وزارت علوم و وزارت آموزشوپرورش باید شرایطی فراهم کنند تا دانشآموزان در محیطی آرام، بدون استرس و دغدغه کنکور، مسیر تعلیموتربیت خود را در مدارس طی کنند و براساس ساحتهای آموزشی و پرورشی تربیت شوند. دانشآموزان باید براساس هدایت تحصیلی و استعدادهای واقعی خود به تحصیل بپردازند. با این حال، وظیفه آموزشوپرورش آن است که فارغ از مسائل جنجالی کنکور، تعلیموتربیت دانشآموزان بهویژه در پایههای ابتدایی را پیگیری کند.
در کشورهای پیشرفته، اصلا مانعی به نام کنکور، سد راه دانشآموز نیست. دانشآموزان آزاد هستند در هر رشتهای وارد دانشگاه شوند اما در کشور ما فیلتر بزرگی به نام کنکور سراسری ایجاد شده که به غولی در برابر دانشآموزان تبدیل شده است. پس از عبور از این سد نیز دیگر کسی کاری به دانشجو ندارد؛ اینکه آیا توان ادامه تحصیل یا استعداد آن رشته را دارد، مورد توجه قرار نمیگیرد. اگر میخواهیم کنکورزدگی را حذف کنیم، باید این روند برعکس شود. افرادی که پس از پایان دوره متوسطه دوم به ادامه تحصیل تمایل دارند، نباید با مانع روبهرو شوند و باید در دانشگاه، از طریق امتحانات جامع یا هر سازوکار دیگری که تعریف میشود، ارزیابیشان صورت گیرد.