معاون وزارت بهداشت:

قیمت دارو افزایش نمی یابد

معاون دارو و غذا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد با اینکه قیمت دارو تابع قیمت های تمام شده است اما در حال حاضر برنامه ای برای افزایش قیمت دارو نداریم.
کد خبر: ۵۴۱۱۸۱
قیمت دارو افزایش نمی یابد

 "احمد شیبانی" روز شنبه در حاشیه مراسم توسعه خط تولیدات دارویی مایع خوراکی شرکت عبیدی در جمع خبرنگاران افزود: محصولی که می خواهد وارد بازار شود باید قیمت مناسبی داشته باشد تا انگیزه تولید آن برای تولیدکنندگان دارو باقی بماند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی برنامه ای برای افزایش قیمت دارو نداریم، خاطرنشان کرد دارو از جمله محصولات ˈسلامت محورˈ است که تعیین قیمت گذاری آن باید به گونه ای باشد که به مردم آسیبی وارد نشود اما از سوی دیگر قیمت آن باید پاسخگوی هزینه های شرکت داروسازی نیز باشد.

معاون داروی وزارت بهداشت با بیان اینکه شرکت های داروسازی ، بنگاه های اقتصادی هستند ، گفت: برای تامین رضایت مردم و همچنین شرکت های داروسازی باید بیمه ها کمک کنند و مطالبات داروخانه ها و مراکز درمانی را به موقع پرداخت کرده تا این هزینه ها به چرخه تولید بازگردد.

شیبانی اضافه کرد: قیمت دارو تابع هزینه هایی است که به صنعت داروسازی ارتباط دارد اما در شرایط فعلی قیمت داروها افزایش نخواهد یافت.

وی در مورد بدهکاری بیمه به داروخانه ها گفت: این رقم ، مبلغ زیادی نیست اما هرچه شرکت های داروسازی طلب داشته باشند باز این مبالغ زیاد است .

شیبانی گفت: مراکز درمانی و داروخانه ها از بیمه ها طلب دارند که با پیگیری های صورت گرفته تلاش می شود هرچه زودتر این مطالبات پرداخت شود.

وی درمورد داروهای موجود در گمرک نیز گفت: مقداری دارو در گمرک موجود است که منتظر تخصیص ارز هستیم و با تدابیر اندیشیده شده این داروها در اسرع وقت ، وارد بازار خواهد شد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درباره دریافت ارز مرجع برای داروها نیز اظهار داشت: دارو همچنان ارز مرجع دریافت می کند و برنامه ای که دارو را از راهی غیر از ارز مرجع دریافت کنیم، نداریم.

شیبانی تصریح کرد تجهیزات پزشکی شامل دو نوع محصول یکبار مصرف (لوازم مصرفی پزشکی) و دستگاه های پزشکی است که محصولات یکبار مصرف پزشکی در اولویت دوم با ارز مرجع و دستگاه های پزشکی با ارز مبادله ای و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین می شود اما فعلا برنامه ای نداریم که ارز مرجع را از لوازم مصرفی پزشکی برداریم.

وی افزود: از سوی دیگر برای تامین ارز مرجع داروها ، هماهنگی خوبی با بانک مرکزی داریم تا به تدریج ارز مرجع تامین شود هرچند این مساله با مشکلات خاص خود مواجه است چراکه در تحریم به سر می بریم.

وی اضافه کرد برغم اینکه در شرایط تحریم هستیم اما در زمینه صنعت دارویی، واردات و توزیع با مشکل مواجه نیستیم و تحریم را تبدیل به فرصت کرده ایم به گونه ای که برخی از شرکت های معتبر خارجی که در زمینه واردات دارویی فعالیت می کنند، اعلام کرده اند تا داروهای خود را تحت لیسانس داخل کشور تولید کنند که این امر امیدوارکننده است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینکه ما وظیفه داریم به موقع دارو را در داخل کشور تامین کنیم، گفت: مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند چراکه تلاش ما این است دارو در اولویت، تامین شود.

شیبانی با اشاره به فعالیت شرکت داروسازی دکتر عبیدی ، افزود: بخش عمده ای از 97 درصد داروهای تولید داخل در این شرکت صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این شرکت دارای قدمت بیش از 60 سال است ، گفت: این شرکت در دو سال اخیر به دست سهامداران بازسازی شد. همچنین با افتتاح بخش های جدید ، ماشین آلات نوینی راه اندازی شد تا دارو را در مقادیر زیاد و با سرعت بیشتری تولید کند.

شیبانی در عین حال تصریح کرد هیچ شرکت دارویی، داروخانه یا واحدهای توزیع و تولید دارو به دلیل پرداخت دیر یا زود هزینه ها نمی تواند از تامین دارو خودداری کند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها