
واقعیت موقعیت زهران ممدانی چیست؟ آیا موقعیت او را بدون شناخت واقعیت های بنیادین آمریکا و دموکراسی آمریکایی و وضعیت کنونی و هجوم وانموده ها می توان درک کرد؟ آیا ممدانی قلم قرمز بر معرفت ما در خصوص حقیقت قدرت و نظام قدرت آمریکایی می کشد و اثبات کننده جامعه باز پوپری است که همچنان روزنه امید راباز نگاه می دارد تا باور کنیم مردم قدرت تعیین کننده در آمریکا هستند و صدای عدالت خواهی با پژواک جهانگیر علیه مظالم سرمایه توتالیتر و طبقه قاتل و خونریز و وحشی حاکم سرمایه سالار در آمریکا می تواند در دنیا ستون ستمگری را بلرزاند و پیروز شود ؟ بیادتان می آید وقتی اوباما پیروز شد در جهان چنان وانمود شد که گویی امام زمان برای دادگری جهانی ظهور کرده و دیگ چنی جنایت پیشه و مسئول خونریزی های دوران بوش با صندلی چرخدار (ویلچر) به عنواننماد زمینگیر شدن سیاست جنگ طلبانه بوش در مراسم حاضر شد . معلوم بود همه اجزای نمایش چون سناریویی دقیق از پیش پرداخته و آمادهدشده است بدون آن که بازیگران معرکه و صحنه اناخابات آمریکا دروغ باشند و هر کس نقشش را چنان که بود بازی می ورد .
حال زهران کوامه ممدانی وارد صحنه نمایش بزرگ دموکراسی آمریکایی شده است . او را چگونه درک کنیم شبیه یک واقعیت یا یک وانموده؟ با تاکید به آن که وانموده با دروغ فرق می کند . وانموده ' حقیفت دارد . اما برساخته ای است تا بر حقیقت فراتر از خود سرپوش بگذارد . سرپوشی بر پوچی دموکراسی آمریکایی . تا در شرایط کنونی ی بی آبرویی مفرط آمریکا و چهر مفتضح سرمایه توتالیتر و همدستی با اسراییل در نسل کشی مردم مسلمان غزه ' یک شهردار عدالتخواه نیویورک با سیاستی شبه سوسیالیستی مرهمی التیام دهنده بر رخم عمیق انزجار مردم از هویت آمریکایی خودشان و نظام سیاسی رسوایشان باشد . ممدانی همان گونه که هست بدون دروغ و با ایفای نقش خود ' وانموده ای در خدمت بازگشت امید به نظام قدرت آمریکایی و حکمرانی آمریکایی است . چگونه؟
۱.بله مسلما او ' نیویورکی است . آمریکایی است ' پایبند قانون اساسی و معتقد به زندگی آمریکایی و روُیاهای آمریکایی و مقوم این وفاداری به شیطان و امید بهتغییر شرایط بدونفروپاسی نظام شیطانی و با همین فرمان قدرت است
۲.او در اوگاندا بدنیا آمد .در کجا بزرگ شد؟ در آفریقای جنوبی زمانی که گرفتار آپارتاید بود و اسراییل امروز بدتر از آن است .
۳.ممدانی در تجربه زیست اجتماعی و خانوادگی به سمت سوسیالیسم گرایش یافت . بیعدالتی ' دانش در باره سیاست استعمار و سرمایه داری او را به دفاع از سلب مالکیت شدگان ' و تداوم سیاست استعماری در جامعه پسا استعمار راند . دفاع پیگیرش از سلب مالکیت شدگان ' شناختش از سرشت سرمایه سالاری جهانی ' دفاع از حقوق انسانی مهاجران و برداشتی سوسیالیستی از زندگی دادگرانه اجتماعی علیه بیرحمی و ستم سرمایه سالاری انگیزه های او در فعالیت سیاسی و اجتماعی بود .
۴.جز تجربه زیستن و تولد در اوگاندا و سپس در آمریکا و زیر سایه ستم سرمایه . زندگی و اندیشه های پدرش در این دانش و باور مردمگرایانه نقش بارزی داشت . پدر ممدانی مردی تحصیلکرده ' متفکر ' عدالت خواه ' دانشمند و مبارز بود . او با چهره های گوناگون ظلمات استعمار عملا زیسته بود .در زندگی نامه محمود ممدانی پدر زهران (ظهران )می خوانیم در سال ۱۹۴۶ میلادی در خانواده ای مسلمان در گجرات هند بدنیا آمد که تحت استعمار انگلیس و ظلم بریتانیا دست و پا می زد . پدربزرگش برای گریز از استعمار بریتانیا به اوگاندا رخت هجرت بست و به بازرگانی مشغول شد ایدی امین در ۱۹۷۲ مهاجران آسیایی را تبعید کرد . محمود همواره از همکاری با دولت استعمارگر سرباز می زد . او به آمریکا مهاجرت کرد. در دانشگاه هاروارد به دریافت دکترای جامعه شناسی نائل آمد .و مسیر زندگیش تغییر یافت . عمرش را صرف واکاوی استعمار در دوران پسا استعمار کرد . فریب اصطلاح پسا استعمار در ان جاست که گویی عصری بعد از دوران استعمار فرا رسیده است .
اما در اصل شکل سلطه عوض شده و سلطه گری در عصر جهانی شدن سرمایه بین المللی و انحصاری و فراملی و چند ملیتی پبچیده تر و مستبد تر گشته است و الیگارشی جدید با قدرت بیرحمانه تری به استثمار می پردازد اما از سوی دیگر به صورت متناقضی مفهوم شهروندی در تفاوت با تبعیت ' تابعیت و تبعه بودن و دارای حقوق انسانی تازه متولد شده است . محمود ممدانی در هاروارد با کارکردن در مورد دو مفهوم متفاوت شهروندی و تابعیت درخشید . کتاب های او در این زمینه با جمعبندی زندگی آفریقایی و چالش های سخت بین موقعیت تبعه و موقعیت شهروند در دولت ملی کاملا پژوهش هایی خلاق و آنالیز توصیفی نویی را در بر می گیرد . کتاب مشهور او citizen and subject شهروند و تبعه سخنی نویی را در تحقیق تحول شهروند و شهروندی در آفریقای مستبد بنا نهاده است کتاب دیگر او when victims become killers وقتی قربانیان قاتل می شوند ' موقعیت خشونت بار state ' حکمرانی آفریقایی در دوران باصطلاح پسا استعمار را و رهبران قاتل و کشتارگر را مورد کاوش قرار می دهد که حکومت ایدی امین نمونه ای از آن بوده است . این آثار مفهوم موریس مرلو پونتی گونه ی در خشونت سیاسی در قاره سیاه و امر را قومی وارسی می کند .. او در دانشگاه کلمبیا استاد مردم شناسی شد و درک نویی در علوم سیاسی بنا به تجربه آفریقایی خود بنا نهاد . این نکته در آموزش او که استعمار را یک پلیتیکال کانستراکت معرفی می کند نه یک هیستوریکال اونت نکته مهمی در فهم این نکته است که چگونه در دولت های پسا استعمار ' ساختار سیاسی استعماری ادامه یافته است و هرگز همچونیک حادثه تاریخی سپری شده نبوده است . این گذشته ای است که نگذشته.
این تفکر و فهم از ساختار قدرت و میراث تاریخی در سیاست ورزی پسرش زهران نیز ریشه کرده است .
اجازه دهید قبل از پرداختن به معمای وارد شدن زهران در ساختار قدرت با اتکا به حق انتخاب شهروندان نیویورکی ' در باره تاثیر مادرش فاطمه راجا یا میرا نایر ' بر او اشاره کنم . چیزی که در شکل دادن به موقعیت کنونی اش موثر بوده است . وضعیت پدر همچون یک استاد رنگین پوست شکوفا شده در آمریکا و دانشمند مردمشناسی و منتقد استبداد آفریقایی و ستایشگر ارزش های مدرن می توانست به گونه ای منفعت او را برای نظام دموکراسی و روُیاهای آمریکایی و صورتک آرمانی لیبرالیسم غربی توجیه کند و راه آینده فرزندش را روشن نماید . و موقعیت مادر رنگینپوست که موفقیتش در سینما ' یک امکان تازه ای از اعتبار نظم لیبرالیسم آمریکایی را توضیح می دهد . زنی از جهان مستعمراتی که امکان شکوفایی را در نظام غربی پیدا می کند. فاطمه راجا ( میرا نایر) با روایت سینمایی ' معناهای جهان همسرش ' جهان پدر زهران را برای زهران تکمیل کرد . او در هند متولد شد در دانشگاه دهلی و نیز هاروارد تحصیل کرد.و کارگردان و مستند ساز مورد توجهی گشت . او در وحدت با نگرش اجتماعی و سیاسی محمود ' همسرش به رنج کودکان خیابانی ' خانواده های رخت بربسته از جهان سنتی و گیر افتاده در مدرنیته ناتمام به تعلیق وضعیت مهاجران ' و زنان خاموش و مطرود و سرکوب شده و نوجوانان قربانی و ستمدیده .... پرداخت فیلم او سلام بمبئی فیلمی رئالیستی ' جایزه دوربین طلایی کن را ربود و نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی شد . مادر ممدانی موسسه ای تاسیس کرد که در قلمرو تحلیل نظریه های پسا استعماری ' موضوعات چند فرهنگی ' مفاهیم پسامدرنیستی در حوزه مسایل لبه ای و آمیزش مسایل زندگی امریکایی آسیایی و آفریقایی در فضای پسااستعماری فعال بود . این ها تجارب زیسته خانواده ممدانی بودند و در نگرش اجتماعی و ضد سلطه اش اثر داشتند .
می توان گفت در شخصیت زهران قوام ممدانی ' یک نقطه کلیدی وجود دارد و آن تمرکز بر سر مسئله شهروند در عبور از دولت ملی است .شهروند یکی از مفاهیم کهن و جدید زندگی بشری است .این مفهوم در عصر جدید مدام دچار تحول و چالش با هم بوده و موضوع علوم انسانی گوناگون قرار گرفته است.در پژوهش های جدید شاهد اشاره به تحولاتی در مفهوم شهروندی هستیم که می تواند همچون مستنداتی معتبر در درک تحول مفهوم شهروند در دولت ملی محسوب شود و تلاش هایی را برای ارتقای حقوق شهروند در دولتهای متبوع پدید اورد . زهران ممدانی مسلمان شیعه ی آسیایی آفریقایی آمریکایی ' نماد این فعالیت پسامدرنیستی شمرده می شود . او تلاشگر فعال اجتماعی در قلمرو انتقال تحول مفهومی در عبور از دولت ملی است . آنالیز توصیفی و تجزیه و تحلیل پژوهشی محمود مامدانی همان کانون قدرت و جذابیت زهران در کسب آرای شهروندان نیویورکی شد . و نگاه رادیکال و سوسیالیستی او را در لایه ظاهری رقابت با نولیبرالیسم فاسد برای نیویورکی ها جذاب کرد .
اما آیا ابن ظاهر باطنی ندارد؟
به نظر من در جامعه نمایش ' جامعه مصرفی ' جامعه سرمایه سالاری توتالیتریستی آمریکا هر چیز برای قدرت حاکمه و حکمرانی واقعی طبقه فرمانروا و پشت پرده و ارباب بلامنازع سیاستمداران و روُسا و مدیران حکومتی و رهبران state یک کالا در خدمت طرح و برنامه اصلی است که همه نهادهای قدرت در خدمت تحقق اهداف آن می کوشند . هم تفکر و هم شخصیت و هم ارزش های ممدانی برای ساختار قدرت رهبری کننده امور یک کالا بشمار می آید . این کالا در خدمت نمایش و وانموده قرار دارد . موقعیت کنونی سرمایه داری آمریکا ' هر مهره فرد و حزب سیاسی و اندیشمند و سیاستمدار را در ارتباط با پروژه و اهدافش سازمان می دهد و به کار می گیرد . به وقتش ریگان هنرمیشه رئیس جمهور می شود و بوش و اوباما و کلینتون و ترامپ و...... و حالا زهران مندانی در وسط معرکه جنایت و تجاوز و نسل کشی و تنزجار جهان از سیاست آمریکایی/ اسرائیلی به عنوان شهردار نیویورک از لپ لپ بیرون می آید و درست بموقع با چهره سوسیالیستی ضد ستمگری و خشونت و فسادش ' آلترناتیو مرد دیوانه و خون آشام ' ترامپ صلح ساز با کشتار و نسل کشی مسلمانان می شود!!!!
خوب هوش زیادی نمی خواهد به فواید چند سویه ی زهران ممدانی مشهور شیعه یا دارای پدر و مادر مسلمان و شیعه و هندی در این وضعیت فجیع و مفتضح برای آمریکای شکست خورده گمانه زنی کنیم و نقش شهردار جدید نیویورک را در تغییر جهانی و در التیام خشونت این سیاست وحشی و رسوایی و بی آبرویی ببار آمده درککنیم . رها از وفاداری زهران به آمریکا ' رها از آن که او واقعا معتقد به اصول خود است و برای آن در مقام یک شهروند با حقوق محترم تر از تابعیت و در مقام تبعه آمریکایی ' می کوشد ' باید باور کنیم دست قدرت فائقه ارباب سرمایه از او در مسیر ایتراتژی و اهداف حیاتی خویش بهره می برد و انچه که در قالب امر قانونی و طبیعی و آزاد یک انتخابات دموکراتیک محقق می شود در واقه سناریوی دقیقی در خدمت نیازهای کنونی آنریکایی است که در مسبر تغییر جهانی نی کوشد نقش خود دا ایفا کند و از مسکن و اغوای مو ُثر نظام نولیبرالیستی و امکانات مثلا لیبرال دموکراسی سود جوید .و با وانموده رفابت احزاب گوناگون شق سوم یعنی نفع سرمایه جهان خوار را می گیرد . و ممدانی خود یک تنه شق سوم است نه دمکرات مردنی ایدن نه جمهوری خواه دریده ترامپ بلکه عدالتخواهی متین و شریف آمریکایی که ضمنا از اعتبار تشیع و شرافت عدالت طلبی آن بهره می برد و در همانحال همشائبه ضد شیعه می پراکند و در فریب شیعیان برای دلبستگی به امریکا به سود فراموشی جنایت ' راه می سپرد و.....
طبق فرمان قرآن هرگز هرگز هرگز به کافر حربی و شیطان اعتماد نکنید . من در باره فضایل زهرانممدانی و محمود ممدانی سمشیر از رو نبسته ام . حتی انان را در بازی سیاست زیرکانه سرمایه همدست شیطان و دروغگو نمی دانم اما آنان هر چه هستند ولو شریف ترین مردمان حالا بازیگر و ابزار سیاست آمریکایی تغییر جهان و بازی سوسیالیستی و راه سوم سرمایه جهانی برای زمینه چینی حکومت جهانی شده اند و این در ظاهر برای ما بعتر از ترامپیسم است ولی در باطن ' مراقب کلاه تان باشید اسلام و تشییع 'وحتی یک لحظه با نظام کفر جهانی تا سلطه گری متفرعن و سامری فرعون صفت است آشتی نمی کند .