ز سوی دیگر هویتمحوری و تقویت روحیه ملی در توجه به اقوام مختلف ایران از موضوعاتی است که فرصت بهرهمندی از آنتن رسانهملی را برای همه شهروندان ایران اسلامی فراهم میآورد.رویداد «ایران جان» و هفتههای ایرانی رسانهملی در استانها از دریچه نظریههای ارتباطات هم قابلتحلیل است که دستورکارسازی رسانه برای جامعه از زاویه نظریه برجستهسازی اتفاق میافتد که قرار است چه موضوعی مورد توجه باشد و جامعه و مخاطبان آشکار رسانهملی به چه فکر کنند. بخشهای خبری و گفتوگومحور رسانهملی در طول یک هفته متمرکز بر یک استان و منطقه جغرافیایی بوده و فرصتها و قوتهای آن را از یکسو و مسائل و راهکارهای حل آن را از سوی دیگر مورد توجه قرار میدهند. در این میان سیاستگذاران، قانونگذاران و مجریان ملی و محلی بهعنوان مخاطبان هدف میبایست مورد تمرکز باشند که در تعامل مردم تحول و پیشرفت و راهحل مسائل را در تعامل با یکدیگر رقم خواهند زند.اما قاببندی و چارچوببندی رویداد ایران جان، اینکه جامعه چگونه فکر کند و چگونه گذشته، حال و آینده یک استان از آنتن رسانهملی دیده شود که مطابق سند تحول رسانهملی به پیشرفت شتاب دهد، از دیگر موضوعاتی است که اهمیت و ضرورت نوع نگریستن به رویداد را به ذهن متبادر میکند. تعریف خبر بهعنوان مردم هرچند از سادهترین تعاریف خبر در کتابهای ارتباطی است اما تمرکز روی آن نشان میدهد که کلیدواژه اصلی در انعکاس رویدادهای رسانهای،مردم هستند.آنها دستورکارها رامیسازند. دیده شدن مردم درایران جان ازآنتن سراسری،هویت، خواستهها، نیازها و علاقهمندیهای آنها را شکل میدهد. انعکاس رویداد رسانهای ایران جان برای صداوسیما تبیینکننده این است که همه جای ایران سرای من است.ظرفیتهای پنهان این رویداد رسانه توان و ظرفیت خلق ایده و ابتکار برای متفاوت بودن است، برای تولیدات خبری که در عین سرعت و دقت در همکاری و تعامل مرکز و پیرامون شکل میگیرد اما در این رویداد رسانهای ارزشهای خبری استان هدف، خود شکلدهنده و متمرکز بر چینشهای خبری بخشهای خبری اصلی ملی و الزامات حرفهای آن است که توانمندیهای مراکز را در خلق، تقویت وتثبیت مرجعیت خبری به رخ خواهد کشید. به نظر میرسد که رویکردهای جدید مدلهای روزنامهنگاری راهحلگرا، روزنامهنگاری سازنده، روزنامهنگاری پیشرفت و روزنامهنگاری امیدآفرین از مهمترین رویکردهایی هستند که فرصت دارند تا در هفتههای ایران جان، ظهور و بروز پیدا کنند و جایگاه خود را برای گفتمانسازی خبری مورد ارزیابی قرار دهند.