یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
به گزارش "جام جم" هشتمین جشنواره عکس ایران من به موضوع «خانواده ایرانی» و ثبت تمام زیبایی های آن اختصاص یافته است.
در نشست خبری این رویداد، محمد فروغی، دبیر اجرایی جشنواره درباره این دور از جشنواره عکاسی گفت: در این دوره چند کار متفاوت انجام دادیم. 3/3 (خرداد ماه) کار را آغاز کردیم، 7/7 (مهرماه) آخرین مهلت ارسال آثار است و امیدواریم 8/8 (ابان ماه) اختتامیه را برگزار کنیم.
او افزود: امیدواریم بتوانیم مانند نورنگار که حدود ۲۰ سال از فعالیتش می گذرد، در بخش اقتصادی کسب درآمد کنیم و در بخش فرهنگی هزینه کنیم. بهترین شرایطی که از دیدگاه ما ماندگار میشد برگزاری همین جشنواره است. موضوع جشنواره را با اعضای سیاست گذاری مطرح کردیم. معتقدیم خانواده به سمت غرب و جدایی از کانون اصلی خود میرود؛ بر همین اساس سعی کردیم با عکس و به وسیله تصویر تاثیری در خانواده ایجاد کنیم که امیدواریم اصحاب رسانه به ما کمک کنند. از عکاسان حرفهای تا آماتور میتوانند در این جشنواره شرکت کنند.
فروغی درباره تضاد میان وقایع نگاری با هوش مصنوعی که واقعیت را به چالش میکشد، اظهار کرد: اتفاقا خود ما نیز همین مشکلات را داشتیم که چه کار کنیم. دیدیم در یکی از جشنواره ها کسی با هوش مصنوعی عکس فرستاده و برنده شده. به این جمعبندی رسیدیم ما نیز باید با هوش مصنوعی کار کنیم چرا که در تمام زندگی رخنه کرده است.
وی توضیح داد: سال ۱۳۸۱ ورود عکاسی دیجیتال مورد قبول واقع نمیشد اما الان بروید در دست عکاسان ایران یک عکس با دوربین آنالوگ بیابید. به همین دلیل مجبور هستیم به روز فکر کنیم و با دنیای روز فکر کنیم. هوش مصنوعی نیز یک واقعیت است که در دنیای هنر امروز بسیار دیده میشود.
دبیر اجرایی این جشنواره درباره اینکه آیا محوری برای عکاسی در موضوع خانواده مشخص شده است یا خیر، گفت: محورهای خانواده زیاد است. حداقل دو نفر یک خانواده را تشکیل می دهند بر همین اساس محوربندی نکردهایم. دو یا سه کارگاه نیز برگزار خواهیم کرد که دوستان بتوانند با محور خانواده عکس های بهتری بگیرند.
فروغی در مورد فعالیت این جشنواره در شهرستانها برای نشان دادن خانواده در اقصی نقاط ایران اظهار کرد: در دورههای گذشته عکاسان شهرستان بیش از تهرانیها شرکت کرده بودند؛ تقریبا ۹۹ درصد عکاسان ایران ما را میشناسند و این شناخت موجب شده که اطلاع رسانی ما سریعتر صورت گیرد.
این مسئول جشنواره درباره مجموعه عکسهای حاصل از هفت دوره گذشته هم توضیح داد: در مجموع این هفت دوره حدود ۹۰ هزار عکس از ایران داریم که به ۷۰۰ عکس برگزیده رسیده است. همچنین به صورت میانگین در هر دوره حدود ۵ تا ۷ هزار شرکتکننده داشتیم.
به گفته فروغی، در این دوره هر شرکت کننده می تواند برای هر بخش ۱۰ عکس ارسال کند.
* از تقابل و تضادها به نتیجه می رسیم
مسعود افشانی یکی از اعضای شورای سیاست گذاری گفت: جشنواره عکس دورنگار هشتمین دوره خود را تحت نام کلی ایران من برگزار میکند؛ هر دوره موضوع مخصوص به خود را دارد و هدف ما بیان زیبایی و پتانسیل ایران و ایرانی است که طی این هفت دوره گذشته سعی در پوشش آن داشتیم. به دلیل شرایط کرونا این دوره با تاخیر روبرو شد.
او ادامه داد: موضوع اصلی جشنواره سال جاری خانواده ایرانی به عنوان اساسیترین بنیاد جامعه است. خانواده ایرانی تغییرات زیاد و چالشهایی را پشت سر گذاشته است که دستمایه خوبی برای عکاسان ایجاد کرده است. ما چشماندازهای سنتی، مدرن و اختلاف نسلها را میبینیم که میتواند آن را وقایعنگاری در نظر گرفت. این یک نوع رویکرد جامعه شناسنامه به خانواده ایرانی به عنوان اساسیترین رکن جامعه است.
این عضو شورای سیاست گذاری گفت: در بخش جنبی امسال به دلیل فرایندی که دنیا در حوزه تصویرسازی پیش گرفته، هوش مصنوعی را دستمایه قرار گرفتیم که در واقع ادیت با بسترهای هوش مصنوعی است که چالش برانگیز و در کنار آن خلاقانه است. این چالش را حول خانواده ایرانی با ابزار هوش مصنوعی به تصویر خواهند کشید. ممکن است هیچ تصویری به وسیله زدن شاتر ایجاد نشود اما استفاده از هوش مصنوعی می تواند خیال را به تصویر بکشد.
افشانی افزود: ما میخواهیم عکاسان را وارد چالش استفاده از هوش مصنوعی کنیم و ببینیم تا چه اندازه می توانیم با استفاده از ابزارها خود را به چالش بکشیم. در بخش اصلی دارای محدودیت های ادیت و ویرایش وجود دارد اما در بخش دوم ایجاد تصویر با هوش مصنوعی و استفاده از تکنیک ها بلامانع است. این بخش دارای داوری مجزا و جوایز مجزا است.
او تاکید کرد: از سوم خرداد شروع به پذیرش اثار کردیم و پس از پالایش اولیه اثار به داوران تحویل داده می شود.
به گفته افشانی، علاوه بر اهدای جوایز، به اعضای برگزیده حق تالیف به ۱۰۰ عکس منتخب اهدا خواهد شد.
این عضو شورای سیاست گذاری گفت: این جوایز به عنوان پیشکش به جامعه عکاسان است. عکاسانی که همواره پتانسیل داشته اند.
افشانی در مورد ورود بخش هوش مصنوعی به جشنواره نیز گفت: از تقابل و تضادها میتوانیم به نتیجه برسیم. در بخش اصلی واقعگرایی میکنیم و در بخش جنبی خیالپردازی. این تقابل کمک میکند که تکلیف خودت را بدانی که به دنبال عکاس به دنبال واقعگرایی هستی یا میخواهی با هوش مصنوعی تصویر بسازی. هوش مصنوعی و عکس در کنار یکدیگر قرار میگیرند و نه مقابل همدیگر. این تقابل به نوعی عمدی بوده که ببینیم ماحصل چه خواهد بود.
این عضو شورای سیاست گذاری ادامه داد: این کار به نوعی بازگشت به خویشتن نیز خواهد بود که هوش مصنوعی را ببینیم و متوجه رویکرد خودمان به آن باشیم.
* تکنولوژی تغییر می کند اما هنر ماندگار است
در ادامه داریوش محمدخانی، دیگر عضو شورای سیاست گذاری با اشاره به این موضوع که با ورود هر تکنولوژی نسبت به آن دافعهای وجود دارد گفت: عکاسی رنگی که آمد گفتند سیاه و سفید را میگذاریم کنار در صورتی که کنار گذاشته نشد.
وی ادامه داد: صحبت ما این است که لطفا صورت مسئله را هیچ گاه پاک نکنید. همواره برای صورت مسئلهها میتوان راهکاری ارایه کرد. زمانی که صحبت از ورود هوش مصنوعی بسیاری نسبت به آن گارد گرفتند و از آن ترسیدند؛ در صورتی که رویکردها از تغییر میکند و چیزی از بین نمیرود. هیچ چیز از بین نمیرود و صرفا از صورتی به صورت دیگر تبدیل میشود. باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم و برای آن بستر فرهنگی ایجاد کنیم.
محمدخانی تصریح کرد: جهانیان باید بدانند که ما چگونه زندگی میکنیم. ما بنا را بر این گذاشتیم که ایران را باشکوه نشان دهیم. اگر تکنولوژی جدید آمده است باید از آن استفاده کنیم و در کنارش برای ان بستر فرهنگی بسازیم.
او با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی به فعالیت های فرهنگی گفت: نیاز است که بخش های خصوصی به برگزاری جشنواره ها بپردازند. ما هم حاضر هستیم که تجارب خود را به ان ها منتقل کنیم.
محمدخانی تاکید کرد: حتی ما پیشنهاد کردیم که این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود؛ متاسفانه هنوز امکانش نیست. ما باید فرهنگ خود را به دنیا صادر کنیم. در سینما، موسیقی، نقاشی و… هنر خود را به دنیا انتقال دادیم و باید در عکاسی نیز اینچنین باشیم.
* هوش مصنوعی گذشته را نفی نمی کند
مجتبی خوشدلیان که مشاور هوش مصنوعی این جشنواره است نیز در رابطه با تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی امروز بشر گفت: فکر میکنم دو یا سه سال آینده صادقانه تر نسبت به هوش مصنوعی صحبت میکنیم؛ چرا که در حال صحبت درباره دنیایی تاریک هستیم. ترس آدم ها از هوش مصنوعی از پس یک اتاق تاریک است، نمی داند که در این اتاق تاریک چه چیزی در انتظار اوست.
او ادامه داد: من نصف کارهای روزمره خود را با هوش مصنوعی انجام می دهم. به اندازه ای که حالا برای شما شوخی است که قبلا طول سفر سه ماهه بود و حالا به یک روز رسیده است، حالا هم همینقدر شوخی است که یکسری کارها را انجام می دهیم و از هوش مصنوعی استفاده نمیکنیم.
محمدخانی خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم می خواهیم با هوش مصنوعی تصویر خلق کنیم تلاش های گذشته خود را نفی نخواهیم کرد؛ بلکه کار خود را آسان می کنیم. عکاس ایرانی پیش تر مجبور بود نگاه خود را به یک جغرافیا محدود کند اما حالا دسترسی هایش را باز کرده و می تواند از آن استفاده کند. انسان حالا با استفاده از هوش مصنوعی می تواند امکانات بیشتری را دریافت کند.
لازم به ذکر است، این جشنواره در یک بخش اصلی و یک بخش جنبی برگزار خواهد شد که بخش جنبی آن خلق تصویر با هوش مصنوعی است.
جایزه نفر اول این جشنواره ۴۰ میلیون تومان، نفر دوم ۳۰ میلیون تومان و نفر سوم ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. سه جایزه ۱۵ میلیون تومانی نیز برای برگزیدگان بخش جنبی این جشنواره در نظر گرفته شده است.
مجید ناگهی، مهدی وثوقنیا و عاطفه حقیقی هیئت داوران این جشنواره را تشکیل دادهاند که داوری اثار را تا مهرماه ۱۴۰۳ انجام خواهند داد. آخرین مهلت ارسال این آثار هم هفتم مهرماه است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد