سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان :

پنجره‌ای به باغ‌شهر نصف‌جهان در هانگژو

در نشست توسعه پایدار همایش شهرهای خواهرخوانده هانگژو، «علی صالحی» عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان به‌عنوان نماینده هیئت سه‌نفره اعزامی اصفهان در حضور ۲۴ شهر از ۱۵ کشور جهان، ظرفیت‌ها، دستاوردها و بعضی چالش‌های زیست‌محیطی مدیریت شهری اصفهان را مطرح کرد.
کد خبر: ۱۴۷۶۸۲۸

جام جم آنلاین اصفهان؛ علی صالحی سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان به‌عنوان نماینده هیئت سه‌نفره اعزامی اصفهان به همایش شهرهای خواهرخوانده هانگژو که با دعوت شهرداری این شهر برگزار شد، در نشست توسعه پایدار همایش در حضور ۲۴ شهر از ۱۵ کشور جهان، ظرفیت‌ها، دستاوردها و چالش‌های زیست‌محیطی مدیریت شهری اصفهان را مطرح کرد.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: اصفهان با شهرتی دیرین به‌خاطر شکوه تاریخی و فرهنگی و معماری منحصربه‌فردش، در زمینه توسعه سبز شهری نیز گام‌های بلندی برداشته است.

صالحی افزود: بخشی از میراث این شهر سبز شامل باغ‌های تاریخی، مادی‌ها به عنوان شبکه‌های آب‌رسانی هوشمند، بازچرخانی آب، دیوار و بام سبز و کمترین مصرف انرژی در منازل قدیمی و سازگاری این سازه‌ها با محیط زیست، فرهنگ استفاده از دوچرخه و مصرف بهینه سوخت در شهر است که به‌طور عمده به اندیشمند بزرگ، شیخ‌بهایی نسبت داده می‌شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال مادی‌ها یک شبکه اعجاب‌آور به طول ۳۰۰ کیلومتر است که آب را از رودخانه که غربی-شرقی است تا کیلومترها به سمت شمال و جنوب می‌برد؛ امروز مدیران شهری به حفظ و سازگاری این سنت‌ها با نیازهای معاصر پایبند هستند و سرانه فضای سبز ۳۰ متری یک نمونه از تلاش برای حفظ اصفهان سبز قدیم در دوران مدرن است.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر، اصفهان ابتکارات متعددی در جهت سبز کردن شهر داشته است، افزود: شورای اسلامی شهر لایحه‌ای را برای ساختمان‌های سبز تصویب کرده است که شامل ارائه تخفیف تا ۵۰ درصد در عوارض ساخت برای ساختمان‌هایی با ویژگی‌های زیست‌محیطی از جمله بازیافت انرژی و مدیریت مصرف انرژی است؛ این سیاست‌ها به‌منظور تشویق ساخت‌وساز پایدار طراحی شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: اصفهان رینگ کامل ۹۰ کیلومتری در مرکز شهر از خطوط پساب تصفیه‌شده با شش تصفیه‌خانه پیشرفته را راه‌اندازی کرده که با اتصال به شبکه توزیعی چند ده کیلومتری آبیاری تحت فشار تا ۵۰ درصد به کاهش مصرف مستقیم آب و حفظ فضاهای سبز می‌کند، همچنین مدیریت شهری سیستم جامعی برای مدیریت پسماند، شامل انواع بازیافت، تولید کمپوست و تبدیل پسماند به انرژی را راه‌اندازی کرده است، به‌ویژه تلاش‌هایی برای احداث کارخانه هاضم، تصفیه شیرابه، ریجکت‌سوز، زباله‌سوز، پیرولیز، خط تولید RDF، بازیافت نخاله‌های ساختمانی و تولید انرژی از پسماندهای عفونی انجام شده است تا بتواند بیش از ۶۰ درصد پسماند را بازفرآوری کند.

وی با بیان اینکه شهر به حفظ مناطق سبز خود، از جمله منطقه ناژوان، که از ساخت‌وسازهای اضافی محافظت شده و به فضای تفریحی سبز تبدیل شده است، متعهد است، گفت: اصفهان در حال توسعه خطوط مترو و اتوبوس تندرو و برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ برقی برای ترویج حمل‌ونقل پاک‌تر است.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: در افق ده‌ساله، مدیریت شهری اصفهان قصد دارد برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند؛ مزارع نیروگاه‌های خورشیدی در حال توسعه درون شهر هستند و اصفهان همچنین نخستین پیاده‌راه گردشگری ایران را از میدان انقلاب تا میدان نقش‌جهان راه‌اندازی کرده که هم‌راستا با میراث معماری صفوی است.

صالحی افزود: تلاش‌های توسعه سبز اصفهان به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با میراث فرهنگی غنی این شهر هماهنگ باشد و از دست‌دادن هویت تاریخی شهر جلوگیری کند. با ترکیب حکمت سنتی و راه‌حل‌های نوآورانه، اصفهان به دنبال این است که با تعادل بین حفظ میراث گذشتگان و حفاظت از محیط زیست، مشکلاتش در حوزه آب و هوا و خاک را حل کند و قدم‌های رو به جلویی در این زمینه بردارد.

وی تصریح کرد: اصفهان آمادگی کامل دارد تا از تجربیات شهرهای پیشرو در زمینه توسعه سبز بهره‌برداری کند و در این راستا از همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌ها استقبال می‌کند، همچنین این شهر آماده است تا تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهد و از تبادل دانش و تجربیات بهره‌مند شود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان، شهری است که نماد تفاهم اقوام، ادیان و ملیت‌ها است و از طریق سفر به این شهر یا ایجاد تفاهم‌های دوجانبه با مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف، فرصتی مناسب برای شناخت بهتر و عمیق‌تر از این مقصد ارزشمند ارائه می‌دهد، از حضار همایش دعوت کرد که از نزدیک با شهر زیبا، تاریخی، فرهنگی و پیشرفته اصفهان آشنا شوند.

 در بخشی از این همایش نشست گفت‌وگوی شهرداران جهانی نیز برگزار شد که در بخشی از این نشست تفاهم‌نامه خواهرخواندگی اصفهان و هانگژو که به امضای شهرداران دو شهر رسیده بود، در حضور شهرداران و نماینده سایر شهرها مبادله شد.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین*/

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها