در بین این فیلمها، قسمت دوم انیمیشن خانوادگی اکشن «نه ژا» توانست بیش از بقیه فیلمها توجه عمومی رابه خود جلب کند. موفقیت مالی فوقالعاده این فیلم، علاوه بر تمامی عوامل موجود، ازیک جنبه دیگر نیز مورد توجه تحلیلگران سینمایی قرار گرفته است و آن جنبه کارتونیبودن فیلم است. به نوشته رسانههای داخلی، در چند سال اخیر انیمیشنهای ژاپنی گردوخاک زیادی در جدول گیشه چین بهراه انداخته و استقبال مردم از این ژانر سینمایی، کارتونهای ژاپنی را تبدیل به آثار بسیار موفقی در جدول گیشه سینماهای چین کرده بود. موفقیت عالی دو قسمت نه ژا حکایت از آن دارد که انیمیشنهای چینی در فکر بهعقبراندن رقیب جدی خود هستند و میخواهند در این رشته هم، ردیف اول را به خود اختصاص دهند.
اولین یکمیلیاردی تازه
نه ژا ۲ طی ۱۰ روز اکران عمومی در چین به فروش خیرهکننده بالای یکمیلیارد دلار دست یافته است. اهلفن این رقم فروش را دور از انتظار و شگفتانگیز ارزیابی کردهاند. در دو هفته اخیر، این فیلم صدرنشین جدول گیشه بوده است. هفته قبل رسانههای گروهی خبر از افتتاحیه کمنظیر ۶۶۶میلیون دلاری این فیلم دادند. در سه روز آخر هفته دوم هم این کمدی اکشن توانست با فروشی۲۶۷میلیون دلاری این رتبه را برای خود حفظ کند. با این رقم فروش، نه ژا ۲ لقب پرفروشترین فیلم کل تاریخ سینمای چین را از آن خود کند. رکورددار قبلی درام جنگی میهنپرستانه «نبرد در دریاچه چانگ جین» با فروش کلی ۸۰۲میلیون دلاری در سال۲۰۲۱ بود. دو فیلم «سلحشوران گرگ ۲» و «سلام مامان» در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ هم با فروشهای کلی ۷۹۱ و ۷۵۲میلیون دلاری در ردیفهای سوم و چهارم پرفروشترینهای تاریخ سینمای کشور قرار دارند. اما تحلیلگران اقتصادی سینما میگویند با توجه به ادامه استقبال تماشاگران از فیلمهای روی پرده، انتظار میرود این فهرست در ردیفهای سوم و چهارم خیلی زود دستخوش تغییر شود.
موفقیت تکنفره
قسمت دوم نه ژا دنبالکننده داستان و ماجراجوییهای مه ژا و دوست صمیمیاش آئو بینگ است که بعد از نابودی تمدن چین باستان و از بین رفتن جسمشان، با کمک یک نیروی خارقالعاده دوباره حیات پیدا میکنند و به سرزمین قدیمی خود برمیگردند. این اکشن فانتزی و ماجراجویانه هماکنون لقب تنها محصول صنعت سینمای جهان را به خود اختصاص داده که توانسته تنها در یک کشور به فروشی بالای یکمیلیارد دلار دست پیدا کند. تحلیلگران اقتصادی سینما به این نکته مهم اشاره میکنند که بلاکباسترهای هالیوودی تنها بعد از پخش جهانی و نمایش عمومی در بیش از ۵۰ کشور دنیا توانستهاند به رقم فروش میلیاردی دست پیدا کنند و نه ژا این رقم فروش را بهتنهایی در داخل کشور چین کسب کرده است. قسمت اول فیلم در سال ۲۰۱۹ هم موفق به فروش بسیار خوب ۷۴۲میلیون دلاری شد.
استراتژی انتخاب زمان و مکان مناسب
یکی از تحلیلگران اقتصادی سینما در چین میگوید: «سال نوی چینی همواره یکی از بهترین دورههای زمانی برای نمایش آثار پرسروصدای بومی بوده و تماشاگران سینما در چند سال اخیر واقعا استقبال بینظیری از محصولات روی پرده از خود نشان دادهاند. حالا برای همه ما این بهصورت امری طبیعی درآمده که در این ایام شاهد رکوردشکنیهای تازه فیلمهای جدید در جدول گیشه نمایش باشیم. احساس عمومی این است که این بلاکباسترها در زمان مناسب و در مکان مناسب به نمایش درمیآیند تا دست به این رکوردشکنیها بزنند. با چنین استقبال عظیمی، صنعت سینمای چین و دستاندرکاران آن قوت قلب گرفته و میتوان پیشبینی کرد که طی ماههای پیشرو هم شاهد چنین استقبالهای عالی از تولیدات بومی باشیم.»
فروش ۱۸۷میلیون بلیت سینما
به نوشته رسانههای داخلی، در طول تعطیلات یکهفتهای سال نوی چینی که از ۲۸ ژانویه آغاز شد و تا چهارم فوریه ادامه داشت، تعداد ۱۸۷میلیون بلیت سینما به فروش رسید. ناظران میگویند در ایام تعطیلات سال نو، کارگردانان از شهرهای بزرگ صنعتی راهی خانههای خود در روستاها و دیگر نقاط کشور میشوند تا با اعضای خانواده و فامیل دیدار تازه داشته باشند و در همین حال، سینما و تماشای فیلم را رها نمیکنند. به گفته همین ناظران، تماشاگران سینما در این ایام بهصورت دستهجمعی راهی سالنهای نمایش فیلم میشوند. همین نکته، یکی از عوامل اصلی فروش تعداد بیشتری بلیت در گیشه سینماهاست. منتقدان هم درباره تنوع داستانی و ژانرهای محصولات بهنمایشدرآمده میگویند که تهیه و توزیعکنندگان سینمایی فیلمهایی با مضامین مختلف در ژانرهای متنوع را بهصورت همزمان راهی سینماها میکنند و این مسأله به تماشاگران فرصت و امکان آنرا میدهد که فیلمهایی را براساس سلیقه و میل خود انتخاب کنند و به تماشای آنها بنشینند.
کمدی موفق، فانتزی پرفروش
دومین فیلم موفق ایام تعطیلات سال نوی چینی، دنبالهای بر کمدی جنایتکارانه «کارآگاه شهر چینی» با فروش کلی ۳۸۴میلیون دلاری است. قسمت چهارم این فرانچایز موفق یک بار دیگر دو کاراکتر اصلی خود را درگیر ماجراجوییهای کارآگاهانهای میکند که آنها را به شهر سانفرانسیسکوی آمریکا میرساند. قسمت اول فیلم در سال ۲۰۱۵ داستان جوانی را تعریف کرد که بعد از رد شدن در آزمون اداره پلیس، راهی روستا میشود تا با عموی خود که یک کارآگاه محلی است زندگی کند. بهزودی این دو درگیر ماجراهای اسرارآمیزی میشوند که در قسمتهای دوم و سوم آن در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ ادامه پیدا میکند. جالب اینکه چو یون فت، ستاره سرشناس چینی که در سطح جهانی شهرت دارد، نقش کوتاهی در قسمت چهارم بازی کرده است. سومین فیلم پرفروش جدول گیشه چین قسمت تازهای از فانتزی افسانهای «خلق خدایان» است که با رقم فروش کلی ۱۵۱میلیون دلار، در ردیف سوم جدول گیشه نشست. داستان فیلم دنبالهای بر ماجراهای قسمت اول محصول سال ۲۰۲۳ است که در قرن شانزدهم رخ میدهد و نبردهای اعضای یک خاندان پرقدرت با نیروهای شر و غیرطبیعی را به تصویر میکشد.
سبقت گرفتن از هالیوود در گیشه
یکی دیگر از منتقدان سینمایی چین در رابطه با فیلمهای اکرانشده در ابتدای سال نوی چینی، چنین میگوید: «با نگاهی به این فیلمها متوجه میشویم تمام آنها یا دنبالهای بر قسمتهای موفق قبلی و یا اقتباسی از بازیهای مشهور رایانهای هستند. این میتواند یک درس برای اهالی صنعت سینمای ما باشد که به دنبال آن باشند تا فرمولهای آشنایی را دنبال کنند که خوب امتحان پس داده و مورد رضایت و قبول عموم تماشاگران بودهاند. وضعیت موجود حکایت از آن دارد که جشن سال نوی چینی برای صنعت سینمای چین همچنان ادامه خواهد داشت. بر همین اساس میتوان با قاطعیت گفت که سینمای چین امسال با پشتسر گذاشتن هالیوود، مقام اول را در زمینه اکران فیلمها و جدول گیشه نمایش از آن خود خواهد کرد.»