ولی برخی از پادکستها راه را اشتباه میروند و پس از چند دقیقه گوشدادن به آنها، شنونده به یک برنامه و کانال دیگر میرود.
در اینجا 8 موضوع مهم را که در زمان تولید پادکست خود باید رعایت کنید، مورد بررسی قرار میدهیم:
1- چیزی برای گفتن داشته باشید. شما حتما میتوانید برای یک ساعت صحبت کنید و از هر دری چیزی بگویید. ولی چنانچه شما صدایی ماندگار و یا حتی سرگرمکننده نداشته باشید، کسی سراغ شنیدن مجدد پادکست شما نخواهد آمد. چنانچه پادکستی دارید که فقط محتوای وبلاگ شما را به صورت صوتی پخش میکند، وقت خود را تلف نکنید و به همان نوشتن متن در وبلاگ خود بپردازید چرا که دسترسی به آن از دسترسی به پادکستهای وبلاگ شما سادهتر خواهد بود.
2- آمادگی داشته باشید. قبل از شروع، یادداشتهای خود را آماده کنید. تعداد کمی از افراد قابلیت صحبت فیالبداهه به مدت نیم ساعت یا یک ساعت را دارند. در واقع، به ندرت کسانی پیدا میشوند که حتی برای چند دقیقه بتوانند فیالبداهه صحبت کنند. یادداشتهای دقیق خود را از قبل آماده کنید و اگر قرار است با کسی مصاحبه کنید، سوالهای خود را قبلا بنویسید. البته اجازه ندهید که وقتی میتوانید یک چیز جالبتری را در لحظه بگویید، یادداشتهای شما مانع این کار شوند و از خلاقیت شما جلوگیری کنند.
3- کوتاه و ساده بگویید. پادکستهای زیادی هستند که سعی میکنند یک یا نیم ساعت را به هر شکل و با هر مطلبی پر کنند. امکان گوشدادن به پادکستهای شما با کوتاهکردن آنها بیشتر خواهد شد. البته به این معنی نیست که پادکستهای یک ساعته مناسب یا کارا نیستند. ولی شروع کار که هنوز شنوندگان با شما آشنایی ندارند و در واقع قرار است وقت خود را به شنیدن صحبتهای یک نفر جدید صرف کنند، تولید پادکستهای 20 تا 30 دقیقه مناسبتر است. اگر شنوندگان از برنامههای کوتاه شما خوششان بیاید، بعدا برنامههای بلندتر شما را نیز گوش خواهند داد.
4- تمیز کار کنید. از ابزارهای مناسب برای ضبط صدا استفاده کنید. شنوندگان عادت به گوشدادن به کیفیت خوب رادیو کردهاند و اگر صدای شما شبیه ضبط صدا در یک حمام باشد، قطعا گوش نخواهند داد. نحوه تولید و ویرایش پادکست را یاد بگیرید. در زمان مصاحبه نیز حرف گوینده را قطع نکنید. باید بدانید که چه زمان شما باید صحبت کنید و چه زمان شخص مورد مصاحبه. البته بعدا میتوانید برنامه خود را ویرایش کنید.
5- خودتان باشید. اگر واقعا یک روزنامهنگار سرشناس یا یک گوینده رادیو نباشید، ممکن نیست بتوانید چنین موضوعی را با تقلید به شنونده تلقین کنید. سعی در تقلید صدا یا صحبت در مورد موضوعاتی که اطلاعی از آنها ندارید، نکنید. در مورد موضوعات مورد توجه و سطح دانش خود صحبت کنید، حتی اگر موضوع سرگرم کننده باشد، مثلا پرورش زنبور عسل که ممکن است برای کسانی که اطلاعی از این موضوع دارند، جذاب باشد و به آن گوش دهند.
6- منحصربهفرد باشید. پادکستهای معروف با شنوندگان زیاد، آنهایی هستند که منحصربهفرد و اصل هستند. مردم به موضوعات کپیبرداری شده شما از سایرین، گوش نخواهند داد. ولی اگر منحصربهفرد باشید، شنوندههای خاص خود را خواهید داشت. موضوع و حتی سبک پادکست خود را کپی نکنید. تولید پادکست مثل نوشتن، نیاز به خلاقیت دارد.
7- برنامه دقیق و سرفصل مطالب پادکست خود را ارائه کنید. در این صورت، شنوندگان از قبل میدانند که به چه چیزی و در چه زمانی قرار است گوش دهند. نرمافزارهای تولید و استفاده از پادکست جدید حتی امکان بخشبندی برنامهها را به شما میدهد که این موضوع در ساختمندی برنامههای شما موثر است.
8- از موسیقی فقط برای پرکردن زمان استفاده نکنید. اگر قرار است در برنامه خود از موزیک استفاده کنید، از آن فقط به عنوان موزیک و نه برای پرکردن زمان استفاده کنید. در انتخاب موزیک نیز دقت کنید که مناسب برنامه شما باشد و از موزیکهای نامناسب و ناهنجار استفاده نکنید.
دقت کنید که حتما رعایت حقوق مولف را در نظر داشته باشید. وبسایتهایی وجود دارند که به شما اجازه میدهند در پادکستهای غیرتجاری خود از موزیکهای آنها استفاده کنید. نمونه آن وبسایت www.magnatune.com است که میتوانید پس از امضاء تعهدنامه موجود در وب سایت، از موزیکهای موجود در سایت برای مصارف غیرتجاری در پادکستهای خود استفاده کنید. در مجموع، تولید پادکست مانند تولید هر نوع محتوای کیفی دیگر مانند متن، موزیک، فیلم و غیره است. در تولید پادکست باید از ابتکار، خلاقیت و اصالت استفاده کنید تا شنوندگان خاص خود را پیدا نمایید. برای بقا در این عرصه، کاری کنید که مردم هر بار در طمع شنیدن مقداری بیشتر به پادکستهای شما مراجعه کنند.
منبع: محمود بشاش
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد