استقبال بسیار خوب تماشاگران داخلی از فیلمهایی که توسط هنرمندان داخلی تهیه و تولید شده، باعث شد تا صدرنشین جدول هفتگی فروش ابتدای سال نوی میلادی، آثاری از هنرمندان داخلی باشند.به همین دلیل است که منتقدان و تحلیلگران اقتصادی سینما در چین و کرهجنوبی از یک شروع عالی برای صنعت سینمای کشورهای خود اسم میبرند و ابراز امیدواری میکنند که این وضعیت بسیار خوب تا پایان سال میلادی ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد. شاید این سال، نقطهعطفی در اوجگیری سینمای این نقطه از جهان باشد.
شکست هالیوودی
اوجگیری سینمای شرق آسیا، باعث وحشت صنعت سینمای تجاری آمریکا که جهان را در قبضه خود گرفته، شده است، چرا که آنها میدانند شرق آسیا در حال تبدیل شدن به رقیبی هراسانگیز در صنعت سرگرمیسازی است. تجربه کرهایها در موسیقی پاپ و سریالسازی نشان داد این نقطه از جهان ظرفیت بزرگی برای شکستن انحصار هالیوود دارد. همین امسال تماشاگران کرهای در شرایطی به استقبال سال جدید و فیلم «هاربین» رفتند که هالیوودیها با سروصدای زیاد سومین قسمت کمدی اکشن فانتزی خبرساز «سونیک جوجه تیغی» جیم کری را در تعداد زیادی سالن سینمای این کشور آسیایی، راهی پرده کردند. اما آنچه بهشدت توجه عموم را به خود جلب کرد، شکست سخت این فیلم از رقبای کرهایاش بود. قرار گرفتن سونیک جوجه تیغی ۳ در ردیف چهارم جدول فروش، نشان میدهد که تماشاگران کرهای بهشدت مدافع تولیدات بومی بوده و توجه چندانی به بلاکباسترهای گرانقیمت آمریکایی ندارند. این میتواند بهعنوان مشتی نمونه خروار، دلیل ترس هالیوود از پیشرفت سینمای شرق آسیا را توجیه کند.
استقبال از مبارزات مردمی
هاربین با فروشی بالای سه میلیون دلار صدرنشین جدول هفتگی گیشه کره شد و این درحالی بود که فیلم در سومین هفته اکران عمومی خود قرار داشت و یک اثر تازهوارد نبود! با این رقم فروش، هاربین توانست ۴۲ درصد فروش گیشه هفتگی را به نام خود کند و فروش کلیاش را به رقم ۲۴ میلیون دلار برساند. این درام تاریخی شرححالگونه که حال و هوایی اکشن و جاسوسی دارد، از حضور هیون بین، ستاره معروف و محبوب کرهای در نقش اصلی بهره گرفته است. داستان فیلم درباره گروهی از مبارزان راه آزادی کره است که حملهای جسورانه به منطقه هاربین را تدارک میبینند تا ضربهای جانانه به ارتش متجاوز کشور ژاپن زده و راه استقلال کشور را فراهم کنند. استقبال منتقدان از فیلم بسیار خوب بوده و از فیلم بهعنوان یک بلاکباستر یعنی اثری سرگرمکننده و بسیار محبوب که از لحاظ تجاری نیز موفق است، یاد میکنند. رسانهها هم به این نکته اشاره کردهاند که هاربین تاکنون به بیش از ۱۱۵ کشور جهان فروخته شده است.ردیف دوم و سوم جدول گیشه کره هم در اختیار دو محصول بومی«آتشنشانان» و «بوگوتا: شهر گمشده» با فروشهایی کمتر از یک میلیون دلار بود. قسمت سوم سونیک جوجه تیغی که با افتتاحیهای ۵۰۰ هزار دلاری نمایش عمومیاش را شروع کرد، مورد ریشخند رسانههای گروهی کره قرار گرفته است. رسانهها چنین افتتاحیه حقیری را یک رسوایی برای سازندگان فیلم درنظر گرفتهاند.
موفقهای چینی
اما این شروع توفانی منحصر به کره نبود بلکه در پرجمعیتترین کشور جهان، بازار صنعت سینما از ساختههای هالیوود رویگردان شده است. در چین هم «اختاپوسی با بازوهای شکسته» توانست بیش از ۱۶ میلیون دلار در سه روز آخر هفته فروش کرده و در صدر جدول گیشه نمایش سینماهای کشور قرار گیرد. نکته جالب اینکه فیلم هفته قبل اکران عمومی شده و آن زمان ردیف دوم جدول گیشه را به خود اختصاص داده بود! فروش ۱۰ روز اول فیلم هم اکنون به رقم بسیار خوب ۷۵ میلیون دلار رسیده است. جکی گان، کارگردان فیلم است که حال و هوایی دلهرهآور و جنایتکارانه دارد. داستان فیلم درباره یک تاجر بسیار موفق و مرفه است که با مشکل ربودن دخترش روبهرو میشود و در طول تعطیلات و جشنی که در راه است، او باید جان دخترش را نجات دهد.«دنیای بزرگ» که هفته قبل صدرنشین جدول بود، این هفته به ردیف دوم نزول کرد و نزدیک ۱۲میلیون دلار فروش را به نام خود ثبت کرد. فروش ۱۰ روز اول این درام خانوادگی جوان پسند هم به رقم خوب ۷۸میلیون دلار رسیده است. یانگ لینا، کارگردان فیلم است که با استفاده از جکسن یی، ستاره محبوب چینیها، داستان مرد جوانی را به تصویر میکشد که در حال آماده کردن خود برای یک امتحان بسیار مهم دانشگاهی است و در همان حال از مادربزرگ خود پرستاری میکند. مادربزرگ در تدارک اجرای یک نمایش صحنهای است و مرد جوان باید به او در این کار هم کمک کند. برای اثبات بیعلاقگی سینماروهای چینی به آثار آمریکایی همین بس که اکشن ماجراجویانه آمریکایی «پادینگتن در پرو» در حالی با فروش چهار میلیون دلاریاش در ردیف پنجم جدول قرار گرفت که ردیفهای سوم و چهارم نیز در اختیار تولیدات بومی چینی بود.
باش تا صبح دولتت بدمد
این موفقیت در شرایطی نصیب اهالی صنعت سینمای چین شده که بسیاری ازتحلیلگران میگویندهنوز بهارسینمای چین ازراه نرسیده و همه چشم انتظار تعطیلات سال نو چینی هستند که اواخر ماه فوریه از راه میرسد. در این ایام که حدود ۱۰ روز طول میکشد، صنعت سینمای چین حداقل پنج بلاکباستر پرسروصدای خود را بهصورت همزمان راهی سالنهای سینماها میکند. نکته جالبی که اهل فن به آن اشاره میکنند این است که معمولا تماشاگران از تمام این فیلمها استقبال بسیار خوبی کرده و آنها را تبدیل به فیلمهایی بسیار پرفروش میکنند. طی سالهای قبل تعداد زیادی از فیلمهایی که در این ایام روی پرده رفتهاند، موفق به فروشهایی بالای ۵۰۰ میلیون دلار شدهاند. چینیها در این رابطه ضربالمثلی را مثال میزنند که مفهوم «باش تا صبح دولتت بدمد» را میرساند!
مورد پسند و رضایت تماشاگران
یکی از تحلیلگران اقتصادی سینما در چین میگوید: «صنعت سینمای ما در دو دهه اخیر با موفقیتهای بالایی روبهرو شده و توانسته محصولاتی تولید کند که مورد پسند و رضایت تماشاگران در همه گروههای سنی قرار گیرد. طبق یک سنت قدیمی، مردم ما ترجیح میدهند فیلمهایی به زبان چینی با داستانهایی را تماشا کنند که درباره زندگی خودشان و محیطی است که در آن زیست میکنند. نکته قابلتوجه در این رابطه این است که فیلمسازان چینی خود را محدود به یک یا دو ژانر سینمایی نکرده و فیلمهایی در ژانرهای مختلف تولید میکنند که میتواند پاسخگوی خواست عموم تماشاگران باشد. اگر نگاهی به آمار نمایش سینماها بیندازید، میبینید که حال و هوای فیلمها بسیار متنوع و متفاوت از هم است. رمز موفقیت محصولات چینی در همین نکته است. فیلمسازان ما طبع و ذائقه مردم را بهخوبی میشناسند و این را در محصولات تولیدی خود لحاظ میکنند.»