
جام جم آنلاین - خوزستان، ناصر علیفرصبح امروز دوشنبه در وبینار استانی نماد با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی در مدارس، همراهسازی مدیران مدارس را نخستین گام در تحقق اهداف این طرح دانست و گفت: همراهی و هم افزایی مدیران مدارس به عنوان خط مقدم فعالیتهای حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و در این راستا میبایست همه ارکان مدرسه با استفاده از ظرفیتهای تبیینی نسبت به آگاه سازی مخاطبان و ذی نفعان در ارتباط با آسیبهای اجتماعی اقدام کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اهمیت آگاهسازی جامعه هدف در حوزه آسیبهای اجتماعی اظهار داشت: مدیران و عوامل مدرسه باید با شناخت دقیق شرایط دانشآموزان، در مسیر آگاهسازی مؤثر خانوادهها و دانشآموزان گام بردارند و رویکرد پیشگیرانه را جایگزین نگاه مقطعی و واکنشی کنند.
وی شناسایی جامعه هدف را نقطه آغاز اجرای اثربخش طرح نماد برشمرد و افزود: راه تشخیص بهموقع آسیبهای اجتماعی، اجرای دقیق و هدفمند فرآیند غربالگری است و این مهم بدون نقشآفرینی فعال معلمان امکانپذیر نخواهد بود.
علیفر با تأکید بر نقش کلیدی معلمان در این فرآیند تصریح کرد: معلمان با شناخت میدانی و مستمر از وضعیت رفتاری، آموزشی و عاطفی دانشآموزان، میتوانند بستر لازم برای غربالگری دقیق و علمی دانشآموزان را فراهم کنند.
وی در ادامه گفت: پس از انجام غربالگری، رصد و پایش مستمر دانشآموزان شناساییشده باید بهعنوان یک فرآیند نظاممند و پیوسته در دستور کار مدارس قرار گیرد تا مداخلات حمایتی و تربیتی بهصورت بههنگام و اثربخش اجرا شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پایان گفت: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) مهمترین کارویژه مجموعه تعلیم و تربیت کشور در راستای شناسایی؛ کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است و در این راستا میبایست همه ارکان آموزش و پرورش با هم افزایی در راستای موفقیت این طرح گام بردارند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اصغر شرفی در گفتوگو با جام جم آنلاین:
تینا چهارسوقی امین در گفتوگو با جام جم آنلاین: