ابعاد نظامی و رسانه‌ای عملیات وعده صادق ۲، راهبرد صهیونیست‌ها در تحمیل نظم نوین منطقه‌ای را با بن‌بست مواجه کرد

ابطال نظم جدید صهیونی

پاسخ موشکی بی‌سابقه اخیر سپاه پاسداران علیه اراضی اشغالی، واجد پیام‌های پیدا و پنهان بسیاری برای طرف‌هایی بود که درصدد بودند توانمندی دفاعی ایران را فاقد سویه‌های بازدارنده نشان بدهند و با ترکتازی در منطقه، نظم نوین خود را تحمیل کنند.
کد خبر: ۱۴۷۵۴۸۰
نویسنده حسام رضایی - مدیر گروه سیاسی
 
ابطال نظم جدید صهیونی
این پاسخ موشکی، کاملا متفاوت از عملیات وعده صادق ۱ بود و آثار و نتایج به‌مراتب بزرگ‌تری به‌جای گذاشت؛ این تفاوت‌ها چه بودند و چه تاثیری بر ابطال نظم نوین ادعایی نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی ایفا کرد. 

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم جعلی صهیونیستی پس از به شهادت رساندن رهبر مقاومت لبنان، شهید سید‌حسن نصرا...، در توضیح این عملیات مدعی شد که این رژیم با از بین‌بردن تمام مخالفان خود، در ‌پی ایجاد نظم جدید در منطقه است که به ادعای او، صلح و آرامش را برای همگان به‌دنبال خواهد داشت. در واقع نتانیاهو در آستانه سالگرد واقعه بزرگ طوفان الاقصی، با تلاش برای برگرداندن موازنه قوا به نفع رژیم صهیونیستی، رویای برقراری نظم جدید در غرب آسیا را در سر دارد.
ابطال نظم جدید صهیونی

این رویای بزرگ اما با پاسخ موشکی گسترده سپاه علیه اراضی اشغالی، موسوم به وعده صادق ۲، به بن‌بست برخورد و مهر ابطال بر آن زده شد؛ اما چگونه و براساس چه مولفه‌هایی.  در عملیات وعده صادق ۲، ایران برای اولین‌بار از موشک‌های هایپرسونیک فتاح ۱ و خوشه‌ای خیبرشکن بهره برد که میزان خسارت به نقاط راهبردی رژیم صهیونیستی را چند برابر کرد.

این موشک‌ها علاوه بر قدرت تخریب بالا، به‌خوبی از سامانه پدافندی رژیم اشغالگر قدس عبور کردند؛ به نحوی که بنابر اخبار منتشره، بیش از ۸۰ درصد موشک‌های شلیک شده به اهداف از پیش تعیین‌شده اصابت کردند. البته عبور قاطبه موشک‌های ایران از این سامانه پدافندی، دلیل دیگری هم داشت. رسانه‌های رژیم صهیونیستی به صورت گسترده این خبر را نشر دادند که ایران پیش از آغاز عملیات، یک حمله سایبری گسترده علیه گنبد موسوم به آهنین تدارک دیده بود و همین عامل موجب شد تا این سامانه عملا از کار بیفتد و در رهگیری موشک‌ها، شکست بخورد. همین خبر نشان می‌دهد که ایران در وعده صادق۲، درواقع حمله ترکیبی‌ علیه تل‌آویو صورت و دشمن را در موضع استیصال قرار داده بود.

نکته مهم دیگر درباره این عملیات، هدف قرار گرفتن مراکز نظامی و امنیتی راهبردی صهیونیست‌ها بود که خسارات عظیمی را وارد آورد. برای نمونه، پایگاه هوایی نواتیم که آشیانه جنگنده‌های اف ۳۵ است، حداقل ۳۰ اصابت داشت که بر اثر اصابت موشک‌ها، این پایگاه از دور خارج شد و دیگر امکان خدمات‌دهی ندارد. پایگاه نظامی هاتزریم هم بر اثر اصابت‌ها وضعیتی مشابه پایگاه نواتیم پیدا کرد. در محور نتساریم هم بر اثر اصابت‌های صورت گرفته، تعداد قابل‌توجهی کشته و زخمی گزارش شد. مقر موساد، اصابت‌های متعددی داشت که تردد هلیکوپترها در آن محل، بیانگر تعداد زیادی مجروح بود.

آسیب و از دور خارج شدن رادارهای دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نیز از دیگر آثار عملیات بزرگ موشکی سپاه بود.  علاوه بر استفاده از موشک سوپرسونیک فتاح و هدف قرار گرفتن مراکز راهبردی بیشتر از دشمن صهیونی، عملیات وعده صادق ۲‌، یک تفاوت عمده دیگر با وعده صادق ۱ داشت و آن، بی‌اطلاعی غربی‌ها از حملات ایران بود. در همین باره، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این‌که هیچ‌گونه هشداری از سوی دولت ایران مبنی بر این که آنها قصد انجام حمله‌ای را دارند، نداشتیم تصریح کرد: «هشداری که چند ساعت قبل‌از حمله ایران دادیم، براساس برآوردهای اطلاعاتی بود و نه ناشی از گفت‌وگوهای مستقیم یا غیرمستقیم با ایران».

تفاوت عمده دیگر وعده صادق ۲ با وعده صادق ۱، در پیوستار عملیات رسانه‌ای بود. در عملیات اخیر، ایران به‌خوبی موفق شد همزمان با شخم‌‌زنی اراضی اشغالی با موشک‌های مافوق صوت، رسانه را به بهترین وجه به استخدام درآورد و با بازوی رسانه، قوت موشک‌هایش را در چشم دشمنان بیاورد.   عملیات وعده صادق ۲ با تمام ابعاد شگرفی که داشت، موجب احیای روح مقاومت و حیثیت جهان اسلام شد. حملات وحشیانه رژیم اشغالگر علیه مردم بی‌پناه غزه و لبنان و به‌خصوص ترور رهبران مقاومت، این وهم را در میان سران صهیونیست ایجاد کرده بود که می‌توانند محور مقاومت را به عقب رانده و نظم مطلوب خود را بر منطقه تحمیل کنند. حمله موشکی سپاه، تصمیم صهیونیست‌ها برای تحمیل نظم جدید ادعایی را متوقف کرد و به دشمن صهیونی فهماند که معادله قدرت در منطقه، صرفا توسط بازیگران اصیل منطقه تامین می‌شود نه توسط آنهایی که موجودیت‌شان از اساس نامشروع و صرفا برای پیشبرد کلان راهبرد غرب جهت بحران‌زایی و جنگ‌افروزی مداوم در غرب آسیاست. 

اقدام تاریخی سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ موشکی گسترده به رژیم موقت صهیونی، موجی از خوشحالی را در میان ملت‌های ضد‌سلطه منطقه،‌ از غزه و لبنان گرفته تا عراق، سوریه، تونس و... به ‌وجود آورد. این خوشحالی نشان داد که ایران، نقشی به‌سزا در احیای روح مقاومت و زنده نگاه داشتن حیثیت جهان اسلام در برابر هجمه جبهه کفر دارد و به اصطلاح مرسوم،‌ کاملا در سمت درست تاریخ ایستاده است. شادی مردم منطقه از پاسخ موشکی سپاه از سوی دیگر خنثی‌کننده پروپاگاندای دروغین عمله‌های نظام سلطه بود که سعی داشتند، میان ایران و آرمان آزادی فلسطین نقار انداخته و چنین جا بیندازند که تهران، در ورطه عافیت‌طلبی افتاده و با روح جهاد و پیکار بیگانه شده است. سپاه بار دیگر ثابت کرد که تهران در خط‌مقدم مبارزه با نظم استکباری است و برای حمایت از برادرانش در محور مقاومت،‌ می‌تواند دست به اقدام گسترده بزند. 

ایران با اقدام موشکی خود نشان داد که میان عبور دشمن از خط قرمز تا اقدام برای دفاع مشروع، فقط نیازمند تصمیم است و در صورت رسیدن به تصمیم، هیچ واهمه‌ای از پاسخ قاطع به دشمن ندارد. در آینده و در صورت اصرار دشمن صهیونی بر جنون، ایران که «اراده شلیک» و «توان اصابت» موشک‌هایش در وعده صادق ۲ را به رخ جهانیان کشیده‌، دیگر به فکر «تغییر زاویه» موشک‌هایش خواهد بود تا در کسری از ساعت، تمام داشته‌های زیرساختی دشمن را به نابودی بکشاند. ایران برای اسرائیل برنامه‌های ویژه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها