چگونه محبوب باشیم

به قلم: فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی
به قلم: فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی
کد خبر: ۱۴۶۴۸۸۱

باید بدانیم که محبوبیت یک ویژگی ذاتی و فطری نیست بلکه اکتسابی است و نیازمند آموزش و یادگیری می‌باشد.
افراد بسیاری تسلیمِ این باور اشتباه هستند که محبوبیت و دوست‌داشتنی بودن، از ویژگی‌های ذاتی و غیرقابل آموختنی است که فقط به معدود آدم‌های خوش‌شانس مثل افراد خوش‌سیما، خوش برخورد و به آن‌هایی تعلق دارد که استعداد‌های خاص دارند. البته که این تصور اشتباه است، اما واقعیت این است که محبوبیت تحت کنترل خود افراد و مربوط به هوش هیجانی EQ است.
بهتر است باید‌ها و نباید‌های محبوبیت را از هم تفکیک کنیم
اگر علاقه دارید که دیگران شما را تایید کنند و همچنین دوستتان داشته باشند در برخورد همانگونه که هستید، رفتار کنید و سعی نکنید تظاهر کنید
باور کنید دیگران به راحتی متوجه رفتار تصنعی شما می‌شوند
در هنگام گفتگو با حوصله و دقت به مخاطب خود توجه کنید
ارتباط چشمی مناسب بگیرید و از تغییرات غیر عادی میمیک صورت پرهیز کنید.
بهتر است واکنش‌های نرمال و عادی نشان دهید از غلو کردن دوری کنید با مخاطب خود همدلی کنید و به موضوع صحبت وی احترام بگذارید و
از بحث‌های فرعی دوری کنید.
زیرا دقت و توجه به هر چیزی خارج از موضوع گفتگو باعث آزردگی خاطر مخاطب شما خواهد شد
معمولا افراد از این که نادیده گرفته شوند غمگین و ناراحت می‌شوند.
در ارتباطات احساس طرف مقابل را ببینید و به آن پاسخ مناسب دهید نادیده گرفته شدن احساسات مخاطب ضربه محکمی در میزان محبوبیت شما خواهد بود.
صدای بلند و فریاد زدن نیز می‌تواند باعث کاهش محبوبیت شما شود.
معاشرتی باشید انسان در ارتباطات می‌تواند بیاموزد و تجربه کسب کند.
در مهارت‌های ارتباطی موفق اصولی مطرح است که اگر به درستی بکار گرفته شود می‌تواند تاثیر قابل توجهی در موفقیت‌های اجتماعی ما داشته باشد در این جا به دو دسته از آن می‌پردازیم ۰

نباید‌هایی که باید رعایت کنید
_ در ارتباطات روی نظر خود پافشاری نکنید
_ ویژگی‌های خوب دیگران را ضعیف جلوه ندهید
_ خود محور نباشید
_ شوخی دستی نکنید
_ لهجه و گویش کسی را تمسخر نکنید
_ تظاهر به مهربانی نکنید
_ از موقعیت افراد سرشناس به نفع خود بهره نبرید
_ در مورد موقعیت خود بزرگ نمایی نکنید
_ دیگران را قضاوت نکنید
_ در گفتگو مخاطب خود را سرزنش نکنید
_ موقعیت خود را به رخ دیگران نکشید
_ اگر چیزی را نمی‌دانید در انتقال آن پافشاری نکنید
_ ترشرو نباشید
_ در گفتگو مرتب به موبایل خود توجه نکنید
_ دیگران را تهدید نکنید
_ به دیگران نخندید
_ از عناوین غیر واقع برای خود استفاده نکنید
_ وعده‌های نشدنی به دیگران ندهید

باید‌هایی که برای کسب محبوبیت باید رعایت کنید
_ با آرامش صحبت کنید
_ صدای بلند باعث کاهش محبوبیت می‌شود
_ اگر موضوع گفتگو مطلوب شما نبود با حوصله بحث را تغییر دهید
_ آراسته و تمیز باشید
_ بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید
_ خوشبو و معطر باشید
_ در جمع کوتاه سخن بگویید
_ از تحمیل عقیده خود پرهیز کنید
_ قانونمند باشید
_ اگر در باره موضوعی اطلاعات لازم را ندارید از اظهار نظر پرهیز کنید
_ خوش قول باشید
_ متبسم و خنده رو باشید
افراد خیلی جدی و خشک از محبوبیت کمتری برخوردارند
_ اگر چیزی را نمی‌دانید به راحتی بگویید که نمی‌دانم
و در مورد آن سوال کنید
_ منعطف رفتار کنید
_ خوش قول باشید
_ وفای به عهد قدرت زیادی در محبوبیت دارد
_ با گذشت باشید
_ راز دار و امانت دار باشید
_ سعه صدر داشته باشید
_ در صورت نیاز همکاری کنید
_روی اعتماد به نفس خود کار کنید
_ در پوشش هارمونی رنگ را رعایت کنید
_ اندام مناسب داشته باشید چاقی و اضافه وزن سبب کاهش محبوبیت می‌شود
_ ورزش کنید
_ از انتقاد کردن گاه و بیگاه پرهیز کنید
_ خاطرات خوش را مرور کنید
_ با دیگران مودبانه و محترمانه صحبت کنید
_ در ارتباطات اخلاق همیشه حرف اول را می‌زند خوش اخلاق باشید
_ درستکار باشید
_ دست و دلباز باشید
_ از شوخی‌های نامناسب پرهیز کنید
_ همدلی داشته باشید
_ اگر کاری از دست شما بر می‌آید برای دیگران انجام دهید

موفق باشید
فرنگیس نجارزاده کارشناس ارشد روانشناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها