بررسی عملکرد استقلال در لیگ دوازدهم؛

قهرمانی با طعم مشکلات مالی

تیم فوتبال استقلال در شرایطی توانست به قهرمانی سوم خود در لیگ برتر دست پیدا کند که با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کرد.
کد خبر: ۵۶۲۳۲۵
قهرمانی با طعم مشکلات مالی


 لیگ دوازدهم با قهرمانی استقلال و آبی شدن جام قهرمانی به پایان رسید. شاگردان امیر قلعه نویی برای سومین بار با هدایت این مربی توانستند رکورد جالبی از خود به جای بگذارند.

در نگاهی اجمالی به وضعیت استقلال در طول فصلی که گذشت می‌توان به این جمله رسید که آبی‌ها همه جوره از خود رکورد گذاشتند. از مشکلات مالی گرفته تا حاشیه‌های عجیب و غریب و گاهی مثبت از نوع کاپیتانی، بازگشت مجیدی، قهر قلعه نویی از تماشاگران تا روزی که سرانجام در اهواز قهرمان شدند. البته نباید از بازی‌های خوب این تیم هم غافل شد. هر چند که از تیم‌های قلعه نویی بازی‌های هجومی تر انتظار می‌رفت اما سرمربی آبی‌ها شیوه جدیدی از بازی تاکتیکی را به نمایش گذاشت و موفق شد در نهایت با 42 گل زده و 67 امتیاز به قهرمانی برسد.

در زیر نگاهی به وضعیت قهرمان لیگ در طول فصل گذشته داشته‌ایم:

مورد اول بحث مالی

استقلال از همان پیش از فصل در خصوص مسائل مالی بحث داشت. روزهایی که قرار بود امیر قلعه نویی به استقلال بازگردد بحث او این بود که برای تیم بودجه مناسب بسته شود و با همین وعده قلعه نویی حاضر شد قرارداد سفید با آبی‌ها امضا کند. البته بماند که برای بازگشت دوباره او به جمع آبی‌ها چه حرف و حدیث‌هایی پیش آمد.

در حالی که قلعه نویی با همین امید بودجه مناسب به استقلال آمد مسئولان این باشگاه در طول این فصل با مشکلات عجیب مالی روبرو بودند به طوری که در مقطعی صدای پنهان بازیکنان در آمده بود و حتی امیر قلعه نویی هم مجبور شد به این موضوع اعتراض کند. شاید اگر دوستان نزدیک فتح‌الله‌زاده نبودند و کمک‌های مالی آنها نبود معلوم نبود سر این تیم چه بلایی می‌آمد و حتی شاید این تیم نمی‌توانست خود را در کورس قهرمانی حفظ کند.

همین حالا هم که استقلال قهرمان شده هنوز موفق نشده همه قرارداد بازیکنان را پرداخت کند و وزارت ورزش هم هنوز مطالباتی که باید را به این باشگاه نداده است.

مورد دوم جدایی ستاره ها

در همان روزهای اول نقل و انتقالات مشخص شد که تیموریان با استقلال قرارداد خود را تمدید نمی‌کند و این اتفاق هم افتاد. در طول فصل نیز بازیکنانی مثل جانواریو به دلیل مصدومیت، فریدون زندی به دلیل پیشنهاد از لیگ دسته دومی قطری و توزی به دلیل وجود مشکلات مالی از جمع آبی‌پوشان جدا شدند. حتی در اوایل تمرینات ایمان مبعلی هم با استقلال قرارداد امضا کرد اما در ادامه راه و با جذب نفراتی دیگر مبعلی تصمیم گرفت از استقلال جدا شود و راهی پیکان شد.

شایعه برکناری فتح‌الله‌زاده قوت گرفت

در همان اوایل فصل بود که خبرهایی مبنی بر کناره‌گیری و یا برکناری فتح‌الله‌زاده از استقلال به گوش می‌رسید. ظاهرا اختلافات درون باشگاهی بین مدیران این تیم باعث شده بود تا مدیرعامل آبی‌ها تحت فشار شدیدی قرار گیرد و هر روز این شایعات قوت بیشتری به خود گرفت اما سر انجام با جدایی احمد رسولی نژاد رئیس هیئت مدیره باشگاه از جمع آبی‌ها به دلیل مشغله کاری وضعیت به حالت سفید در آمد و مشکلات درون باشگاهی هم فروکش کرد.

کاپیتانی مجیدی و رحمتی

از همان پیش از فصل و زمانی که جواد نکونام با استقلال قرارداد امضا کرد بحث‌هایی در مورد کاپیتانی تیم استقلال به گوش می رسید. ابتدا بحث کاپیتانی پژمان منتظری مطرح شد اما این موضوع خیلی زود بعد از حاشیه های فراوان جمع شد و بازوبند به رحمتی رسید. هر چند که موضوع به همان‌جا ختم نشد. بعد از اینکه فرهاد مجیدی که ابتدای فصل طبق گفته شنیده ها به همین بهانه که باید کاپیتان باشد به استقلال نیامد و بعدها این قضیه حل شد و به استقلال بازگشت مورد کاپیتانی بار دیگر حرف اول آبی‌ها شد. همان روزها بود که رابطه رحمتی و نکونام هم شکرآب شد و تا روزهای پایانی فصل هم ادامه پیدا کرد. هر چند که این دو این روزها دست در دست هم شده‌اند و هیچ اثری از اختلاف در رفتار و منش آنها به چشم نمی‌آید.

مصدومیت جباری و غیبت نیم فصلی او

اما موضوع جباری. این بازیکن که این فصل حضورش در استقلال با اما و اگرهایی همراه بود و خیلی‌ها فکر می‌کردند به دلیل اختلاف او با قلعه نویی وی در جمع آبی پوشان نمی‌ماند این بازیکن با تمدید قرارداد با استقلال نشان داد که دیگر اختلافی در بین نیست و اتفاقا او به خاطر حضور قلعه نویی در این تیم ماند اما از بداقبالی‌های جباری بار دیگر مصدومیت گریبان او را گرفت تا یک نیم فصل کنار آبی‌ها نباشد. البته بازگشت جباری بعد از نیم فصل کمک زیادی به استقلالی‌ها کرد.

حضوری موفق در لیگ قهرمانان آسیا

شاگردان امیر قلعه نویی این بار در لیگ قهرمانان با روش مطمئن‌تری به میدان رفتند و موفق شدند به عنوان تیم اول گروه به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند. هر چند که در این راه حاشیه‌هایی هم ایجاد شد. در بازی برگشت استقلال مقابل الهلال که با شکست آبی پوشان همراه شد هواداران این تیم علیه کادرفنی و بازیکنان شعارهایی را سر دادند که موجب ناراحتی شدید قلعه نویی شدند. سرمربی استقلال هنوز هم این ناراحتی را در دل دارد و حتی این دلخوری را در روز جشن قهرمانی این تیم در لیگ نشان داد و حاضر نشد روی سکوی قهرمانی قرار گیرد. استقلال اکنون باید خود را برای دو بازی رفت و برگشت مقابل الشباب آماده کند. بعد از این بازی شاید این تیم آبستن حوادث زیادی باشد.

امیر قلعه نویی به طور قطعی حرف از ماندن نزده است و فقط می‌گوید قرارداد دو ساله با استقلال دارد و شاید هیئت مدیره و مدیرعامل او را نخواهند، این درحالیست که مسئولان باشگاه به حفظ او تاکید دارند. مسئله بعدی حفظ ستاره‌های فعلی است. رحمتی که ساز رفتن زده است، نکونام برای ماندن شرط خوب تیم بسته شدن را دارد و سایرین نیز برای خود داستان‌های دیگری دارند. باید دید تکلیف خود فتح‌الله‌زاده چه می‌شود. او گفته اگر شرایط مالی بهبود پیدا نکند نمی‌ماند. این هم خود مسئله بزرگتری است.

آبی‌ها روزهای پر حوادثی را در پیش دارند و این درحالیست که چشم میلیون‌ها هوادار به این تیم دوخته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها