از ابتدا بنا بر این گذاشته شد که این طرح توسط شهرداری تهران و با مشارکت پلیس راهور اجرا شود تا در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد شود و رانندگانی که اقدام به پرداخت پول پارک نکردهاند از سوی ماموران مشمول اعمال قانون شوند.
ابتدای امر این نکته به صورت گسترده مطرح شد که نیم ساعت اول پارک توسط این دستگاهها رایگان حساب شود و حتی برخی از خیابانهای تهران به صورت ضربتی صاحب دستگاههای پارکومتر شدند تا توسط این وسیله شهروندان برای هر ساعت پارک در محدوده طرح ترافیک ساعتی ۶۰۰ تومان و برای سایر مناطق ساعتی ۳۰۰ تومان بپردازند.
این دستگاهها که با کارت شهروندی یا پول خرد کار میکنند، تنها دو ساعت به رانندگان اجازه پارک میدهند و پس از اتمام این مهلت، راننده باید بار دیگر با پرداخت هزینه، جای پارک را برای مدت دو ساعت دیگر اجاره کند.
بر این اساس در مکانهایی که این دستگاهها نصب شده است، دیگر پارکبانها حق دریافت پول از رانندگان را ندارند و باید تنها به عنوان یک نیروی نظمدهنده به روند پارک کردن فعالیت کنند.
در این میان پس از شروع نصب پارکومترها مشکلات هم دوباره آغاز شد، از آنجا که درآمد پارکومترها به حساب شهرداری واریز میشود، این نهاد معتقد بود که نیم ساعت نخست پارک نباید رایگان باشد؛ چراکه بسیاری از خودروها تنها برای نیم ساعت توقف دارند و به همین دلیل درآمدشان کم میشود، در مقابل هم منتقدان، پارکومترهای نصبشده در سطح شهر را معضلی میدانستند که کار با آنها بسیار سخت است و حتی نمیتوان از آنها بدرستی استفاده کرد. به دلیل همین اعتراضات با وجود اینکه دو سال از آغاز این طرح میگذرد، نصب پارکومترها در سطح شهر آنچنان که باید موفق عمل نکرده و همچنان این پارکبانها هستند که تکلیف جای پارک را برای رانندگان مشخص میکنند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد