بازی‌های موبایلی در کمین کودکان

بازی و سرگرمی همواره نقشی کلیدی در پرورش خلاقیت، اعتمادبه‌نفس و هوش هیجانی کودکان و نوجوانان داشته و بازی‌های فکری و گروهی، ذهن را به چالش کشیده و مهارت‌هایی نظیر کار تیمی،حل مساله و تقویت روابط اجتماعی را در کودکان و نوجوانان پرورش می‌دهد.
بازی و سرگرمی همواره نقشی کلیدی در پرورش خلاقیت، اعتمادبه‌نفس و هوش هیجانی کودکان و نوجوانان داشته و بازی‌های فکری و گروهی، ذهن را به چالش کشیده و مهارت‌هایی نظیر کار تیمی،حل مساله و تقویت روابط اجتماعی را در کودکان و نوجوانان پرورش می‌دهد.
کد خبر: ۱۵۲۲۳۸۳
نویسنده دکتر محمدرضا کریمی - استاد دانشگاه
 
با پیشرفت فناوری و گسترش بازی‌های موبایلی و کامپیوتری، الگوی بازی کودکان به‌سمت فضای مجازی تغییر کرده است. این بازی‌ها، در‌کنار مزایایی مانند بهبود مهارت‌های شناختی در صورت استفاده حداقلی و متعادل، می‌تواند آسیب‌های جدی هم برای جسم‌ و ‌روح‌و‌روان کودکان و نوجوانان داشته باشد.متاسفانه، نظام آموزشی ایران و متولیان وزارت آموزش و پرورش، با بی‌توجهی به این موضوع، برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی مؤثری ارائه نکرده‌اند. این غفلت، آینده‌سازان ایران را با چالش‌های عمیقی مواجه کرده که عبور از آنها مستلزم بازنگری فوری در سیاست‌های آموزشی و خانوادگی است. 
   
آسیب‌های روانی بازی‌های موبایلی و کامپیوتری

یکی از بارزترین مضرات بازی‌های موبایلی، ایجاد وابستگی و اعتیاد است. کودکان به‌دلیل نیاز ذاتی به هیجان و سرگرمی، به‌ویژه در نبود توجه کافی والدین به دلیل مشغله‌های زندگی، به این بازی‌ها پناه می‌برند. طراحی‌های جذاب، گرافیک‌های فریبنده و پاداش‌های لحظه‌ای این بازی‌ها، خلأهای عاطفی و اجتماعی کودکان را پر می‌کنند. این وابستگی می‌تواند به‌حدی شدت یابد که کودک نیازهای اولیه مانند غذا، خواب و تعاملات اجتماعی را نادیده بگیرد.واکنش‌های عصبی و پرخاشگرانه هنگام محدود‌کردن دسترسی به بازی، مانند فریاد‌زدن یا مقاومت شدید، نشانه‌ای از اعتیاد است که نیازمند مداخله فوری روان‌شناختی است. 
انزواطلبی از دیگر پیامدهای نگران‌کننده این بازی‌هاست. کودکان و نوجوانان ساعت‌ها در دنیای مجازی غرق می‌شوند و ارتباط با دنیای واقعی را از دست می‌دهند. این انزوا، مهارت‌های اجتماعی مانند برقراری ارتباط، همدلی و آداب معاشرت را تضعیف کرده و در بلندمدت، خطر طرد اجتماعی و ناتوانی در ایجاد روابط معنادار را افزایش می‌دهد. بازی‌های پرتنش و رقابتی نیز استرس و اضطراب را در کودکان تشدید می‌کنند. علائمی مانند لرزش دست، عرق‌کردن، بی‌قراری و پرخاشگری در حین بازی نشان‌دهنده فشار روانی است که می‌تواند به افسردگی منجر شود،به‌ویژه زمانی که کودک درمراحل دشواربازی شکست می‌خورد و احساس ناکامی می‌کند.خشونت‌گرایی نیز از آسیب‌های جدی این بازی‌هاست. بازی‌های اکشن و جنگی با صحنه‌های خشن، به‌تدریج حساسیت کودکان را نسبت به خشونت کاهش می‌دهند و رفتارهای پرخاشگرانه را تقویت می‌کنند. براساس تحقیقات و مطالعات دانشگاه میسوری، مواجهه مداوم با این صحنه‌ها، همدلی و حس تعلق به دیگران را کاهش می‌دهد و روابط عاطفی با خانواده و دوستان را مختل می‌کند. این موضوع، کودکان و نوجوانان را به افرادی با روابط اجتماعی ضعیف تبدیل می‌کند که در بزرگسالی با چالش‌های عمیقی مواجه خواهند شد. 
   
آسیب‌های فیزیکی و جسمانی

بازی‌های موبایلی و کامپیوتری، علاوه بر روان، بر جسم کودکان نیز تاثیرات منفی دارند. نشستن طولانی‌مدت و استفاده مداوم از موبایل یا کامپیوتر، به ناهنجاری‌های ستون فقرات و اسکلتی، مشکلات مفصلی و پوکی استخوان منجر می‌شود. خیره‌شدن به صفحه نمایش، مشکلات چشمی مانند سوزش، خارش، دوبینی و انحراف چشم را به‌دنبال دارد. سندروم متابولیک، شامل فشار خون بالا، چاقی و افزایش ضربان قلب، از دیگر عوارض جسمانی است که با ترشح بیش‌ازحد آدرنالین تشدید می‌شود. همچنین، کم‌تحرکی ذهنی ناشی از تکرار عادات بازی، به تحلیل و تخریب سلول‌های مغزی منجر می‌شود و توانایی تمرکز، تصمیم‌گیری و کنترل رفتار را کاهش می‌دهد. 
   
غفلت نظام آموزشی و خلأ سیاست‌گذاری

نظام آموزشی ایران در مواجهه با این چالش بزرگ، عملکردی ناامیدکننده داشته است. مدارس، که باید پیشگام آموزش سواد رسانه‌ای و مدیریت زمان استفاده از فناوری باشند، از ارائه برنامه‌های مدون و مؤثر بازمانده‌اند. فقدان آموزش‌های پیشگیرانه برای والدین و دانش‌آموزان، عدم گنجاندن سواد دیجیتال در برنامه‌های درسی و بی‌توجهی به ترویج فعالیت‌های گروهی جایگزین، نشان‌دهنده خلأ جدی در این حوزه است. این غفلت، کودکان و نوجوانان را در برابر آسیب‌های بازی‌های موبایلی بدون سپر و بی‌دفاع گذاشته و آینده تحصیلی، اجتماعی و روانی آنها را به‌خطر انداخته است. آموزش‌وپرورش باید با طراحی برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌های سواد رسانه‌ای و جلسات مشاوره، نقش فعال‌تری ایفا کند. 
   
نقش والدین و راهکارهای پیشگیرانه

والدین نقش محوری در کاهش این آسیب‌ها دارند. نظارت دقیق بر زمان و نوع بازی‌های موبایلی، تشویق به فعالیت‌های جایگزین مانند ورزش، بازی‌های گروهی، مطالعه و ایجاد فضای عاطفی و حمایتی می‌تواند مانع از گرایش کودکان به دنیای مجازی شود. والدین باید به‌عنوان الگو، خود نیز استفاده متعادلی از فناوری داشته باشند. علاوه بر این، همکاری بین خانواده، مدرسه و سیاست‌گذاران آموزشی ضروری است. آموزش‌وپرورش می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان و والدین، تدوین محتوای درسی مرتبط با سواد دیجیتال و ایجاد فضاهای بازی گروهی در مدارس، به کاهش این آسیب‌ها کمک کند. همچنین، استفاده از نرم‌افزارهای کنترل دسترسی به اینترنت و بازی‌، می‌تواند ابزار مفیدی برای مدیریت زمان کودکان باشد.  بازی‌های موبایلی و کامپیوتری، در صورت استفاده بی‌رویه، تهدیدی جدی برای سلامت جسم و روح و روان کودکان و نوجوانان هستند. اعتیاد، انزواطلبی، استرس، افسردگی و خشونت‌گرایی از جمله آسیب‌های روانی و مشکلات جسمانی مانند سندروم متابولیک و اختلالات بینایی، آینده‌سازان ایران را در معرض خطر قرار داده‌اند. غفلت نظام آموزشی، این بحران را تشدید کرده و ضرورت بازنگری در سیاست‌های آموزشی را برجسته می‌سازد.با اقدام هماهنگ والدین،مدارس و سیاست‌گذاران، از طریق آموزش سواد رسانه‌ای، نظارت دقیق و ترویج فعالیت‌های جایگزین، می‌توان این آسیب‌ها را کاهش داد و آینده‌ای کم‌مخاطره را برای کودکان و نوجوانان ایران عزیز رقم زد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ما فرزندان دلیلیم، نه پرخاش

سید علی بطحایی معتقد است ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای هیات‌ها ضروری است تا فرهنگ «نقد عالمانه» جایگزین رفتار‌های تنش‌زا شود

ما فرزندان دلیلیم، نه پرخاش

نیازمندی ها