درباره سریال کمدی درام «خرس» که به‌تازگی از شبکه تماشا روی آنتن رفت

خنداندن تماشاچی کار سختی است

ژانر کمدی یکی از گونه‌های محبوب تلویزیونی است که تماشاگران بسیار زیادی هم دارد و بااین‌حال، برنامه‌سازان تلویزیون خیلی زیاد سراغ آن نمی‌روند. دلیل این کار هم مشخص است. تولید سریال‌های کمدی همواره برای خالقان و کارگردانان تلویزیونی کار سخت و دشواری بوده است و همگان روی این مسأله متفق‌القول هستند که به‌راحتی نمی‌توان مردم را پای صفحه کوچک تلویزیون به خنده واداشت.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۹۰
نویسنده مهکامه درودی - مترجم
خنداندن تماشاچی کار سختی است
 
به قول کریستوفر استورر، خالق سریال کمدی «خرس»: «خنداندن مردم کار بسیارسختی است وشما باید حتما فیلمنامه‌ای جذاب و کمدی داشته باشید تا بتوانید لبخند برلب آن‌ها بنشانید.» باوجوداین، این برنامه‌سازموفق تلویزیونی که دست توانایی درتولیدوساخت مجموعه‌های کمدی دارد، ازجمله هنرمندانی است که در مقابل سختی‌های کار کوتاه نیامده و در این رابطه سریال‌های جذاب و بسیار موفقی تهیه و تولید کرده است. کمدی درام روانکاوانه خرس یکی از همین نمونه‌های موفق است.
 
 
این زندگی پردردسر
دو شبکه اف‌ایکس و هولو تهیه‌کنندگان خرس هستندکه فیلمنامه‌اش رااستورربعد ازهفت ماه کاروتلاش سخت توانست آماده فیلمبرداری کند. جرمی آلن‌وایت، چهره سرشناس قاب‌کوچک و کمدین معروف هم در این مجموعه نقش اصلی را بازی کرده است. او در قالب کاراکتر کارمی برزاتو، یک سرآشپز ماهر است که جوایز زیادی در رابطه با حرفه‌اش دریافت کرده و بعد از مدت‌ها دوری از خانه و کاشانه، به شهر شیکاگوبرمی‌گرددتادرمغازه قدیمی برادرش (که یک ساندویچ‌فروشی بوده است) کسب‌وکار موفق قدیمی را راه‌اندازی کند. او در طول کار با دردسر‌ها و مشکلات زیاد و پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو می‌شود که خط اصلی داستان را به جلو برده و با خلق لحظات کمدی و خنده‌دار، تماشاگرانش را سرگرم می‌کند. ماجراجویی‌های عجیب‌وغریب این سرآشپز به‌قدری به مذاق تماشاگران خوش‌آمد که بلافاصله بعد از پایان موفقیت‌آمیز فصل اول درتابستان سال۲۰۲۲، سازندگانش سراغ فصل دوم رفتند و در ادامه سومین فصل آن‌را نیز تولید و در معرض دید تماشاگران قراردادند. این دوفصل درسال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ روی آنتن رفتند. میزان استقبال منتقدان وبینندگان ازماجراجویی‌های کمیک سرآشپزداستان به‌قدری عالی بوده که فصل چهارم آن هم دردستورکار تهیه‌کنندگانش قرار گرفت. نقد‌هایی که منتقدان برای خرس نوشتند به‌قدری مثبت و دلگرم‌کننده بود که بسیاری از تحلیلگران هنری پیش‌بینی موفقیت بالای سریال را در فصل مراسم اهدای جوایز تلویزیونی همچون گلدن گلوب/ کره طلایی و امی (اسکار تلویزیونی) کردند. این اتفاق رخ‌داد و جرمی آلن‌وایت به‌عنوان بهترین بازیگر کمدی سال این دو مراسم معرفی شد و خود سریال هم توانست لقب بهترین مجموعه کمدی سال این مراسم‌ها را از آن خود کند.
به گفته جرمی آلن‌وایت: «یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت بسیار بالای سریال دراین است که شخصیت برزاتو ازآن دست آدم‌هایی است که شما می‌توانید در کوچه و بازار و در نزدیکی خودتان پیداکنید. برای همین، اکثر بینندگان با او نوعی حس همذات‌پنداری داشتند و ماجراجویی‌های خود را در وجود این سرآشپزمی‌دیدند. این نکته بسیارمهم و تعیین‌کننده‌ای است که شخصیت شما در یک مجموعه تلویزیونی بتواند کاملا تماشاگران راتحت تاثیر قرار داده و به دنبال خود بکشاند. این مرد جوان آرزو‌های زیادی دارد که تصور می‌کند توان برآورده‌کردن‌شان را ندارد.  اما با مرگ ناخواسته برادر بزرگ‌ترش، ناگهان وارث ارث و میراث خانوادگی شده و یک ساندویچ‌فروشی را به ارث می‌برد. حالا او می‌تواند به آرزوهایش رنگ واقعیت بدهد، اما به‌زودی متوجه می‌شود اوضاع آن‌طور هم که فکر می‌کرده ساده و راحت نیست. حالا برزاتو با چالش‌هایی روبه‌روست که باید با غلبه بر آنها، به آن موفقیت و موقعیتی برسد که همیشه خواهانش بوده است. او باید با بدهی‌های معوقه برادر متوفا، آشپزخانه‌ای درهم‌ریخته و کارمندانی سرکش روبه‌رو شود و در همین حال، با درد و رنج درونی خود و زخم‌ها و آسیب‌های روحی روانی خانوادگی کنار بیاید. این‌ها همه همان چیز‌هایی هستند که عموم مردم در زندگی روزمره‌شان با آن‌ها روبه‌رو هستند و حالا برایشان جالب است که ببینند در یک سریال تلویزیونی، قهرمان داستان چگونه با آن‌ها کنار آمده و در جهت حل‌شان می‌کوشد.»
 
سنت‌شکنی با قصه‌های کوتاه 
۲۸اپیزود سه فصل سریال خرس درطول زمان‌های متفاوتی تولید وروی آنتن شبکه‌های جهانی رفتند. این اقدام سازندگان مجموعه ازجمله اقدامات و کار‌های نادری بود که برنامه‌سازان تلویزیون ازآن پیروی می‌کنند. معمولا تمام قسمت‌های هر سریالی دارای زمان یکسانی هستند که بین ۴۵ تا ۵۰ دقیقه است، اما سنت‌شکنی خالقان خرس این بود که برخی اپیزود‌ها حتی بیشتر از ۲۵ دقیقه هم طول نکشید. کریستوفر استورر دلیل این کار را چنین توضیح می‌دهد: «نمی‌خواستیم به بهانه زمان تعیین‌شده قبلی که در عموم سریال‌ها رعایت می‌شود، جذابیت فیلمنامه و داستان آن را از بین ببریم. باور دارم که برای خنداندن تماشاچی باید از زمان معینی استفاده کرد و اگر از این حد و اندازه فراتر بروید، جواب معکوس داده و بیننده دیگر نمی‌خندد. نکته اصلی در داستان خرس این است که تماشاچی همواره در کنار شخصیت‌ها باشد وباهمراهی با آنها، به وضعیتی که در آن دچار شده‌اند بخندد. در این شرایط، اگر بخواهیم زیاده‌روی کنیم به کل کار ضربه زده‌ایم و من چنین قصدی نداشتم. همین روش بود که جواب مثبت داد و راه را برای تولید چند فصل بعدی آن هموار کرد. ما در ابتدای کار اصلا تصور آن‌را نداشتیم که داستان سریال را تا فصل‌های بعدی ادامه دهیم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها