جاده لیکک به جایزان خوزستان؛

طرحی که پس ازهشت سال از رکود خارج می‌شود

طرح جاده لیکک به جایزان استان خوزستان که نقشی حیاتی برای توسعه حدود ۸۵ هزار نفری در شهرستان بهمئی نفت خیز دارد و حدود هشت سال به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار میان ۲ استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان بر زمین مانده است، اما اکنون دولت وفاق ملی با تزریق اعتبار این مطالبه به حق مردم را پاسخ دهد.
طرح جاده لیکک به جایزان استان خوزستان که نقشی حیاتی برای توسعه حدود ۸۵ هزار نفری در شهرستان بهمئی نفت خیز دارد و حدود هشت سال به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار میان ۲ استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان بر زمین مانده است، اما اکنون دولت وفاق ملی با تزریق اعتبار این مطالبه به حق مردم را پاسخ دهد.
کد خبر: ۱۴۹۴۱۱۳

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از ایرنا، امروزه یکی از عوامل اصلی و زیربنایی توسعه درهر منطقه راه‌های ارتباطی است که این عامل در شهرستان نفت خیز بهمئی از توابع استان کهگیلویه وبویراحمد مورد غفلت قرار گرفته است.

شهرستان بهمئی دارای پتاسیل‌های زیادی در حوزه کشاورزی، گردشگری و معادن است، ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان این سرزمین نفت خیز به دلیل نبود راه‌های ارتباطی مناسب همچنان محرومیت را با خود به یدک می‌کشد این شهرستان واقع در جنوب غربی کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن ۷۵ حلقه چاه نفتی یک منطقه نفت خیز و استراتژیک محسوب می‌شود.

براساس آمار از چاه‌های نفت بهمئی روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در حوزه مناطق نفت خیز خوزستان استخراج می‌شود.

ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای در بهمئی علاوه بر مشکلات جانبی خسارت‌های جانی در حقیقت پاشنه آشیل و یکی از ضعف‌های محسوس و عاملی برای توسعه نیافتگی این شهرستان زرخیز، اما محروم محسوب می‌شود.

عملیات اجرایی جاده لیکک به جایزان به عنوان یکی از محور‌های مواصلاتی مهم در منطقه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و قرار بود این جاده شهرستان نفت خیز بهمئی را از بن بست محرومیت نجات دهد، ولی با توجه به گذشت هشت سال از آغاز عملیات اجرایی هنوز در پیچ و خم مشکلات اعتباری مانده است.

این مسیر ارتباطی علاوه بر کاهش ۵۰ کیلومتری مسافت شهرستان بهمئی با استان خوزستان می‌تواند بهمئی نفتخیز را در مسیر ترانزیتی و کریدر شمال و مرکز به جنوب کشور قرار دهد.

این مسیر ارتباطی بعد از عبور از جاده امیدیه، ماهشهر و آبادان و شهر لیکک پس از اتصال به شهر تشان به جاده ارتباطی تشان-لنده و جاده ملی پاتاوه دهدشت متصل خواهد شد.

با اجرای این طرح فاصله لیکک تا جاده ملی پاتاوه - دهدشت به ۶۰ کیلومتر و جایزان ــ امیده به ۲۵ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر پشتیبانی و نگهداری از چاه‌های نفت منطقه در شهرستان‌های امیدیه و آغاجاری، زمینه استفاده از مناطق گردشگری در شهرستان بهمئی را نیز فراهم خواهد کرد.

با توجه به این مزیت‌ها مهم و راهبردی بهره برداری از این جاده ارتباطی می‌تواند شهرستان بهمئی را از بنبست راه ارتباطی و محرومیت خارج کند.

استفاده عشایر منطقه از مسیر ارتباطی و تسهیل در رفت و آمد آنان، کم شدن ترافیک و کاهش تصادفات جاده لیکک به بهبهان و حومه بهبهان، کاهش چشمگیر فاصله شهرستان با دیگر شهر‌های استان‌های همجوار، کاهش بار ترافیکی مسیر قبلی در محور بهبهان به شهرستان بهمئی، رونق گردشگری و افزایش مبادلات بین دو استان کهگیلویه وبویراحمد و خوزستان از دیگر مزیت‌های اصلی این محور ارتباطی است.

