برخی خانوارها به دنبال بلیت اتوبوس، برخی قطار و برخی هواپیما هستند. درست است که افراد زیادی از هواپیما استفاده نمیکنند اما شاهد ناترازی عرضه نسبت به تقاضا در بلیت قطار و اتوبوس هستیم؛ از این رو تقاضا برای بلیت هواپیما تاحدی افزایش یافته است. بررسیها نشان میدهد بلیت هواپیما با اینکه در برخی مسیرها نرخ مصوب دارد همچنان بالاتر از نرخ به فروش میرسد. در این گزارش به دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما پرداختهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
یکی از مسیرهای پرتردد هوایی تهران ـ مشهد است که اکنون با میانگین قیمتی یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان به فروش میرسد. یکی از مواردی که اخیرا به موضوع بلیت هواپیما وارد شده و قیمت آن را تکان داده «نرخ رسمی ایرلاین» است. در واقع به ایرلاینها اجازه داده شده در یک مسیر در مدت مشخص نرخ خود را اعلام کنند و این نرخ برای هر ایرلاین متفاوت است. آنطور که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده ایرلاینها بر اساس خدماتی که عرضه میکنند نسبت به قیمتگذاری تغییراتی را اعمال خواهند کرد. هرچند در اقتصاد، قیمتگذاری دستوری مناسب نیست اما ظاهرا قیمت بلیت هواپیما بدون نظارت در حال افزایش است. در واقع هر ماه شاهد اوج گرفتن قیمت بلیت هواپیما هستیم و هر بار ماجرایی تازه مطرح میشود. از نرخ سوخت گرفته تا خدمات فرودگاهی و ... . برخی کارشناسان بر این باورند که گرانی در بلیت هواپیما اتفاق افتاده و موضوع گرانفروشی صحت ندارد اما برخی دیگر معتقدند گرانفروشی باعث شده تا نارضایتی ایجاد شود. مصداق بارز آن هم منع فروش بلیت سه شرکت هواپیمایی به دلیل گرانفروشی بود. اخیرا شرکتهای «آپ»، «چارتر ۷۲۴» و «موج زمزم» از فروش بلیت هواپیما منع شدند. بر اساس اخبار منتشر شده مبنی بر ابلاغ معاون دادستان و جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ ویژه فرودگاههای تهران به ایرلاینها، گروه نرمافزاری آپ، چارتر ۷۲۴ و زیرمجموعههای آن و شرکتهای موج زمزم به علت گرانفروشی بلیت هواپیما، از هرگونه واگذاری و فروش بلیت تا اطلاع ثانوی ممنوع شدند. آنطور که سازمان هواپیمایی کشوری گفته در صورت مشاهده گرانفروشی با شرکتها برخورد میکنیم.
چند نرخی نداریم
حسین مذنب، مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور شهروندان وزارت راه و شهرسازی دیروز در جمع خبرنگاران در خصوص تکرار تخلف گرانفروشی بلیت از سوی برخی شرکتهای هواپیمایی، گفت: این تخلفات محرز است و وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری عزم خود را بر برخورد با متخلفان و افرادی که به دولت و مردم دهنکجی میکنند، جزم کرده است.
مدیرکل بازرسی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت بلیت هواپیماها دستوری نیست، اضافه کرد: نرخها کاملا کارشناسی است و ما بهعنوان دفتر بازرسی وزارتخانه حاضریم در حضور کارشناسان متعدد، همچنین نمایندگان شرکتهای هواپیمایی به بحث و بررسی درخصوص جزئیات هزینهها بپردازیم.
این بررسیهای کارشناسانه و محاسبات پیشتر نیز انجام شده که موجب افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیتها در خرداد ماه امسال شد.
مذنب تصریح کرد: اینکه هر شرکتی بگوید هزینههای من بیشتر است یا خدمات بیشتری را ارائه میدهم، پس باید نرخ بلیت من بیشتر باشد درست نیست، بلکه رویکرد دولت و حاکمیت این است که مردم بسته به توان خود از حداکثر امکانات عمومی بهرهمند شوند.
ناترازی در عرضه و تقاضا
محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اینباره میگوید: در موضوع قیمتگذاری کمبود بلیت هواپیما مشکل نیست؛ بلکه موضوع ناترازی عرضه و تقاضا در حوزه ناوگان هوایی را داریم.وی اضافه کرد: امروز بهدلایل متعدد کمبود هواپیما داریم و به درخواست فزاینده پروازهای داخلی و خارجی به اقصینقاط کشور و جهان نمیتوانیم نیاز شهروندان را پاسخگو باشیم؛ بنابراین ناترازی در عرضه و تقاضا مشکل ایجاد کرده است.محمدیبخش تصریح کرد: با ایجاد سامانهای در سازمان هواپیمایی کشور شرایطی پیشبینی شده که عرضه بلیت تسهیل شود.
وضعیت بلیت در ایام نوروز
رئیس سازمان هواپیمایی کشور درباره قیمتگذاری بلیت هواپیما در ایام نوروز گفت: طی چند هفته گذشته دیوان عدالت ورود کرد و قرار شد براساس قانون برنامه پنجم شرکتهای هواپیمایی با تنوعسازی نرخگذاری داشته باشند که این با اعتراض دولت روبهرو شد؛ بنابراین رئیس دیوان عدالت موافقت کردند که فعلا رای منتفی شود تا رای نهایی جهت تعیین تکلیف مشخص و اعلام شود.
محمدیبخش تصریح کرد: در حال حاضر نرخگذاری بلیت هواپیما طبق روال قبل است اما قیمت در بازار عرضه با چندگانگی و دستورهای مختلف دچار مشکل میشود که البته با ورود دستگاههای نظارتی و سازمان هواپیمایی کشوری قیمتها تنظیم خواهد شد تا شب عید و ایام نوروز را بتوانیم سپری کنیم.وی درباره نرخ سال آینده بلیت هواپیما اظهار کرد: برای سال آینده نیز شورای عالی هواپیمایی جلساتی را برگزار میکند تا متناسب با نرخ ارز، تورم و حقوق و دستمزد و شرایط حاکم بر صنعت هوایی کشور نرخی تعیین و به ستاد تنظیم بازار ارائه شود و البته اگر دیوان عدالت هم رای خودش را ابلاغ کند. این مهم میتواند برای تعیین تکلیف بلیت هواپیما در سال آینده راهگشا باشد.