از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران با ثبت رشدی حدود هفت درصدی به مرز 80 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است و با این وجود مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سونامی مصرف این فرآورده نفتی در کشور را طبیعی عنوان می کنند.
همزمان با رشد افسار گسیخته مصرف بنزین در سالجاری، تراز تولید این فرآورده نفتی هم در کشور منفی شده است به طوری که با تولید 65 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه های نفت، پاسخگوی نیاز روز افزون ناوگان حمل و نقل کشور نیست.
در این بین تولید 7 تا 10 میلیون لیتر بنزین پایه در مجتمع های پتروشیمی هم از سال گذشته تاکنون آغاز شده است و پیش بینی می شود با توجه به وضعیت فعلی تولید و مصرف بنزین، تولید این فرآورده نفتی تا اطلاع ثانوی ادامه داشته باشد.
بیژن زنگنه وزیر نفت هم با اشاره به ضرورت واردات بنزین، گفته است: واردات این فرآورده نفتی از خارج کشور موقتی بوده و در صورت تامین بخشی از نیازها، واردات بنزین متوقف خواهد شد.
از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی هم درباره واردات بنزین به وزارت نفت چراغ سبز نشان داده و تاکید کرده است: بر اساس مفاد قانون بودجه سالجاری محدودیت قانونی برای واردات بنزین وجود ندارد.
ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اخیرا سه سناروی جدید را به منظور ساماندهی سهمیه های بنزین به کمیسیون زیربنائی دولت ارسال کرده است که در صورت تصویب و ابلاغ این سناریوها، سهمیه بنزین برخی از خودروها و متورسیکلت ها حذف و یا کاهش می یابد.
با این وجود نادر فریدونی در تشریح پیشنهاد بنزینی کمیسیون انرژی مجلس برای سهمیه بندی بنزین، گفته است: کمیسیون انرژی مجلس خواستار افزایش سهمیه بنزین 400 تومانی برخی از خودروسواران شده است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه با وجود اینکه چندین سال از اجرای این طرح میگذرد اما اشکالاتی به سهمیه بندی سوخت وارد است، تصریح کرده است: با وجود اینکه مدیریت حساب شدهای باید بر استفاده از این کارتها باشد متاسفانه در حال حاضر نظارت و مدیریتی بر این امر مشاهده نمیشود.( مهر)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد