نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه مطرح کرد:

توسعه کریدور شمال-جنوب؛ راهبردی کلان برای تجارت ایران و روسیه

نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در مصاحبه با رادیو گفت‌و‌گو، با اشاره به عزم جدی دو کشور برای توسعه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب، بر ضرورت استفاده کامل از پتانسیل‌های دریای کاسپین و تسهیل شرایط برای حضور بخش خصوصی تأکید کرد.
نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در مصاحبه با رادیو گفت‌و‌گو، با اشاره به عزم جدی دو کشور برای توسعه کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب، بر ضرورت استفاده کامل از پتانسیل‌های دریای کاسپین و تسهیل شرایط برای حضور بخش خصوصی تأکید کرد.
کد خبر: ۱۵۲۷۳۴۶

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری - تحلیلی رادیو گفت‌و‌گو، مهندس روشنعلی یکتا نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در برنامه «به وقت گفت‌و‌گو» با اشاره به ابعاد همکاری‌های دریایی ایران و روسیه، دریای کاسپین را دریایی مشترک بین دو کشور خواند و اظهار داشت: ایران پنج بندر فعال در این دریا دارد که با روسیه ارتباط دارند و در گسترش این ارتباطات نیز تلاش می‌شود.

وی با بیان وابستگی بیشتر روسیه به دریای کاسپین برای دسترسی به دریا‌های آزاد در پی تحولات سیاسی اخیر، افزود: هم‌اکنون حدود ۵ میلیون تن کالا سالانه میان ایران و روسیه از طریق این دریا جابجا می‌شود. این رقم متغیر است، اما ظرفیت توسعه بیشتری دارد.

نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به برنامه‌های ایران برای افزایش ظرفیت ترکیبی حمل‌ونقل، خاطرنشان کرد: اکثر بنادر روسیه در دهانه رودخانه‌ها قرار دارند، به جز بندر کلاس که در حال توسعه است. ایران نیز در سمت خود برنامه‌هایی برای افزایش جابجایی کالا دارد.

کریدور شمال-جنوب؛ مسیری استراتژیک برای تجارت منطقه‌ای

یکتا در بخش دیگری از سخنانش در رادیو گفت‌و‌گو، به نقش کریدور شمال-جنوب در تجارت دو کشور پرداخت و توضیح داد: این کریدور از چند مسیر زمینی و ریلی استفاده می‌کند. بخش عمده‌ای از مسیر زمینی از سمت جمهوری آذربایجان خارج می‌شود و قسمتی هم از مسیر ترکیه استفاده می‌کند. اما مسیر اصلی ما برای روسیه، از شمال کشور و بنادر امیرآباد، انزلی، آستارا و نوشهر است.

وی با بیان اینکه روسیه نیز همین مسیر را دنبال می‌کند، از برگزاری اجلاس اخیر کشور‌های حاشیه دریای خزر و اعزام گروهی از کارشناسان دریایی برای بررسی نحوه گسترش این مسیر خبر داد و تصریح کرد: به نظر من هنوز از ظرفیت و پتانسیل واقعی دریایی خود استفاده کامل نکرده‌ایم و لازم است حمل‌ونقل ترکیبی ما فعال‌تر شود.

این مقام اقتصادی با اشاره به افتتاح راه رشد به بندر کاسپین در سال گذشته، ابراز امیدواری کرد: این مسیر اکنون نمود بیشتری پیدا کرده و هر دو کشور عزم جدی برای توسعه آن دارند تا هم نیاز‌های دو طرف تأمین شود و هم کشور‌های دیگری مانند چین و هند از این مسیر برای دسترسی به روسیه استفاده کنند.

منافع اقتصادی حضور در آب‌های بین‌المللی

مهندس یکتا در پاسخ به سؤالی درباره منافع اقتصادی افزایش حضور در آب‌های بین‌المللی، جابجایی کالا و انرژی از طریق دریا را یکی از به‌صرفه‌ترین و مؤثرترین روش‌های ارتباطی در جهان امروز دانست و گفت: در جنوب کشور ما خلیج فارس وجود دارد که می‌تواند راهی مؤثر برای ارتباط کشور‌های آسیای میانه، روسیه و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با دریا‌های آزاد باشد.

وی تأکید کرد: هرچه این مسیر‌ها و کریدور‌ها گسترش یابند، تسهیلات بیشتری برای تجار فراهم می‌شود و انگیزه سرمایه‌گذاری و حضور اقتصادی در منطقه افزایش می‌یابد.

ضرورت بسترسازی برای حضور بخش خصوصی

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در پایان با اشاره به چگونگی بهره‌مندی بخش خصوصی ایران از این ظرفیت‌ها، اظهار داشت: بخش خصوصی منتظر است تا ببیند دولت تا چه اندازه حاضر است امور اجرایی را به آنها واگذار کند. در سخن زیاد به این مسأله اشاره می‌شود، اما در عمل هنوز تسهیلات و بستر‌های لازم برای حضور مؤثر بخش خصوصی فراهم نشده است.

وی خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا بخش خصوصی با رغبت وارد سرمایه‌گذاری شود و جذابیت اقتصادی لازم برای جلب تجار خارجی هم ایجاد گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها