به گزارش جام جم آنلاین، حمیدرضا محمدی معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ثبت نام از زائران اربعین از روز سه شنبه سوم مرداد آغاز شده است، اظهار کرد: متقاضیان سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین میتوانند از طریق سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir ثبت نام و یا حضوری به دفترهای فعال زیارتی مراجعه کنند.
وی افزود: اسامی و نشانی دفترهای فعال زیارتی در سراسر کشور از طریق سامانه جامع کارگزاران سازمان حج و زیارت به نشانی kargozaran.haj.ir در دسترس عموم مردم است.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ادامه داد: متقاضیان سفر به کربلای معلی و دیگر شهرهای زیارتی عراق در ایام اربعین میتوانند تاریخ سفر خویش را در بازه زمانی ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور برابر با اول تا ۲۵ صفر انتخاب کنند.
محمدی گفت: سازمان حج و زیارت به زائران توصیه میکند مدت سفر خود را حداکثر یک هفته تعیین کنند تا هموطنان بیشتری بتوانند از امکانات اقامتی در عتبات عالیات بهره بگیرند.
وی اضافه کرد: در صورتی که شهروندان ایرانی بیش از مدت مجاز –حداکثر یک ماه- در عراق بمانند، اقامت شان در آن کشور غیرقانونی است و علاوه بر جریمه ۳۰۰ دلاری، با خطر بازداشت و ممنوع الورود شدن به عراق نیز روبه رو خواهند شد.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: متقاضیان سفر اربعین باید حتما در سامانه سماح یکی از بستههای بیمه را انتخاب و حق بیمه اربعین را در قالب سه گزینه ارائه شده پرداخت کنند، تا ثبت نام آنها تکمیل شود.
محمدی حق بیمه اربعین را شامل سه گزینه (بسته) ۳۵ هزار تومانی، ۴۵ هزار تومانی و ۵۵ هزار تومانی بیان کرد که میزان تعهدات بیمهای هر کدام از بستهها در صورت فوت یا بروز حادثه برای زائران، با یکدیگر تفاوت دارد.
وی گفت: متقاضیان سفر اربعین بایستی هنگام ثبت نام علاوه بر انتخاب تاریخ رفت و برگشت، مرزی که از آن خارج میشوند را هم تعیین کنند.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، مرزهای تردد زائران اربعین را شامل مهران در استان ایلام، شلمچه و چذابه در استان خوزستان، خسروی در استان کرمانشاه، باشماق در استان کردستان و تمرچین در استان آذربایجان غربی بیان کرد و گفت: زائرانی که با هواپیما به عراق میروند نیز مرز هوایی را به عنوان مرزهای خروجی خود انتخاب کنند.
محمدی اضافه کرد: بر اساس میزان تقاضای زائران و ظرفیت سرویس دهی هر یک از مرزهای یادشده، ثبت نام افراد در سامانه سماح انجام میشود و در صورتی که ظرفیت مرز موردنظر متقاضی در تاریخی که او برای خروج تعیین میکند، پر شده باشد، باید مرزهای جایگزین یا تاریخهای دیگری را انتخاب کند.
محمدی افزود: هنگام ثبت نام سفر اربعین در سامانه سماح، نیازی به ثبت شماره گذرنامه نیست، اما متقاضیان باید بدانند بدون داشتن گذرنامه، امکان خروج از کشور ندارند.
وی گفت: زائران میتوانند با گذرنامههای عادی یا گذرنامه ویژه اربعین که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صادر میکند و حداقل بایستی شش ماه اعتبار داشته باشد، نسبت به خروج از کشور اقدام کنند.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هشدار داد در صورتی که زائران بدون ثبت نام در سامانه سماح و پرداخت حق بیمه اقدام به سفر کنند، هنگام بروز حادثه برای آنان، از پوشش خدمات بیمهای محروم خواهند بود.
محمدی ادامه داد: پوشش بیمهای زائران اربعین برای اعزامهای هوایی به محض اینکه مهر خروج از کشور در گذرنامه آنها ثبت شود و برای اعزامهای زمینی از یکصد کیلومتری مرزهای هدف اربعین، فعال میشود.
محمدی گفت: زائران اربعین برای تهیه بلیت سفر نیز باید براساس اطلاعیههایی که وزارت راه و شهرسازی اعلام میکند، اقدام کنند.
وی اضافه کرد: افرادی که قصد دارند به صورت گروهی اعزام شوند باید حتماً در سامانه سماح ثبت نام گروهی انجام دهند چون این امر در فعالیت امور گمشدگان بسیار راهگشا خواهد بود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد