کارت های متعدد و مکمل سوخت در پمپ بنزین

حواستان باشد سرتان کلاه بنزینی نرود!

جیب‌بری یا سوخت‌گیری!

مردم هنگام مراجعه به پمپ‌بنزین‌ها با پیشنهاد خرید مکمل ازسوی متصدیان جایگاه مواجه می‌شوند. متصدیان جایگاه‌ها برای فروش مکمل‌ها از این ترفند استفاده می‌کنند که با این افزودنی‌ها، اکتان بنزین بالاتر می‌رود و می‌تواند عملکرد موتور خودرو و شتاب آن را بهتر کند.
کد خبر: ۱۴۷۶۵۶۲
نویسنده محسن نظری - گروه اقتصاد
 
این افراد برای ترغیب مردم به خرید مکمل، می‌گویند که بنزین تولیدی در کشور برای خودرو خوب نیست و بااستفاده از مکمل‌ها می‌توانند رسوب‌زدایی کنند و حتی پیشنهاد می‌دهند هر دو یا سه‌بار که باک خودرو را پر از بنزین می‌کنند، از این افزودنی‌ها استفاده شود.برخی می‌گویند مکمل‌ها بر اساس نوع ساختار، کاربردهای متفاوتی دارد. برخی از مکمل‌ها باعث احتراق بهتر و برخی حرکت قطعات متحرک را تسهیل و اصطکاک را کمتر می‌کند. با این‌حال استفاده از هر نوع مکمل، لزوما عملکرد موتور را بهبود نمی‌بخشد و هر مکمل ویژگی‌های معینی دارد. برخی هم معتقدند مکمل بنزین بیشتر مناسب خودروهایی است که کارکرد و عمر بالایی دارند و اگر خودرو نو باشد و موتور آن منظم کار می‌کند، نیازی به استفاده از مکمل بنزین ندارد. اما برخی از مردم به‌دلیل این‌که اکتان بنزین بالاتر برود، ازمکمل‌های سوخت استفاده می‌کنند. برخی از جایگاه‌داران نیز به همین دلیل اقدام به عرضه مکمل‌ها می‌کردند، اما بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، فروش مکمل بنزین در جایگاه ممنوع و غیرقانونی است. شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی زمستان سال گذشته با نصب اطلاعیه‌ای درجایگاه‌های سوخت اعلام کرد که عرضه انواع افزودنی و مکمل سوخت در جایگاه‌های سراسر کشور غیرمجاز است و تاکید کرد که حتما با این موضوع برخورد می‌شود و حتی این متخلفان به تعزیرات معرفی خواهند شد تا برخورد قانونی با آنها انجام شود.
   
فروش بنزین به اسم مکمل، لیتری ۵۰۰ هزار تومان
پس از ابلاغ ممنوعیت فروش مکمل اکتان سوخت در جایگاه‌های عرضه بنزین به‌تازگی برخی از جایگاه‌ها اقدام به فروش این مکمل‌ها می‌کنند، حتی مشاهده شده که برخی از جایگاه‌ها مکملی را  که با بنزین پرشده به مردم با قیمت‌هایی تا ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۰درصد مکمل‌ها در جایگاه‌ها فیک و تقلبی هستند و با بنزین و گاهی با الکل پرشده و به اسم مکمل فروخته می‌شوند. حتی برخی جایگاه‌داران بدون اجازه مشتریان این کار را انجام می‌دهند و در خواست وجه آن را می‌کنند.برخی از کارگرهای پمپ‌بنزین‌ها وقتی افراد برای سوخت‌گیری با مشکل مواجه می‌شوند به عنوان این‌که باک خودرو هوا دارد، عنوان می‌کنند برای حل این مشکل باید از مکمل استفاده شود که این موضوع صحیح نیست. کارکنان این جایگاه‌ها در زمان سوخت‌گیری، برای فروش مکمل اکتان‌افزا بازاریابی می‌کنند به این طریق که بنزین عرضه‌شده را فاقداکتان مناسب و آسیب‌رسان به موتور خودرو معرفی  و راهکار حل این مسأله را خرید یک اکتان‌افزا و ریختن آن در باک خودرو عنوان می‌کنند. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تاکید دارد که بنزین معمولی نیاز به مکمل ندارد. تولید بنزین، نفت‌گاز در پالایشگاه‌های کشور بر اساس استانداردها انجام می‌شود.
   
بنزین تولیدی کشور نیاز به مکمل ندارد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درخصوص فروش مجدد برخی از جایگاه‌ها به مکمل سوخت اکتان گفت: از نظر ما نیازی به فروش مکمل اکتان سوخت در جایگاه نیست و جایگاه‌های عرضه سوخت اجازه فروش ندارند. کرامت ویس‌کرمی با بیان این‌که در حال‌حاضر بنزین تولیدی کشور نیازی به مکمل اکتان سوختی ندارد، افزود: «به جایگاه‌های سوختی تذکر داده‌ایم که این مکمل‌ها را نفروشند و اگر دیده شود با آن برخورد خواهد شد.»
   
مکمل‌های سوخت نه متولی دارد نه استاندارد
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در مورد فروش مکمل‌های سوخت در جایگاه‌ها، اظهار کرد: «شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سال گذشته اعلام کرد که جایگاه‌داران مجاز به فروش مکمل‌های سوخت نیستند. با این‌حال ممکن است متصدیان سکوها در پمپ‌بنزین‌ها برای درآمدزایی خودشان و بدون‌اطلاع مالک این کار را انجام دهند که تخلف است.»
رضا نواز با بیان این‌که متاسفانه برخی از مردم برای خرید مکمل‌ها، درخواست‌ها می‌کنند، تاکید کرد: «مردم می‌توانند فروش مکمل‌ها را اطلاع دهند تا با تخلفات برخورد شود، البته درخواست داریم افراد از این مکمل‌ها استفاده نکنند، اما وقتی تقاضا وجود دارد، عرضه هم وجود خواهد داشت. این تخلف خیلی زیاد نیست و بیشتر در استان تهران و برخی شهرهای بزرگ مشاهده شده و آمار بسیار بالایی هم ندارد.» وی گفت: «حتی امکان دارد در فروش مکمل‌ها تخلف هم رخ دهد، اما متولی باید برای مکمل‌های سوخت در کشور استاندارد و قیمت تعیین کند که با این کار، تخلفات در این زمینه کاهش می‌یابد. متاسفانه مکمل‌هایی که وارد کشور می‌شود در ایران تولید شده؛ نه قیمت روی آن درج ‌شده و نه استاندارد مشخص دارد که امکان سودجویی و تقلب به این دلیل است.» سخنگوی صنف جایگاه‌داران تصریح کرد: «حتی در مکمل‌هایی که در فروشگاه‌ها و... نیز عرضه می‌شود، ممکن است تقلب رخ دهد، زیرا این موضوع در کشور متولی ندارد و از سوی دیگر استانداردی برای آن نیست؛ همچنین نظارت در بحث عرضه و فروش مکمل‌ها و تولید آن وجود ندارد.» نواز تصریح کرد: «اگر مردم فروش مکمل‌ها را در جایگاه‌ها گزارش دهند قطعا به آن رسیدگی خواهیم کرد و با تخلفات برخورد خواهیم کرد. مشکل اینجاست که برخی از افراد خودشان تقاضا می‌کنند و اگر تقاضایی نباشد، آمار این تخلف به‌شدت کاهش پیدا می‌کند».

مکمل‌های بی‌تاثیر
مکمل‌هایی که با نام اکتان‌افزایی عرضه می‌شود، هیچ تأثیری در افزایش کیفیت سوخت یا به‌سوزی آن ندارد و ادعای فروشندگان این مکمل‌ها درخصوص اکتان‌افزایی و ارتقای کیفیت سوخت با این مکمل‌ها به‌هیچ‌وجه مورد‌تأیید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و عرضه این مکمل‌ها هیچ مجوزی از سوی این شرکت، سازمان حفاظت محیط‌زیست یا دیگر مراجع رسمی ندارد.عرضه و فروش هر نوع مکمل سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور اکیدا ممنوع است و اگر مردم با موردی مواجه شدند، می‌توانند گزارش‌های خود را به بازرسی مناطق یا شماره ۰۹۶۲۷ اطلاع دهند. سوخت تولیدی کشور دارای استانداردهای ملی است و کیفیت مناسبی برای مصرف دارد و نیاز به هیچ نوع مکملی مثل مکمل‌های اکتان‌افزا ندارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها