با توجه به بازخوردهای بینندگان و تمرکز بر مسائل مبتلابه، شوک اینک به یکی از برندهای معتبر رسانهای در تلویزیون تبدیل شده است. در این راستا فصل جدید این مستند اجتماعی در دست تهیه و تولید قرار گرفته است و جمعهها حوالی ساعت ۱۷ روی آنتن میرود. در ادامه حسن علیزادهفرد، تهیهکننده سری جدید شوک در گفتوگو با جامجم به اولویتهای موضوعی و تاثیر بازخوردهای مخاطبان در تولید این فصل پرداخته است.
برنامه شوک در بین مخاطبان تلویزیون به یک برند رسانهای تبدیل شده است. با توجه به این محبوبیت و شهرت، در فصل جدید این برنامه با چه رویکردها و اولویتهایی موضوعات را تعیین کردهاید؟
تمام تلاش گروه ما این بوده که به موضوعات بهروز و چالشبرانگیز جامعه بپردازیم. موضوعاتی مثل فضای مجازی، سرقت خودرو، زورگیری، سرقت مسلحانه، کلاهبرداریهای مجازی و طلا و سکههای تقلبی که در فضای مجازی دستبهدست میشوند و اعتماد عمومی را تحت تأثیر قرار میدهند. این مسائل ازجمله دغدغههای اصلی مخاطبان است که در اولویت برنامهریزی فصل جدید مستند شوک قرار گرفت.
در تعیین اولویت موضوعات برنامه، چقدر سوژههای مبتلابه جامعه مد نظر بوده و در این فصل سراغ چه موضوعات تازهای رفتهاید؟
موضوعات مبتلابه جامعه همواره محور اصلی برنامه بودهاند.تلاش ما این است که به مسائل ملموسی بپردازیم که مردم روزانه باآنهامواجه هستند.علاوه براین،به سوژههایی پرداختیم که ازطریق بازخوردمخاطبانوبررسیهای گروهپژوهش استخراج شدهاند.
محورهای برنامهسازی این فصل ازشوک،تاچه میزان براساس بازخوردهای مخاطبان ومنتقدان فصلهای گذشته تعیین شدهاند؟
قطعا نظرات مخاطبان و منتقدان تأثیر زیادی در رویکرد فصل جدید داشته است. میتوان گفت مردم خود ساختار روایت مستند را ساخته و تعیین میکنند و ما فقط نقش ثبتکننده آن روایت را بر عهده داریم. دوربین ما تلاش دارد بدون قضاوت، واقعیت را به تصویر بکشد. قطعا نقدهای سازنده و بازخوردهای فصلهای گذشته ما را در انتخاب سوژهها و نحوه پرداخت به آنها هدایت کرده است.
یکی از نکات جذاب فصل گذشته شوک، ورود به موضوعات کمتر پرداخته شدهای مثل ایدز و شرایط انتقال آن بوده است. در این فصل از برنامه آیا به چنین سوژههایی پرداختهاید؟
یکی از آسیبهای جامعه، حرف نزدن درباره تابوهاست. ما دلیل موجهی برای سر به مهر ماندن این موضوعات نمیبینیم. بسیاری از مشکلات در دل جامعه به دلیل روشن نشدن ابعاد آنها پابرجاست. البته فعلا ترجیح میدهم به صورت مصداقی از این دست موضوعات صحبت نکنم تا مردم در زمان پخش برنامه با آنها مواجه شوند.
از جمله جذابیتهای دیگر برنامه شوک پرداختن به رویدادها و آسیبهای اجتماعی از زوایای دیده نشده است. با توجه به تغییر پرشتاب اجتماعی و رشد آگاهیها در فصل جدید همین رویه ادامه پیدا کرده است؟
بله، نگاه مستند شوک همان نگاه مردم و پلیس است و ما به این نکته توجه داشتهایم که همین نگاه واقعی باعث علاقه مردم به این مستند شده است. تلاش داریم این رویکرد همچنان ادامه داشته باشد.
با توجه به اینکه در این برنامه به صورت مستند به معضلات ورود پیدا میکنید، تا چه میزان به اطلاعات پروندههای واقعی دسترسی داشتهاید؟ و چقدر از اطلاعات برنامه براساس تحقیقات میدانی شکل گرفته است؟
تمام موضوعاتی که در مستند شوک به آنها پرداختهایم، پروندههایی است که از سوی فراجا در اختیار ما قرار گرفته. پژوهشگر گروه با مطالعه این پرونده به این نتیجه میرسد که یک موضوع قابلیت پرداختن به آن بهصورت مستند دارد را یا خیر.
از نظر شما برنامه شوک، چه تاثیر و بازتابی در ذهن مخاطبان خود اعم از مردم عادی و یا حتی مجرمان میگذارد؟
در چند سال گذشته و با گسترش شبکههای اجتماعی ما شاهد این موضوع بودیم که مجرمان با هدف رعبافکنی در میان مردم از اقدامات خود فیلم تهیه و در فضای مجازی منتشر میکردند. به صورت نمونه، تصاویری بود که عامدانه توسط مجرمان از سرقت گوشی در بزرگراههای تهران منتشر میشد. برنامه شوک دوربین خود را با نیروی انتظامی همراه میکند و سعی دارد تلاش پلیس را برای حفظ امنیت مردم نشان دهد. در برنامه بخشهایی از جلسات بازجویی متهمان وجود دارد که آن هویت و غول پوشالیای که مجرمان در شبکههای اجتماعی برای خود درست کردهاند را کاملا فرو میریزد و شاهد نمایان شدن ترس و عجز آنهامقابل قانون خواهیم بود.البته وجود بخشهایی ازعملیات دستگیری مجرمیان هم در برنامه نشاندهنده تلاش شبانهروزی نیروهای امنیتی است.