منظوری مطرح کرد؛

مراقبت از سلامت دانش آموزان در قالب طرح نماد

برنامه‌های تربیتی و ارائه خدمات مشاوره‌ای مورد نیاز به دانش آموزان در راستای مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، از مهم‌ترین وظایفی اداره کل آموزش و پرورش استان می‌باشد. به این منظور با فرهاد منظوری رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفتگو کردیم که در ادامه می‌آید.
برنامه‌های تربیتی و ارائه خدمات مشاوره‌ای مورد نیاز به دانش آموزان در راستای مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، از مهم‌ترین وظایفی اداره کل آموزش و پرورش استان می‌باشد. به این منظور با فرهاد منظوری رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفتگو کردیم که در ادامه می‌آید.
کد خبر: ۱۴۷۱۷۳۸

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز به خبرنگار جام جم گفت: سلامت همه جانبه دانش آموزان این استان در قالب «نماد» که مخفف «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» است پایش و مراقبت می‌شوند.
فرهاد منظوری گفت: موضوع مسائل تربیتی، مشاوره و مراقبت دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی در این اداره رصد و پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی ۱۴۰۳_ ۱۴۰۲ که روز‌های پایانی آن را در پیش رو داریم، دانش آموزان پایه‌های سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم غربالگری شدند و در حال حاضر مصاحبه تشخیصی آنان جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری در حال انجام است. در این فرایند غربالگری دانش آموزان ابتدایی توسط معلمان و آموزگاران، و مصاحبه تشخیصی از طریق مشاوران صورت می‌پذیرد.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز خاطر نشان کرد: معلمان بر اساس خرده مقیاس‌های مشخص نسبت این کار اقدام می‌کنند. سپس دانش آموزان نیازمند ارائه خدمات، وارد مرحله مصاحبه تشخیصی توسط افراد متخصص یعنی مشاوران می‌گردند. در صورتی مشاور با علائم کلی مطرح شده از سوی معلم، تشخیص دهد که دانش آموز نیازمند ارائه خدمات است او را به مرحله بعد یعنی ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری ارجاع میدهد
منظوری گفت: آموزگار بعد از چند ماه از سال تحصیلی و کسب شناخت نسبی نسبت به دانش آموزان، نشانگان رفتاری او را در سامانه نماد که به این منظور پیش بینی شده است، ثبت می‌نماید.
وی افزود: بعد از ثبت توسط آموزگار، دانش آموزان وارد مرحله تشخیصی می‌شوند، یعنی اگر دانش آموزی با مشکلی مواجه باشد پس از مصاحبه تشخیصی توسط مشاور که با دانش آموز و والدین صورت می‌گیرد، در صورت تایید وارد مرحله ارائه خدمات مشاوره‌ای می‌شود.
در این فرایند در مواردی که نیاز باشد از ظرفیت دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد مانند؛ بهزیستی، علوم پزشکی، کمیته امداد، دادگستری و... نیز استفاده می‌شود.
این مسوول آموزش و پرورش استان البرز اذعان کرد: مرحله غربالگری اولیه در دوره‌های متوسطه توسط خود دانش آموزان از طریق پرسشنامه‌هایی که آنان قرار میگیرد و پاسخ‌هایی که دانش آموزان می‌دهند انجام می‌پذیرد؛ که در سال تحصیلی جاری در پایه‌های هفتم و هشتم و دهم انجام شد؛ و بر اساس داده ها، کار مصاحبه تشخصی برای آنان نیز توسط مشاوران در حال انجام است.
وی تاکید کرد: در نظر است در سال تحصیلی جدید، تمامی دانش آموزان غربالگری شوند.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز بیان کرد: برای غربالگری دانش آموزان جلسه‌های تبیینی برای کارشناسان، مدیران، مشاوران، رابطان مشاوره، آموزگاران برگزار می‌شود.
منظوری ادامه داد: اگر دانش آموزی به مددکاری اجتماعی خارج از آموزش و پرورش نیاز داشته باشد، دستگاه‌هایی که عضو ائتلاف نماد هستند که در جهت ارائه خدمات به دانش آموزان همکاری لازم را برابر آیین نامه خواهند داشت.
وی خاطر نشان کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان البرز ۸ مرکز مشاوره دارد؛ یک مرکز مشاوره استانی و ۷ مرکز مشاوره منطقه‌ای؛ یعنی به جز مطقه طالقان، در هر ناحیه و منطقه آموزش و پرورش یک مرکز مشاوره فعالیت دارد. البته در طالقان هم در سال تحصیلی جدید مرکز مشاوره راه اندازی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها