مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در اینباره به فارس گفت: عملیات احداث آزادراه تهران-شمال از سال 76 آغاز شد و تا سال 89 تنها 64 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از سال 90 با پیگیریهای خاص و اختصاص اعتبار، هر سال 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
احمد صادقی ادامه داد: منطقه 1 این آزادراه از تهران تا شهرستانک توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است؛ این قطعه، 23 کیلومتر طول دارد که احداث تونلهای آن به پایان رسیده است؛ در منطقه یک آزادراه فاینانسور شرکت SPA چینی است و مشکلات بانکی این فاینانسور در حال برطرف کردن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قرار شده است این قطعه تا پایان سال 92 مورد بهرهبرداری قرار گیرد؛ احداث قطعه یک، 60 کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاهتر میکند.
وی با بیان اینکه از چندی پیش مقرر شده است در قطعات 2 و 3 این آزادراه کنسرسیوم داخلی حضور یابد، ادامه داد: پیمانکار این دو قطعه آزادراه شرکتی ایرانی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطالعات اجرایی این قطعات در حال انجام است، یادآور شد: اجرای این دو قطعه 3 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری لازم دارد.
بنا به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در صورت فراهم بودن منابع مالی، این 74 کیلومتر آزادراه با 30 کیلومتر تونل، ظرف 3 سال ساخته میشود.
وی درباره واگذاری اجرای این دو قطعه به قرارگاه خاتمالأنبیاء توضیح داد: به دستور رئیسجمهور اجرای قطعات 2 و 3 به قرارگاه خاتم واگذار شد و وزارت راه و شهرسازی هماکنون در حال اخذ مصوبههای نهایی است.
بنابراین گزارش پس از کش و قوسهای فراوان بین وزارت راه و شهرسازی و شریک این وزارتخانه در آزادراه تهران-شمال (بنیاد) ظاهراً دولت توانست این 2 قطعه را از دست بنیاد خارج کرده و به قرارگاه خاتم واگذار کند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد