عراقچی: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود
نشست خبری وزیر خارجه کشورمان با رسانه‌ها در دمشق

عراقچی: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود

اتحاد مقاومت در برابر باند جنایتکار تل‌آویو

سید‌عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز و پس از سفر روز جمعه به بیروت و تاکید بر حمایت ایران از لبنان در مقابله با تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی، وارد دمشق شد. اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که عراقچی قرار است در این سفر، با مقام‌های عالی‌رتبه سوریه دیدار و با آنها در مورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه رایزنی کند.
کد خبر: ۱۴۷۵۸۵۷
 
عراقچی در بدو ورود به فرودگاه دمشق،درجمع خبرنگاران درتشریح اهداف این سفر گفت: «هدف من ازسفر به دمشق ادامه رایزنی‌ها درباره تحولات منطقه است. در بیروت رایزنی‌های بسیار مهمی رابا مقامات دولت لبنان و سایر عزیزان داشتیم، بحث‌های خوبی انجام شد و مشورت‌ها و رایزنی‌های بیشتر را در دمشق با دولت سوریه ادامه خواهیم داد.» 
عراقچی در اولین دیدار رسمی خود در سوریه، با بسام صباغ، وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. عراقچی در این دیدار، با انتقاد شدید از بی‌عملی شورای‌امنیت در قبال اعمال غیرقانونی و جنایات رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و انگلستان از این رژیم و کارشکنی آنها در برابرهرگونه تصمیم‌گیری معنادار این نهاد، بیانیه مشترک اخیر ۱۰کشور غیرعضو شورا و مطالبه توقف فوری تجاوز نظامی رژیم‌صهیونیستی رامهم دانست وخواستار تشدید تحرکات دیپلماتیک و سیاسی کشورهای اسلامی و عربی منطقه جهت وادار کردن حامیان رژیم به توقف جنایات رژیم اسرائیل شد. در این دیدار همچنین مقرر شد رایزنی‌ها و هماهنگی‌های دیپلماتیک بین دو کشور دراین زمینه، توسط نمایندگی‌های دائم دو کشور درنیویورک و ژنو نیز دنبال شود. دیدار بعدی عراقچی با محمد غازی‌الجلالی، نخست‌وزیر سوریه بود.در این دیدار،طرفین درباره آخرین وضعیت اجرای موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری بحث و تبادل‌نظر کردند. نخست‌وزیر سوریه و وزیر امور‌خارجه کشورمان همچنین با بررسی شرایط دشوار انسانی ناشی از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان که موجب آواره‌شدن صدهاهزار نفر از شهروندان بی‌گناه لبنانی شده، بر ضرورت بسیج همه امکانات در منطقه و در سطح بین‌المللی برای کمک‌رسانی به آوارگان و جلب حمایت‌های بین‌المللی در این زمینه تاکید کردند.
وزیر امورخارجه کشورمان سپس به دیدار بشار اسد،رئیس‌جمهور سوریه رفت.عراقچی دراین دیدارباتاکید برادامه حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه و مقاومت برای مقابله با اشغالگری و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی، این موضع اصولی را در راستای حراست از صلح و ثبات منطقه و حمایت ازامنیت ملی کشورهای منطقه خواند. اسد نیز سفر عراقچی را به منطقه همزمان با خطبه نصر و فقط چند روزبعد ازعملیات موشکی مشروع ایران علیه اهداف نظامی رژیم متجاوز اشغالگر بسیار معنادار و حاوی پیام قوت و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدهای غیر‌قانونی و تحرکات مجرمانه رژیم‌صهیونی توصیف کرد و شایسته قدردانی دانست. همچنین بقایی درباره دیدار عراقچی با اسد، در فضای‌مجازی نوشت: «دو کشور هدف و آرمان مشترک و شرافتمندانه‌ای را دنبال می‌کنند که همانا تلاش برای تحقق صلح و ثبات در منطقه و مقاومت بر ضد‌اشغالگری، جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی است». دیدار دبیران کل و مسئولان گروه‌های مقاومت فلسطینی با عراقچی، از دیگر برنامه‌های وزیر امورخارجه کشورمان در دمشق بود.سفر عراقچی به بیروت و سپس به دمشق و اعلام مجدد همبستگی با مقامات لبنانی و سوری، به نظر می‌رسد با دو هدف انجام شده است؛ اولا این دو سفر نشان داد که رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند با جنایت در منطقه، قدرت‌نمایی و نظم خود را بر کشورها تحمیل کند و ثانیا تهران نیز نشان داد که در اوج مخاطره، در کنار متحدین خود ایستاده است و به‌هیچ صورتی اجازه نمی‌دهد که سنگر مبارزه با صهیونیست‌ها خالی بماند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها