کنکوردانشگاه آزاد از نفس افتاد

این روزها بازار کنکور، حسابی از رونق افتاده است. پس از اعلام حذف کنکور کارشناسی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور در هفته گذشته، حالا دانشگاه آزاد اسلامی هم از حذف کنکور در بیش از 5000 رشته محل خبر داده است.
کد خبر: ۵۳۵۵۸۵
کنکوردانشگاه آزاد از نفس افتاد

به گزارش «جام‌جم»، رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که کنکور 90 درصد از رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی حذف شده است، عنوان کرد: داوطلبانی که مدرک دیپلم نظام قدیم، پیش‌دانشگاهی یا کاردانی دارند، می‌توانند از امروز تا 30 دی امسال به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد به نشانی www.azmoon.org مراجعه کرده و نسبت به انتخاب رشته بدون کنکور در مقطع کارشناسی اقدام کنند.

ناصر اقبالی افزود: پذیرش داوطلبان براساس سوابق تحصیلی و معدل کتبی دیپلم خواهد بود و نتایج پذیرش در نیمه بهمن اعلام می‌شود؛ همچنین پذیرفته‌شدگان می‌توانند در نیمسال دوم تحصیلی امسال در کلاس درس واحدهای دانشگاه آزاد حاضر شوند.

تهران شامل حذف کنکور نمی‌شود

در اولین دوره جذب بدون کنکور دانشجو در دانشگاه آزاد، متقاضیان می‌توانند چهار رشته محل را انتخاب کنند و البته پذیرش دانشجو به صورت بومی استانی صورت می‌گیرد.

مطابق گفته‌های رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد، حذف کدرشته محل‌های کارشناسی، شامل واحدهای مستقر دانشگاه آزاد در شهر تهران نمی‌شود و این خبر یعنی این‌که همچنان رقابت برای ورود به واحدهای دانشگاه آزاد در پایتخت، تنگاتنگ است و به این زودی‌ها هم کنکور در واحدهای دانشگاه آزاد شهر تهران حذف نخواهد شد.

انتقالی ممنوع!

به طور کلی، انتقالی گرفتن و مهمان شدن دانشجویان در دانشگاهی دیگر، فرآیندی زمان بر در نظام آموزش عالی ایران است که البته طبق مفاد سند آمایش آموزش عالی، نظام آموزش دانشگاهی کشور باید به سمت بومی‌گزینی دانشجویان حرکت کند.

اگرچه دانشجویان دانشگاه آزاد که از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه شده‌اند، می‌توانند ضمن رعایت شروطی مثل معدل و موافقت دانشگاه مبدا و مقصد، به دانشگاهی دیگر انتقالی بگیرند، اما مطابق اعلامیه جدید دانشگاه آزاد، دانشجویانی که از طریق سیستم بدون کنکور وارد این دانشگاه می‌شوند، حق انتقالی گرفتن به واحد دیگری از دانشگاه آزاد را ندارند.

جذب 220 هزار دانشجو بدون کنکور

مطابق آمارهای وزارت علوم، بالغ بر 500 هزار ظرفیت خالی در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌های کشور وجود دارد و در این شرایط دانشگاه آزاد اعلام کرده است که در اولین دوره پذیرش بدون کنکور دانشجوی کارشناسی، نزدیک به 220 هزار دانشجو خواهد گرفت.

البته مطابق مصوبات کارگروه ماده چهار قانون حذف کنکور، باید این ظرفیت خالی بین دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی تقسیم شود، اما پیشتر دانشگاه غیرانتفاعی نسبت به سهم بیشتر دانشگاه آزاد از ظرفیت‌های خالی انتقاد کرده و هشدار داده بود که در صورت حذف کنکور، احتمال ورشکستگی و بدون دانشجو ماندن برخی موسسات غیرانتفاعی وجود دارد.

ناصر اقبالی رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد در پاسخ به پرسش جام‌جم مبنی بر انتقاد از نابرابری در توزیع دانشجو بین همه موسسات آموزش عالی می‌گوید: باید در نظر داشته باشیم دانشگاه آزاد یک دانشگاه سراسری و کشوری است که از جنبه امکانات آموزشی هم شبیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیست. البته من نمی‌خواهم درباره سهم زیاد یا کم دانشگاه‌های غیرانتفاعی از ظرفیت‌های خالی نظام آموزش عالی حرف بزنم، اما امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد به گونه‌ای است که می‌تواند تا 95 درصد کنکور رشته محل‌های مقطع کارشناسی را حذف کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیستم پذیرش دانشجو با شرط معدل، عادلانه‌تر از کنکور فعلی است، خاطرنشان می‌کند: این‌که گفته شود معدل‌های دیپلم نیز ملاک عادلانه‌ای برای جذب دانشجو نیست، همان حرفی است که درباره کنکور سراسری هم زده می‌شود و می‌گویند که برگزاری کنکور عادلانه نیست، اما ما بالاخره باید یکی از این سیستم‌ها را انتخاب کنیم و فکر می‌کنم که سیستم جذب دانشجو از طریق سوابق تحصیلی، عادلانه تر از برگزاری کنکور است.

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت‌های دانشگاه آزاد

پس از اعلام دانشگاه آزاد برای تکمیل ظرفیت 31 رشته دکترای تخصصی، مرکز آزمون این دانشگاه از اعلام اسامی پذیرفته شدگان این آزمون در 30دی امسال خبر داد.

همچنین به گفته اقبالی، نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد در 311 رشته کارشناسی ارشد نیز در تاریخ هفدهم و هجدهم دی اعلام خواهد شد.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها