قصد سفری که بس عظیم و خطیر است و حج مصدور است: ولله علی الناس حج البیت! با این حساب حج به فتح «اسم» و به کسر (حِـج) مصدر است.
در اهمیت و ژرفایی آن گفتهاند:
شخصی به رسول خدا (ص) گفت: از خانه خود به عزم حج بیتالله بیرون آمده بودم. چون به آنجا رسیدم وقت حج فوت شد. من مردی غنی و مالدارم. پس امر فرما که مال خود را در وجهی از وجوه صرف سازم که ثواب آن مثل ثواب حج باشد. حضرت به آن شخص رو کردند و فرمودند به کوه ابوقبیس نظر کن که اگر آن کوه تمام زر سرخ شود و آن را در راه خدای تعالی صرف نمایی ثواب آن به حج نرسد.
شیخ بهایی میگوید (جامع عباسی): ... و سنت است فراخدستی در این سفر مبارک و سعی در خوبی توشه و بسیاری آن و در حدیث آمده که اسراف مذموم است مگر در راه حج و اضافه میکند:
... و سنت است (یعنی مستحب است) خوشخلقی با هر حال و با ملازمان و خشم فروخوردن از ایشان، از حضرت صادق(ع) منقول است که هر کس راه خانه خدا برود، اگر سه خصلت در او نباشد حج او هیچ است و آن خوشخلقی است و خشم فروخوردن و صلاح و تقوا شعار خود کردن!
24 امر در حال احرام حرام است از آن جمله جدال و فریاد و چانه زدن و معرکه گرفتن. شیخ بهایی میگوید:
«بیست و یکم جدال است، یعنی لا والله و بلی والله گفتی مگر به جهت اثبات حق و نفی باطل!»
لا و الله و بلی والله، همان جدال و چانهزنی است. فقها میگویند چانهزنی در معاملات مکروه است و شگفتا که در حج از کارهای حرام شمرده میشود.
چرا این همه مهم؟
سفر حج تنها سفری است که در آن خدا میزبان است و حاجی مهمان! مهمان خدا و از همین جاست که زائر بیت میگوید: «اللهم لبیک لا شریک لک لبیک، لبیک ذا المعارج لبیک، لبیک داعیا الی دارالسلام لبیک غفار الذنوب و...»؟!
به نظرم ژرفایی این سفر تنها... فردیت و انانیت نیست، هرچند فنای فردیت خود امر عظیمی است. در این سفر اصالت نه از آن فرد و نه از آن جامعه و جمعیت است؛ اصالت از غیب و از خداوند است، هرچند فرد و جمع نیز جلوهای از انوار خدای تعالی باشد که:
«ان الحمد و النعمت لک و الملک» همه اوست و چنین است که اسراف مذموم در این سفر خود نوعی ایثار است؛ سفری که از خود عبور کردن است و همه چیز را وانهادن! و خود را خوب شناختن یعنی: انانیت را کشتن و همه را در خدا دیدن!
سیر و سفری که باید در دریاهای معرفت و عرفان محمدی غرق شد و خود را و فرد را در مذبح غیب و خدا و جمع قربانی کرد و چنین است که گفتهاند در وقت ذبح و قربانی کردن این آیه را باید خواند:
وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض! یعنی: خدایا، روی به تو آوردهام و نفس خویش را قربانی کردهام و بر هر چه و هر که هست چار تکبیر زدهام.
و همین است آنچه عارفان طواف کعبه دلش نامیده و گفتهاند:
دل به دست آور که حج اکبر است
وز هزاران کعبه یک دل بهتر است
طواف کعبه دل منافی طواف بیتالله نیست که شاید یکی از مقارنات و مقدمات آن است حلالیت طلبیدن از دوستان و دشمنان و عبور از خود و پای در رکاب حج بیتالله نهادن گونهای از طواف کعبه دل است که باید مقدمهای بر طواف بیت باشد وگرنه همانسان که امام(ع) فرمود: اگر سه خصلت در او نباشد حج او هیچ است و شاید چنین است که حسین بن علی(ع) حج را ناتمام میگذارد و به کربلا برمیگردد و با چه شتابی! یعنی اگر در حج تقوا شعار نباشد و زیر سیطره ظلم و ستم و خشم و ترس و رعب ستمگران انجام گیرد هیچ است!
و نمیدانم چه کسی گفته است:
«به موقف عرفات ایستاده خلق دعا خوان
من از دعا لب خود بسته، رو به سوی تو کردم!»
و حاجیان:
باید که در این سفر خطیر نهتنها واجبات و بایدها که مستحباتی را نیز بنگرند و از آن جمله:
مطالعه بخشی از تاریخ اسلام و تلاشها و کوششها و نبردها و گذشتهای پیامبر و مردان نامآور و صحابی خاص و خالص او و زندگی مردانی چون ابوذر غفاری، شهید بزرگ ربذه که بدون اطلاع از آن ایثارها و حماسهها و جنگها و تلاشها، زیارت قبر پیامبر و «السلام علیک ایها النبی و...» گفتن تنها چسبیدن به لفظ است. زندهیاد آلاحمد میگوید:
1 ـ ... صبح وقتی میگفتم السلام علیک ایها النبی یکمرتبه تکان خوردم، ضریح پیش رویم بود و مردم طواف میکردند و برای بوسیدن از سر و کول هم بالا میرفتند و شرطهها مدام جوش میزدند که از فعل حرام(!) جلو بگیرند... که یکمرتبه گریهام گرفت و از مسجد گریختم!
(خسی در میقات، ص 33)
2 ـ یادداشت برخی دیدهها، شنیدهها و خاطرهها که حیف است مکتوب نشود و از یادها و خاطرهها محو و فراموش شود.
3 ـ پرسیدن. پرسشگری خود بخشی از علم و آگاهی است. ذره ذره خاک و کوی مدینه جا پا و جایگاه سعیها و تلاشهاست. باید پرسید و یافت و به خاطر سپرد.
4 ـ از خود گذشتن، اخلاق خوش و قربانی کردن هوسهای فردی.
5 ـ یادگیری و تلاش برای آموزش زبان و ایجاد ارتباط با مسلمانان اکناف عالم بسیار مهم و ثمربخش است.
6 ـ گذشتن از فردیت و حل شدن در جمع و وحدت و اتحاد با جهان اسلام و آگاهی از آنچه در جهان اسلام میگذرد که جهل از هر قبیل و در هر ناحیهها باشد فسادآور و مخرب است.
دکتر سید محمد اصغری - عضو هیات علمی دانشگاه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد