور شناسایی داراییهای فکری شامل ثبت اختراع، ثبت نشان تجاری و ثبت طرح صنعتی شرکتها انجام دادهاند و همینطور اقداماتی که برای ثبت این داراییها در داخل و خارج ایران انجام شده اشاره کرد.» صندوق نوآوری و شکوفایی دورهآموزشی یکسالهای را با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری برگزار کرد که از اسفند۱۴۰۰ آغاز و تا بهمن۱۴۰۱ ادامه داشت. این دوره برای آگاهی شرکتهای کوچک و متوسط از حقوق مالکیت فکری بود. به گفته دکتر شاوردی بخشی از رویداد شکوفا، برگزاری مسابقه آنلاینی با محتوای همین دوره آموزشی است که میتواند سطح دانش شرکتها را در این رابطه ارزیابی کند.
دورههای آموزشی متنوع برای کسبوکارها
بسیاری از کسبوکارها بهدلیل کمتجربه بودن، در حفظ ایدههای خود موفق نیستند و ممکن است بهدلیل فاصله طولانی بین طرح تا اجرای ایده یا مراقبت نکردن از آن فرصتهایشان را از دست بدهند. ضعف در سازوکارهای قانونی مرتبط با مالکیت فکری در کشور هم در بسیاری از موارد باعث میشود کسبوکارها نتوانند ایدههایشان را اجرایی کنند. دکتر شاوردی راهکارهایی که صندوق برای این چالشها در نظر گرفته را اینطور شرح میدهد: «ما تلاش میکنیم افراد خبره را در کنار شرکتها قرار دهیم تا بتوانند مسیرشان را با موفقیت طی کنند. در همین راستا برای شناسایی چالشهای قانونی نشستهایی را با عنوان آیتیتاک برگزار کردیم که هرکدام در حوزههای مختلفی است تا صاحبنظران و شرکتهای فعال در آن زمینه حضور داشته باشند و به تبادل نظر بپردازند.»
وی میافزاید: «با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، خروجی این نشستها برای مجلس شورای اسلامی و سازمان ثبت اسناد ارسال شده تا بتوانند در تصمیمگیریها از اطلاعات آن استفاده کنند.»
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از برگزاری دورههای جدید خبر میدهد و به جامجم میگوید: «در دورههای جدید، تحلیل ثبت مالکیت فکری و روند توسعه فناوریها را بررسی میکنیم تا شرکتها در بحث صادرات و مفاهیم پایهای مالکیت فکری توانمند شوند. دوره دیگر در پایان اردیبهشت برگزار میشود و سخنرانان بینالمللی در آن حضور دارند که در حاشیه آن قرار است نمایشگاهی از دستاوردهای زنان در حوزه دانشبنیان برگزار شود.»
مالکیت فکری درباره کدام ایدهها صدق میکند؟
مالکیت فکری، به ابداعات و دستاوردهای ذهنی اشاره دارد. اختراعات، آثار ادبی و هنری، نمادها، نام و تصاویر مورد استفاده در تجارت و بهطور خلاصه، تمامی داراییهایی را که با استفاده از قدرت فکر و ذهن انسان ایجاد شده است میتوان در قالب داراییهای فکری تعریف نمود. مالکیت فکری، بنا بر تقسیمبندی سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO)به چند دسته اصلی تقسیم میشود که شامل مالکیت صنعتی و کپیرایت است. مالکیت صنعتی خود شامل پتنتها، نشانها و علائم تجاری، طراحیهای صنعتی و نشانههای جغرافیایی میشود و کپیرایت، شامل آثار ادبی فیلم، موسیقی، آثار هنری و همچنین طراحیهای معماری است. حمایت از حقوق مالکیت معنوی(IPR) برای اقتصاد و رشد بیشتر آن در زمینههایی مانند تحقیق، نوآوری و اشتغال مهم است. علاوهبراین اجرای مؤثر قواعد حمایت از حقوق مالکیت فکری IPR برای سلامتی و ایمنی اشخاص در جامعه ضروری است. با استفاده از قواعد حقوق مالکیت فکری معمولا به خالق، حق انحصاری استفاده از آفرینش خود برای مدت زمان مشخصی داده میشود. بنابراین امکان سوءاستفادههای احتمالی از داراییهای فکری افراد که در اقتصاد دانشبنیان مهمترین سرمایه بهشمار میرود به کمترین میزان کاهش مییابد.
شرایط دریافت حمایتهای مالی از صندوق نوآوری و شکوفایی
شرکتهای دانشبنیان با ثبتنام در سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی ثبتنام میکنند و بعد از انجام ارزیابیهای لازم، در صورت تأیید صندوق پرداختها انجام خواهد شد.
دکتر شاوردی میگوید: « ۸۵تا۹۰درصد هزینهها بهصورت بلاعوض از سوی صندوق پرداخت میشود. صاحبان شرکتها میتوانند در بخش خدمات توانمندسازی درباره سقف و میزان حمایتهای صندوق در سایت صندوق به نشانی www.inif.ir اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند.»
او درباره نحوه ارزیابی شرکتها برای پرداخت مبلغ حمایتی میگوید: «مهمترین نکته این است که مالک اختراع یا نشان تجاری حتما باید حقوقی باشد یعنی یک شرکت دانشبنیان باشد نه شخص یا دانشگاه. درباره ثبتاختراع هم باید آن اختراع حتما با محصول شرکت دانشبنیان مرتبط باشد.»
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»: