عزاداری في نفسه ارزشمند است اما آنچه مهم است شیوهی عزاداری، شرایط عزاداری و محتوا و آنچه در عزاداری انجام میگیرد باید مدنظر باشد نه فقط برگزاری آن. همانطور که همه احکام دین دارای فلسفه و هدفی معین و شرایطی مخصوص خود میباشند. در برگزاری عزاداری نیز باید فلسفه و هدف آن مشخص و شرایط آن منظور گردد. در غیر این صورت نتیجه آن عكس خواهد شد. مهمترین هدف عزاداری شناختن امام حسین (ع) و هدف او از قیام عاشورا و سپس درس گرفتن از هر دو گروه انبیاء و اشقیا میباشد. درس خودسازی، عاشوراشناسی، دینشناسی، حسینشناسی و دشمنشناسی و بکارگیری آن عوامل در زندگی فردی و اجتماعی است. چه عواملی باعث شده تا این دو گروه خصمانه روبروی هم قرار بگیرند. بنابراین شناختن آن عوامل و عینیت دادن عوامل بهتر در جامعه میتواند برای آگاهی مردم و اعتقادات آنها مفید باشد در غیر اینصورت هر نوع عزاداری بدون نیت و بدون هدف و بدون بازسازی و تحول فکر چیزی جز اسراف وقت و هزینه نمیباشد. در نماز باید در تمام امور فردی و اجتماعی ساری و جاری باشد و همانطور که نماز بدون نیت باطل است. هر نوع اعمال فردی و اجتماعی بدون نیت هم ارزش معنوی ندارد و باطل است. یکی از عوامل مهم عقبماندگی کشورهای جهان سوم بخصوص کشورهای اسلامی نداشتن نیت و هدف معین در امور فردی و اجتماعی میباشد و اسراف برخلاف فرمان خدا و اهداف دین و امام حسین بوده و روز قیامت جواب دارد. زیرا در برابر این همه هزینه و فعالیتها باید حتماً تحول فکری و بازده عملی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد در غیر اینصورت چیزی جز تکرار مکررات نبوده و تکرار مکررات یعنی برگشت به عقب؛ یعنی شکست؛ یعنی ماندن؛ یعنی مردود شدن و به گفتهی قرآن یعنی اعمال بیهوده و عبث میباشد. در مراسم عزاداری باید فلسفه علمی و هدایتی و اصلاح اجتماعی احکام دین یعنی فرهنگ آنها روشن شود تا برای مردم جاذبیت داشته باشد که نماز، روزه، حج، خمس، زکات و ... هر کدام برنامه سعادت، تکامل و انسان شدن است نه فقط تکرار آداب و رسوم بدون مفهوم باشد و در هر جلسهای چندین آیه از قرآن تفسیر شده و احادیث اولیای دین نمونه عینی و عملی و اجتماعی و اخلاقی آنها بیان شود. نامههای امام علی (ع) و قضاوتهای او در نهجالبلاغه برای مردم بازگو کنند و گویندگان و مسئولین خودشان عامل به گفتههای خود باشند. نکته مهم این که در عزاداری باید در این فکر باشیم که هنگام قیام حسین حضور نداشتیم که او را یاری کنیم. و اگر حضور داشتیم او را یاری میکردیم. حالا که نبودهایم تلاش کنیم اهداف و پیام او که عدالت و آزادی و مبارزه ظلم و تبعیض است دنبال کنیم. اگر در راه مبارزه علیه ظلم و نابرابری تلاش کردیم هدف، عزادای امام حسین است. در غیر این صورت معنای عزاداری را نشناختهایم و این عزاداری صوری ارزش معنوی ندارد. و باید همواره یادمان باشد که امام حسین عزادار نمیخواهد. امام لباس سیاه نمیخواهد. طبل و سنج نمیخواهد. سینهزنی و زنجیرزنی نمیخواهد. او حقیقت میخواهد. او پیرو میخواهد. پیروی که در رفتارش تکبر و تظاهر، دروغ، حرامخوری، حیله و مکر نباشد، چون اولین هدف او اصلاح جامعه از عوامل فساد نامبرده بوده است. هدف دیگر او برپا داشتن نماز، رعایت حلال و حرام بوده است. حال اگر برای امام حسین عزاداری کنیم اما هدف او که اصلاح جامعه بر پایه عدالت و آزادی بوده است تلاش نکنیم و از خلافکاران حمایت کنیم و در قضاتها برخلاف قرآن، عدالت را رعایت نکنیم! آیا عزاداری بدون اصلاح فکری و اجتماعی ارزش معنوی و ثواب دارد؟ مسلماً خیر. پیروان امام حسین کسانی هستند که اهداف او را دنبال میکنند و لاغیر. امام حسین گوینده حق است. راه او، قیام او، حق است که پیروان دیگر ادیان را مجذوب خود کرده است. بنابراین پیروان امام کسانی هستند که حق بگویند و بر علیه آنچه غیرحق است از طرف هرکس باشد قیام کند و آنچه غیرحق است از طرف هرکس باشد نپذیرد و قبول نکند. حق بودن هر موضوع و هر ادعایی با داشتن مدرک و دلیل روشن ثابت میشود و مهمتر آنکه ریشه و سند قرآنی و دینی و قانونی داشته باشد. در غیر این صورت ناحق بوده و یک آفت برای دین و جامعه است. حال سؤال دارم آیا تعزیه حق است؟ بودجههایی که برای آن هزینه میشود در راه حق است؟ آیا موضوعی که خدا و پیامبر (ص) نگفتهاند و در هیچ حدیثی نیامده است حق است؟ آیا بودجههایی که در مسیر قرآن نباشد اسراف نیست. خداوند در قرآن در مورد اسرافکنندگان چه فرموده است: در سوره اسراء آیه 29 فرموده است: اسرافکنندگان برادران شیطان هستند. در سوره انعام آیه 142 فرموده است: خداوند اسرافکنندگان را دوست نمیدارد. معیار ارزشها و همه خوبیها قرآن است. هرچه خلاف قرآن باشد مردود و به زیان دین و کشور و به سود دشمنان دین و کشور است. رعایت احکام دین امر الهی و اجتماعی است. عزاداری هم یک موضوع و یک برنامه دینی و اجتماعی است. بنابراین برگزارکنندگان نیز باید دارای فکر دینی و اجتماعی باشند و از تکروی و سلیقهای قضاوت کردن جداً دوری کنند. چرا تکروی نشانه تکبر و عامل اختلاف و فساد و برخلاف هدف خداوند و اولیای دین بخصوص امام حسین و نقطهای مقابل توحید یعنی شرک به خداوند است. پس هدف از عزاداری ایجاد زمینه و رویه اصلاح فردی و معضلات اجتماعی و برقراری امنیت و آرامش و جاذبیت بیشتر احکام دین در جامعه است. همهی برنامههای اجتماعی و مذهبی هنگامی نتیجه مطلوب میدهد یعنی جامعه را بسوی اصلاح و قانونمندی میبرد که همه شرایط لازم رعایت شود. در رأس شرایط مصرف غذای حلال است. هیچ برنامهای چه اجتماعی و چه دینی به خودی خود نتیجه مطلوب را ندارد مگر آنکه شرایط آن منظور گردد. از عوامل مهم انحراف فکری که جامعه را به سوی فساد و اختلاف، عدم امنیت، نپذیرفتن حق، انحراف از مسیر احکام دیدن، ضعف عاطفه، کینهتوزی، و باطلکننده همه عبادات و مراسمهای مذهبی میباشد غذای حرام است. چنانکه پیامبر اسلام فرموده است: یک لقمه غذای حرام تا چهل شب هیچ شب هیچ عبادتی مقبول نیست.
الهه قمشه ای در این شعر میگوید:
حرام رد بدل صد فکر باطل کند دل را ز یاد دوست غافل
چنانکه امام حسین (ع) در میدان نبرد به گروه اشقیا که به نصایحه امام حسین (ع) گوش نمیدادند به آنان فرمود: (از اینکه به سخنان من گوش نمیدهید این است که شکم شما از غذای حرام گنده شده است.)
غذای حرام از چه راههایی بدست میآید: رباه و رشوه، گرانفروشی، کمفروشی، احتکار، غش در معاملات، دزدی، اختلاس، متأسفانه بسیاری از پیروان اسلام که برای امام حسین عزاداری میکنند مبتلا به معاملات حرام هستند. بنابراین هنگامی عزاداری ارزش معنوی و اصلاح اجتماعی دارد که شرایط این کاملاً اجرا شود. در غیر این صورت به زیان دین و کشور و به سود دشمنان دین و کشور میباشد.
موضوع مهم: به زیارت امام حسین رفتن بسیار ارزشمند است اما در صورتیکه هدف، شناختن امام و هدف و پیام او باشد و سپس ترویج زبانی و عملی پیام امام به مردم باشد. کسانیکه هر ساله میروند اگر به یکبار بسنده کنند و هزینههای بقیه را در راه اجرای شدن اهداف امام حسین مصرف کنند بسیار بهتر و ارزشمندتر است. ناگفته نماند که هدف امام نیز چیزی به اصلاح امت جدش نبوده است.
از شرایط و خصوصیات مهم مبلغین دینی و کسانیکه مراسم عزاداری برپا میکنند که خود نوعی تبلیغ دین است آگاهی اجتماعی و به تعبیری جامعهشناسی میباشد.
زیرا هر مبلغ دینی باید مانند یک دکتر حاذق دردها و بیماریهای جامعه را بشناسد که آیا این مراسمها چه مشکلی از مشکلات و کدام بیماری جامعه را مداوا و درمان میکند؟ چرا که قبل از پیاده کردن هر طرح و برنامهای باید موضوع برنامه، طبق تحقیق و تجربه انجام بگیرد. در غیر اینصورت نتیجهی آن معکوس است.
آیا هدف امام حسین از قیام خونین، آن بوده است که بعد از شهادت او مردم برایش عزاداری کنند و به زیارت او بروند تا برایشان ثواب بنویسند و به بهشت بروند؟ این فکر و این برداشت از قیام عاشورا در شأن انقلاب کربلا نبوده و حتی یک رکود برای توسعه و جهانی شدن انقلاب و دین اسلام است. هدف انقلاب کربلا تحول فکری و بازگشت به خویشتن خود و شناختن خود که چه بودهایم و چه شدهایم و چرا؟ و رسیدن به معنا و مفهوم این چراها! که چرا دین اسلام که خود یک دین جهانی است اما بعد از 1400 سال از جهانی شدن بازماندهایم؟ مبلغان دینی و برگزارکنندکان مراسمهای دینی و زائرین امام باید بتوانند به این چراها جواب بدهند. که اگر آگاهی آن را ندارند نه امام حسین را میشناسند نه عاشورا و نه عزاداری را!
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد