عرضه بنزین چند نرخی پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانهها این روزها صدای انتقاد مدیران وزارت نفت را هم درآورده است.
پیش از این انجمن جایگاهداران سوخت کشور با ارائه پیشنهادی خواستار حذف نظام عرضه بنزین چند نرخی و تک نرخی شدن عرضه این فرآورده نفتی شده بودند که وزارت نفت هم برای اجرای این پیشنهاد بنزینی چراغ سبز نشان داده است.
مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در آستانه ورود به چهارمین سال اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانهها با انتقاد از عرضه بنزین چند نرخی، میگوید: عرضه بنزین با یک نرخی علاوه بر کاهش فساد، امکان نظارت بهینهتر بر روند عرضه و توزیع فرآوردههای مختلف نفتی را هم تسهیل و تسریع میبخشد.
همزمان با این اظهارنظر، وزرای اقتصادی دولت با اشاره به قطعی شدن افزایش و اصلاح قیمت حاملهای مختلف انرژی، اعلام کردهاند: مجموعه وزرای اقتصادی دولت بر روی موضوع افزایش قیمت حاملهای انرژی تقریباً به یک جمع بندی رسیدهاند.
کف افزایش قیمت بنزین؛ 1000 تومان
در شرایط فعلی بنزین به صورت دو نرخ نیمه یارانهای 400 تومانی و آزاد 700 تومانی عرضه می شود که در صورت جمع بندی بر روی عرضه تک نرخی، قطعا یک محدوده زمانی برای مصرف بنزین 400 تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت خودروها توسط وزارت نفت تعیین خواهد شد.
در سناریوی عرضه بنزین تک نرخی قطعا بهای این فرآورده استراتژیک نفتی بیش از یکهزار تومان به ازای هر لیتر خواهد بود و در این بین اخیرا بیژن زنگنه وزیر نفت قیمت هر لیتر بنزین متناسب با بازار فوب خلیج فارس را سه هزار تومان اعلام کرده است.
علاوه بر قیمت واقعی هر لیتر بنزین، هم اکنون یک هزینه معادل 100 تا 110 تومانی برای انتقال، ذخیرهسازی، توزیع و هزینه بخارات به ازای هر لیتر بنزین وجود دارد.
از سوی دیگر با افزایش قیمت دلار آزاد تا مرز 3000 تومان، در حال حاضر این افزایش نرخ ارز به انگیزه سودجویان برای انحراف و قاچاق گازوئیل به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان افزوده است و حتی فروش سوخت به مرزنشینان با قیمتهای تعادلی هم منجر به توقف قاچاق بنزین و حتی گازوئیل نشده است.
از این رو دولت در سناریوی افزایش قیمت بنزین قطعا، افزایش بهای به بیش از یکهزار تومانی را در دستور کار قرار داده است و پیش بینی میشود یکهزار تومان کف افزایش قیمت این فراورده پرطرفدار نفتی باشد.
با این وجود مسئولان وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هر گونه افزایش قیمت بنزین دست کم تا نوروز سالجاری را رد می کنند و این احتمال وجود دارد که این افزایش قیمت در قالب قانون بودجه سال 1393 توسط دولت به مجلس ارائه و با موافقت اهالی بهارستان و سپس مهر تائید شورای نگهبان از سال آینده عملیاتی شود.
خودروهای لوکس مشتریان اصلی بنزین آزاد
از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین با ثبت رشدی بین 7 تا 10 درصدی در ایام مختلف سال، به بیش از 70 میلیون لیتر در روز رسیده است که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی پیشتر اختصاص سهمیه ویژه بنزین برای ایام خاص سال همچون نوروز و ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل را دو عامل جهش افسار گسیخته بنزین در سالجاری اعلام میکنند.
یکی از مشکلات پیش روی دولت در اختصاص سهمیه ویژه بنزین به خودروهای شخصی افزایش ذخیره سازی بنزین 400 تومانی در کارتهای هوشمند سوخت خودروها بوده به طوریکه مردم با در اختیار داشتن سهمیه بنزین نیمه یارانهای تمایل کمتری به خرید بنزین با نرخ آزاد 700 تومانی دارند.
آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نشان می دهد هم اکنون تنها حدود 25 تا 26 درصد فروش بنزین با نرخ 700 تومانی انجام میشود به عبارت دیگر به طور متسوط روزانه از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 17 میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد در جایگاهها خریدار شده است.
در حال حاضر برخی از خودروهای لوکس و بالای 1800 اسب بخار تنها مشتریان بنزین آزاد هستند به طوریکه هم اکنون حدود 75 درصد و بخش عمده فروش بنزین در جایگاهها با نرخ یارانهای 400 تومانی انجام میشود.(مهر)
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
من مثل آقایان دكترای اقتصاد ندارم ولی یك راه حل ساده برای مصرف سوخت دارم اولابرای ما ایرانیان كه روی نفت خوابیدیم و روز به روز اعلام می كنند كه ظرفیت فلان پالایشگاه افزایش یافته سهمیه 100 لیتر ماهیانه با قیمت 500 تومان حقمونه تا 200 لیتر 1000 تومان و مصرف بالای 200 لیتر در ماه لیتری 5000 تومان بشه دیگه نه از قاچاق سوخت خبری هست و نه كسی اعتراض میكنه.فقط اینكه فكر كنم هیچ كس هیچ اعتنایی به این درخواستم كه فكر كنم اگر نظر سنجی بذارین بالای 75 درصد رای مثبت میاره نمی كنه....