بااین حال امیدواریم باتوجه به استمرار جریان نفوذ و تروریسم، فیلمسازان پرداختهای ظریف، هنرمندانه و هشداردهنده در سینمای استراتژیک را جدی بگیرند.
هناس(۱۴۰۰) اگر حتی یک دانشمند هستهای در آمریکا ترور میشد، هالیوود و فیلمسازان سینما و تلویزیون لحظهای درباره انعکاس رسانهای آن و ساخت فیلم و سریالهایی مرتبط با آن شخصیت درنگ نمیکردند اما سینمای ایران در این سالها حتی به اندازه یکایک شهدای هستهای فیلم نساخته و نتوانستهاست عظمت و ابعاد این حذفهای ناجوانمردانه از سوی دشمنان را روایت کند. فیلم هناس به کارگردانی حسین دارابی با روایت زندگی شهید داریوش رضایینژاد دانشمند هستهای (بهروز شعیبی) وهمسرش شهره پیرانی (مریلا زارعی)، از معدود آثار در این زمینه است.
سرهنگ ثریا (۱۴۰۰) این فیلم به کارگردانی لیلی عاج که تا مدتی قبل بر پرده سینماها بود، از زاویه جدیدی سراغ گروهک تروریستی منافقین میرود. این اثر که براساس نمایشنامه«بابا آدم» کار خود لیلی عاج تبدیل به اثری سینمایی شده، روی بحث تلاش خانوادههای منافقین برای دیدار با فرزندان یا دیگر اعضای فریبخوردهشان متمرکز میشود. سرهنگ ثریا که با نگاهی به واقعیت و براساس شخصیت ثریا عبداللهی روایت شده، به جز ترفندهای جذب فرقه و شستوشوی مغزی اعضا برای بیمهری و بیاعتنایی به خانوادهها و عزیزانشان، ماهیت تروریستی منافقین را هم با ربودن و قتل برخی پدران و مادران منتظر در اطراف پادگان اشرف نشان میدهد.
ضد (۱۴۰۰) حادثه تروریستی هفتم تیر ۱۳۶۰ به قدری ابعاد و پیچیدگیهای مختلفی دارد که میتوان از زوایای مختلف به آن ورود کرد و روایتهای متعدد و دراماتیک فراوانی براساس آن داشت. به جز خود شهید آیتا... بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور و دبیرکل حزب جمهوری اسلامی بهعنوان شخصیت محوری این ماجرا، این حادثه تروریستی کلی شهید و شخصیت سرشناس دیگر هم برای روایت سینمایی و سریالی دارد؛ شهید موسی کلانتری، عبدالحمید دیالمه، شهید حسن عباسپور و ... ازجمله این شهدا هستند. درحالیکه هنوز شخصیت بزرگ و تاریخساز شهید بهشتی، در سینمای ایران مورد غفلت واقع شده و فیلم شایستهای درباره و با محوریت ایشان ساخته نشده، توقع تولید آثاری درباره دیگر شهدای واقعه هفتم تیر، بیش از حد خوشبینانه است. با این حال فیلم ضد به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی، از زاویه خاصی به حادثه هفتم تیر ورود میکند و اگرچه شهید بهشتی را فقط در یک سکانس میبینیم اما در طول فیلم با اشاراتی درباره شخصیت و ویژگیهای ایشان، حضور کاریزماتیک او احساس میشود. ضد که این روزها بر پرده سینماست، پیرو عنوانش بیشتر روی عناصر ضدانقلاب و ضد ملت بهویژه منافقین متمرکز میشود که چگونه با نفوذ در بالاترین ردههای انقلابی، سعی در ایجاد اختلال و ضربهزدن به نظام و انقلاب را داشتند.