هوش مصنوعی در صنعت رسانه دخالت انسان را کاهش میدهد و موجب گسترش بهرهوری درموارد بسیاری چون تولید محتوا، ارتباط ودرک مخاطب میشود.درواقع هوش مصنوعی درفضای ارتباطاتی امروزکه نیازشدید به شکلگیری اکوسیستم خبری و جایگاه ویژه صنعت خبر دارد، وارد صنعت خبر شده و رقابتها و نوآوریهایی را در این حوزه پدید آورده است. در گزارش پیشرو قصد داریم تا کاربردهای هوش مصنوعی در رسانه و دستههای مختلف آن را بررسی کنیم، پس همراه ما باشید.
هوش مصنوعی در رادیو و تلویزیون
در رسانهملی حجم وسیعی از تولیدات، تصویری است و میتوان از هوش مصنوعی برای ارائه محتوا استفاده کرد. استفاده از این ابزار در قالبهای تولید محتوا، فنی، اجرایی و تعاملی برای تولیدات رادیویی و تلویزیونی نمونهای از نوآوری است که میتواند منجر به جذب مخاطبان و افزایش تعامل با آنها در رسانهملی شود. از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در دسته رادیو و تلویزیون میتوان به مواردی چون ارزیابی برنامهها، رادیو و تلویزیونهای هوشمند و ایفای نقش در رادیو و تلویزیون توسط رباتهای هوشمند اشاره کرد. شاید این سؤال پیش بیاید که هرکدام از این موارد به چه معناست. در ادامه به تشریح این موارد میپردازیم تا جواب شما را داده باشیم.
ارزیابی برنامهها
هوش مصنوعی میتواند به شناسایی الگوها،یادگیری تجربیات مشابه، نتیجهگیری ازمسائل، پیشبینی یا انجام نوعی خاص از اقدامات کمک کند. مثلا برای مدیران شبکههای مختلف، یکی از عوامل برنامهریزی برای ساخت برنامههای آتی این است که بازخورد افراد از برنامههای گذشته یا درحال پخش را پیدا کنند. از اینرو هرچه مقیاس این ارزیابیها وسیعتر باشد و دورههای زمانی بیشتری را دربرگیرد، نتیجه بهدستآمده، قابل استنادتر است؛ ضمن اینکه هوش مصنوعی امروزه میتواند در نگارش خبر ومقاله، نگارش داستان وفیلمنامه، تولید شعر، تبدیل صدا به متن وترجمه همزمان و تولید زیرنویس در رسانه مؤثر باشدکه مطمئنا این امکان برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا و برنامهسازان کمکرسان است.
رادیو و تلویزیونهای هوشمند
تلویزیونهای هوشمند با بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا، امکاناتی بسیار فراتر از یک تلویزیون ساده را در اختیار کاربران قرار میدهد. این تلویزیونها با اتصال به اینترنت، قابلیتهای تعاملی و دسترسی به طیف گستردهای از محتواهای آنلاین را فراهم میآورند. امروزه بیشتر تلویزیونهای هوشمند نه تنها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند بلکه میتوان بهسادگی اپلیکیشنهای کاربردی را روی آنها نصب کرد. همچنین هوش مصنوعی میتواند رادیو و تلویزیون منازل را به برنامههایی مانند الکسا، اکودات و گوگل وصل کند و پس از آن افراد میتوانند فعالیتهایی چون تغییر کانالها و بالا و پایین بودن صدا، جلو و عقب کردن برنامهها یا حتی خاموش و روشن کردن رادیو و تلویزیون را به کمک صدای خود و با صدا و بیان خواستهشان، از طریق این اپلیکیشنها انجام دهند.
ایفای نقش در رادیو و تلویزیون توسط رباتهای هوشمند
چندی پیش بود که برای اولینبار در جهان، یک ایستگاه رادیویی در سوئیس به شکل آزمایشی از هوش مصنوعی در اجرای برنامههای روزانه خود استفاده کرد. دراین برنامه که از۶ صبح آغاز و تا ۷ بعدازظهر ادامه یافت، صدای ساخته شده پنج گوینده روی آنتن رفت و هوش مصنوعی اجرای برنامه و پخش موسیقی را برعهده داشت؛ بهعبارتی استفاده از رباتهایهوشمند دربرنامههایرادیویی وتلویزیونی بهعنوان مجری وبازیگر،دیگر هیچ جای تعجب ندارد.هوش مصنوعی و ابزارهایش در سالهای اخیر موفق به ساخت رباتهایی شدند که میتوانند به جای انسانها در برنامههای رادیویی و تلویزیونی ایفای نقش کنند.
هوش مصنوعی در اخبار
با پیشرفت فناوری، مردم شبکههای اجتماعی را بهعنوان منبع جدیدی از اخبار درنظر میگیرند و وجود اخبار جعلی در این شبکهها تأثیر بدی روی جامعه میگذارد. این درحالی است که بسیاری از افراد توانایی تشخیص اخبار دروغ از راست را ندارند. کارشناسان هوش مصنوعی در سالهای اخیر موفق شدهاند به کمک یک الگوریتم یادگیری ماشین، الگوهای کلمهای را دنبال و از این طریق اخبار جعلی و واقعی را از هم متمایز کنند. هوش مصنوعی در رسانههای خبری، شیوههای نوینی برای سرعت بخشیدن به کارها و فرآیندها ارائه میدهد؛ بهعبارتی هوش مصنوعی در این زمینه سبب سادهسازی فرآیندها، بالا بردن دقت و سرعت در انجام کارها و کاهش هزینهها میشود. سرعت بخشیدن به جستوجوی اخبار، جمعآوری و برچسبزنی دادهها، ردیابی اخبار جدید، تهیه گزارش خبری و شخصیسازی در اطلاعرسانی اخبار از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی در اخبار است.
تبلیغات هدفمند
تبلیغات، اصلیترین و بزرگترین راه درآمدزایی در صنعت رسانه است. تبلیغات زمانی کارایی بالایی دارد که به دقت و هوشمندی به هدفگذاری، تنظیم و ارائه پیامهای تبلیغاتی بپردازد. در این زمینه، هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری قدرتمند به بهبود تبلیغات و بازاریابی کمک میکند. هوش مصنوعی میتواند الگوریتمهای یادگیری ماشینی را بهکار بگیرد تا تبلیغات به شکل هدفمندتری به افرادی که احتمال تبدیل شدن به مشتری دارند نمایش داده شود. این امر منجر به کاهش هدررفت منابع و افزایش بازدهی تبلیغات میشود. Google Ads (گوگل ادز)، Facebook Ads (فیسبوک ادز)، Amazon Advertising (تبلیغات آمازون)، LinkedIn Ads (لینکدین ادز)، AdRoll، Criteo، The Trade Desk، Outbrain، Taboola ازجمله سایتها وپلتفرمهای مرتبط باهوشمصنوعی برای تبلیغات است.درواقع استفاده ازهوش مصنوعی در تبلیغات و بازاریابی میتواند به بهبود کارایی و کارایی تبلیغات و درنهایت کسبوکارها کمک کند.
چتباتهای گفتوگو
اخیرا چتباتها محبوبیت بسیار زیادی پیداکردهاند اما چتبات چیست؟ چتبات یک نرمافزار هوش مصنوعی است که قابلیت گفتوگو و پاسخ به سؤالات را دارد. بنابراین برای تمام صنایع میتوان از آنها استفاده کرد. در بحث رسانههای اجتماعی نیز چتباتهایی طراحیشدهاند که شما مانند یک دوست میتوانید با آنها حرف بزنید. آنها طراحی شدهاند تا مانند انسان به عواطف و احساسات شما پاسخ دهند. در این چتباتها حتی میتوان سن، جنسیت و اسم دلخواهی را برای این دوست مجازی انتخاب کرد و با آن به صحبت نشست. برخی اپلیکیشن سعی دارند از طریق گفتوگوی نوشتاری با بهرهگیری از هوش مصنوعی و تکنولوژی یادگیری عمیق، درک دقیقی از شخصیت شما پیدا کند. این اپلیکیشن به شما کمک میکند تا با دوستی از جنس هوش مصنوعی گپ و گفتوگو کنید بدون اینکه نگران این موضوع باشید که به خاطر افکارتان قضاوت شوید.
افزایش سرعت خبررسانی
با استفاده ازهوش مصنوعی، بسیاری از روزنامههاوخبرگزاریها میتوانند سریعتر و دقیقتر اخبارشان را گزارش کنند. این امر میتواند منجر به کاهش زمان لازم برای تولید خبر و افزایش سرعت اطلاعرسانی به خوانندگان شود؛ از اینرو بسیاری از روزنامهنگاران، هوش مصنوعی را رقیب خود میدانند و دلواپس ازدستدادن شغلشان هستند.حتی همین الان طبق برآوردهانزدیک به۳۰درصد تحریریههای رسانههای بینالمللی اینروزها بهنوعی ازهوشمصنوعی استفاده میکنند. به همین دلیل در فضای رو به افول رسانهای برای ما روزنامهنگاران واجب است که درباره هوش مصنوعی بیشتر بخوانیم و یاد بگیریم تا مبادا از آن عقب بیفتیم.