روند اجرایی این طرح از سال ۹۶ تاکنون

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بهمئی زمان آغاز عملیات اجرایی جاده لیکک به جایزان استان خوزستان را سال ۹۵ دانست و گفت که در آن زمان به دلیل عدم تامین منابع مالی به حالت راکد از سوی پیمانکار شرکت نفت رها شد.

علی اصغر تارم ادامه داد با پیگیری‌های انجام شده این طرح در سال ۱۴۰۰ در ردیف اعتبارات استانی قرار گرفت و در این سال یک پل بزرگ در کیلومتر پنج به مناقصه رفت و نزدیک به ۴۰ درصد این پل نیز اجرایی شد.

وی گفت: به دلایل عدم تامین منابع مالی بار دیگر در سال ۱۴۰۲ روند اجرایی طرح دوباره متوقف شد.

تارم به سفر رئیس جمهور شهید شهید ابراهیم رئیسی به شهرستان بهمئی اشاره می‌کند و می‌گوید اجرای این طرح با توجه به نقش مهم و حیاتی آن در خروج شهرستان بهمئی از بنبست مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفت، ولی به دیلایل مختلف از سوی هیچ کدام از مسئولان استانی و شهرستانی این مصوبه پیگیری نشد.

توجه دولت چهاردهم به اجرای این طرح

تارم با اشاره به رویکرد و اولویت‌های توسعه محور دولت وفاق ملی می‌گویید با توجه به تاکید استاندار در توسعه راه‌های ارتباطی این طرح با تامین ۷۰۰ میلیارد ریال به مناقصه خواهد رفت و روند اجرای آن نیز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به نقش مهم این طرح در توسعه همه جانبه شهرستان بهمئی پیش بینی می‌شود در کمترین زمان ممکن وارد مدار بهره برداری شود.

طول راه‌های شهرستان بهمئی ۵۲۰ کیلومتر است.

فاصله زیاد شهرستان بهمئی از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و بن بست بودن راه‌های ارتباطی شهرستان بهمئی از مهمترین مشکلات این شهرستان است.

شهرستان بهمئی به مرکزیت شهر لیکک ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

تلاش‌های دولت چهاردهم مسیر توسعه کهگیلویه وبویراحمد را هموار می‌کند

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این رابطه اظهار داشت: در سال جاری با تخصیص ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات عمرانی کهگیلویه وبویراحمد در کانون توجه دولتمردان چهاردهم قرار گرفته است و در سایه اهتمام دولت وفاق ملی پروژه‌ها و طرح‌های بزرگی در حوزه عمرانی و اقتصادی این استان با هدف توسعه اشتغال و رونق تولید در حال اجراست.

یدالله رحمانی تصریح کرد: ۳۷ هزار میلیارد ریال اعتبارات پروژه‌های عمرانی استان از محل مسئولیت‌های اجتماعی دور دوم سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شد که تاکنون ۹۰۰ میلیارد ریال از این میزان برای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: «در کنار محور یاسوج - اقلید، برنامه داریم بر روی ارتقای سایر محور‌ها از جمله یاسوج به بابامیدان، یاسوج به سمیرم، یاسوج به شیراز و پاتاوه - دهدشت کار شود.

وی بیان کرد: برآورد مقدماتی برای ارتقای راه‌ها حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و برای تقویت زیرساخت‌ها در تمام بخش‌ها ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.» این برآورد‌ها نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای توسعه زیرساخت‌ها در استان است.

رحمانی بیان کرد: «جلساتی را با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای سرمایه‌گذاری پروژه‌های مهم بخش راه و آب با حضور نمایندگان داشتیم و دستورات خاصی را دادند و در حوزه‌های مختلف مسائل استان را مورد پیگیری قرار دادیم.»

وی ادامه داد: از بدو ورود به عنوان خدمتگزار مردم این استان اعلام کردم که یکی از برنامه‌ها توسعه شبکه راه‌ها اعم از راه‌های اصلی فرعی و راه روستایی است تا مردم بتوانند از مزایای شبکه راه‌ها برای سهولت در دسترسی به مناطق مختلف و تامین معیشت و اشتغال استفاده کنند. استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: توسعه شبکه راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در این استان با همکاری همه نهاد‌ها در اولویت کاری است.

کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها