منتظر عملی شدن وعده‌های رئیس جمهور هستیم

بزودی دولت چهاردهم کار خود را شروع می‌کند و به نظر می‌رسد که عمل به وعده‌هایی که از سوی رئیس جمهور منتخب در دوران انتخابات ریاست جمهوری ارائه شده است می‌تواند محک خوبی برای عملکرد ایشان هنگام تصدی قوه مجریه باشد.
بزودی دولت چهاردهم کار خود را شروع می‌کند و به نظر می‌رسد که عمل به وعده‌هایی که از سوی رئیس جمهور منتخب در دوران انتخابات ریاست جمهوری ارائه شده است می‌تواند محک خوبی برای عملکرد ایشان هنگام تصدی قوه مجریه باشد.
کد خبر: ۱۴۶۴۶۳۴
نویسنده پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران

یکی از نکاتی که در این ایام مورد تاکید آقای پزشکیان بویژه در مقطع برگزاری مناظرات و برنامه‌های تلویزیونی بود تاکیدی است که ایشان نسبت به موضوع اختلافات داخلی و رسیدن به انسجام و هم افزایی ملی داشت. طبعا انتظار این است که رئیس جمهور در دولت چهاردهم بتواند زمینه مشارکت همه طیف‌ها و گروه‌ها را فراهم کند و اگر موفق به این کار شود ظرفیت‌های مختلفی برای کشور فراهم خواهد شد.


رئیس جمهور منتخب اشاره داشتند که هم افزایی‌ها می‌تواند بستر مناسبی را برای تعاملات جدی ما با دیگر کشور‌ها فراهم کند. طبیعی است این نیازمند مهیا شدن الزاماتی است. 


اولین تجلی این نیاز در شکل گیری دولت است. آقای پزشکیان در مناظرات خود اصرار داشتند که یک فرد حزبی نیستند و به هیچ جریانی وابستگی ندارند. از این رو توقع این است که ایشان دولتی فراجناحی شکل دهد و از همه طیف‌ها و گروه‌ها استفاده کند. واقعیت آن است که آقای پزشکیان در صورت عملی کردن این وعده حرکت مناسب و فزاینده‌ای را در جهت استفاده از تمام ظرفیت‌های انجام خواهد داد.

این نگاه ملی این امکان را فراهم خواهد آورد تا گام‌ها بلندی در جهت ایجاد باور در بین همه گروه‌ها و شخصیت‌ها و جریاناتی که در کشور فعالیت می‌کنند موثر باشد.
نکته دیگر آنکه ایشان در حوزه سیاست خارجی هم تاکید داشت که تعاملات ما با سایر کشور‌ها می‌تواند حلال مشکلات داخلی ما باشد. به نظر من این سیاست اعلامی ایشان اگر شکل میدانی و عملیاتی پیدا کند بسیار مهم است و در عین حال ایشان به این نکته هم اشاره داشتند که در حوزه دیپلماسی این تعاملات از منظر حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی خواهد بود.


با توجه به گذشته‌ای که از زیاده خواهی کشور‌های غربی و آمریکا به یاد داریم طبیعتا باید منتظر بود و دید که چگونه رئیس جمهور منتخب خواهد توانست تا در این حوزه مدل سازی کند.


برابر با تجربیات قبلی مدل برجام یک شیوه شکست خودره بود و عملا کشور را در موضع انفعال قرار داد و به مرحله رساند که صرفا جمهوری اسلامی امتیاز می‌داد و امتیازی دریافت نمی‌کرد؛ بنابراین با توجه به سخن ایشان که تعاملات خارجی را راه حل مهم برای برون رفت از مشکلات اقتصادی می‌دانند باید دید که آیا مدل ایشان از سنخ رویکرد برجامی است یا در پی آن است که طرحی نو دراندازد که به تولید عزت داخلی بینجامد و ضمن پیگیری جدی حقوق جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی، امتیازات از دست رفته کشورمان در برجام را احیا کند.


 در عین حال معتقدم که آقای پزشکیان تا الان تلاش کرده که این وفاق و همدلی را ایجاد کند و کنش‌های مثبتی تاکنون از خود بروز داده است و بویژه در حوزه محور مقاومت هم مواضع خوبی اتخاذ کرده است و امیدوارم که این روند در عرصه شکل گیری دولت چهاردهم هم تداوم پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها