بازگشت سلمان به تهران

تولید سریالی با نام و نشان سلمان فارسی حدود پنج سالی است که آغاز شده است.داوود میرباقری که پیش از این آثار موفق و پربازیگری مثل مختارنامه و امام علی(ع) را درکارنامه خود داشت،با همان دقت ووسواس آثار قبلی خود، دست به تولید سریال سلمان فارسی زده است.
کد خبر: ۱۴۷۳۸۲۴
 
اهمیت تولید این مجموعه به گونه‌ای است که رئیس رسانه‌ملی پیش از این با عنوان یک پروژه جریان‌ساز از آن یاد کرده وگفته بودکه در سازمان صداوسیما تمام هم وغم و تلاشش این است که نیازهای این مجموعه فاخر، تاریخی و جریان‌ساز تامین شود.سریال سلمان فارسی که از مهم‌ترین پروژه‌های الف ویژه رسانه‌ملی بوده، چند وقتی است دوباره به لوکیشن‌های تهران بازگشته تا قصه خود را از سر بگیرد. قرار است تصویربرداری این مجموعه تا بهمن‌ماه در تهران ادامه داشته باشد. دلیل بازگشت عوامل به تهران، ادامه تصویربرداری و ضبط صحنه‌های ایران باستان است.  حسین طاهری، تهیه‌کننده این مجموعه به‌تازگی جزئیاتی از تولید این مجموعه گفته؛ از بحث جلوه‌های ویژه بصری و سختی‌های آن تا بازیگرانی که قرار است ایفاگر نقش سلمان فارسی در بازه‌های سنی مختلف باشند.  
   
ماجرای یک کشتی و جلوه‌های ویژه
طاهری با اشاره به جزئیات یکی از بخش‌های این مجموعه، درباره استفاده از جلوه‌های ویژه بصری در این سریال توضیح داد: معمولا برخی فکر می‌کنند ویژوال برای کاهش هزینه‌هاست، اما در بعضی از بخش‌ها هزینه‌ها بیشتر هم می‌شود. با این حال ما در بخش‌هایی از سریال نیاز داشتیم که از این تکنولوژی استفاده کنیم، مثلا قسمتی از قصه در دریا می‌گذرد و غرق‌شدن کشتی و توفان را داریم. ارتفاع بالای  آب و استخر داریم و تنه می‌زند به فیلم‌های دریایی اما همه این قسمت‌ها در یک حوض کوچک گرفته شده و قرار است توفانی با کشتی و دریا را نشان دهد که با ویژوال گرفته شده است.طاهری درباره تکنولوژی ویژوال و به‌کارگیری آن در این سریال توضیح داد: ما از روز اول یک بخش جلوه‌های ویژه در دفتر سریال راه‌اندازی کردیم و گروهی از نیروهای نخبه که نفرات اول ایران در این حوزه هستند، روی آن کار می‌کنند. بخش‌هایی از بیزانس، کلیساها و برخی لوکیشن‌ها را به‌صورت ویژوال کار می‌کنیم که به شکل تلفیق با دکورها تولید می‌شود.
   
ادامه ساخت دکورهای ایران باستان 
طاهری در بخش دیگر صحبت‌هایش به آغاز تصویربرداری درشهرک غزالی اشاره کردوگفت: ساخت دکورهای ایران باستان هنوز ادامه دارد و آنچنان که پیش از این هم گفته شد، با سازه‌های ماندگاری درشهرک غزالی درحال انجام است. این سازه‌ها قرار است سال‌ها باقی بماند. نقاشی‌های دیواری برخی از این سازه‌ها نیزتوسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه الزهرا(س) کشیده شده است. صداوسیما همت بزرگی کرد تا به شهرک سینمایی غزالی و مجموعه «سلمان فارسی» توجه کند که به بهانه این سریال شهرک هم آباد شد.
   
بازیگرانی در نقش سلمان
تهیه‌کننده سلمان در ادامه، به بازیگرانی اشاره کرد که قرار است شخصیت سلمان فارسی را بازی کنند. او عنوان کرد: غیر از شیرخوارگی سلمان فارسی، سه بازیگر برای این شخصیت داریم که یک نفر نوجوانی، امیر رضایی، جوانی و علیرضا شجاع‌نوری هم میانسالی این نقش را ایفا می‌کنند. ستاره اسکندری نیز ازجمله چهره‌هایی است که نقش مادرسلمان فارسی رابرعهده دارد.اما نکته دیگری که شاید برای بسیاری از مخاطبان جای پرسش باشد، زمان‌بندی پخش سریال است. طاهری در این خصوص عنوان کرد: پیش‌تولید دوره حجاز سریال آغاز شده و لوکیشن‌ها در حال آماده‌سازی است. تا سال آینده دوره ایران باستان به پایان می‌رسد و دوره حجاز را شروع می‌کنیم.تلاش می‌شود سریال به پخش درسال۱۴۰۵برسد. امسال سرعت ما دوبرابر شد؛ بخشی پشتیبانی صداوسیما، بخشی هم مدیریت ماست که تلاش می‌کنیم زودتر این سریال را به پخش برسانیم.سریال سلمان فارسی قرار است به بخش‌های مختلف زندگی این چهره برجسته، از تولد تا وفات بپردازد. روایت سلمان، نشان از سفر او به سراسر آسیای غرب برای گفت‌وگوی بین ادیان با سایر گروه‌های مذهبی دارد که باعث گرویدن او به مسیحیت شده و در نهایت و با آشنایی با پیامبر اسلام(ص)، مسلمان می‌شود. او به یکی از برجسته‌ترین صحابه‌های غیرعرب و ازنزدیک‌ترین یاران حضرت محمد(ص) تبدیل می‌شود. آن‌طور که پیش از این گفته شده بود، داستان فصل یکم در ایران و بیزانس جریان دارد.فصل دوم در حجاز و سپس ایران جریان دارد و تا زمان مرگ سلمان ادامه می‌یابد.

سختی‌های تولید یک کار تاریخی 
طاهری در قامت تهیه‌کننده مجموعه «سلمان فارسی» پیش‌تر بیان کرده بود: سریال یک برنامه‌ریزی کامل برای تولید دارد و بر همان اساس پیش می‌رود. بخشی از این برنامه‌ریزی‌ها با کرونا به هم خورده بود. به‌‌طور مثال در شروع قرار بود بخشی از دوران بیزانس را در ترکیه تصویربرداری کنیم، اما با وجود کرونا این بخش‌ها رادرایران تصویربرداری کردیم. ما از اواخر آذر۱۳۹۸ فیلمبرداری را در کرمان و با لوکیشن‌های ساده شروع کردیم وبه‌تدریج لوکیشن‌های عظیم وسختی ساختیم وفیلمبرداری را انجام دادیم. بخش ایران، بخش مهمی در سریال است و آقای داوود میرباقری به‌عنوان کارگردان تاکید مهمی روی این بخش دارد،چون هم عقبه شخصیت سلمان فارسی مربوط به این عصر است وهم قرار است برای اولین‌بار ایران ‌باستان به تصویر کشیده شود. این بخش نشان می‌دهد سلمان فارسی با چه دانشی، در چه تمدنی و با چه آموخته‌هایی پرورش یافته و آقای میرباقری قصه را بر اساس این ویژگی‌ها نوشته‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها