چشمانت را ببندیدی و گوش بسپاری به صدای این شهر،تنها بوق ماشین می شنوی و غرش موتورسیکلت ها.صدایی که در چهار دیواری خانه هم امانی ازآن نیست. صوت دائمی است. این هیاهو و شلوغی. شاخصه این شهر است و پیدا کردن گوشه دنج و آرام آرزوی هر شهروند.
بوق ماشین ها بیمارمان کرده، سردرد و زخم معده کمترین ارمغان صداهای این شهر است برای ساکنانش است.برخی کارشناسان نیز افزایش پرخاشگری در میان پایتخت نشینان را از عوارض آلودگی صوتی در تهران می دانند.
موضوعی که یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز آن را تایید می کند و می گوید: وضعیت آلودگی صوتی پایتخت از مرز هشدار به اضطرار رسیده و دیگر وقت آن رسیده برنامه جامعی برای کاهش آلودگی صوتی تدوین و اجرایی شود.
خودروها و موتورسیکلت ها عامل اصلی آلودگی صوتی
آلودگی صوتی را می توان به هر نوع صدای ناخواسته ای که باعث بر هم زدن آرامش و تمرکز افراد در حین انجام کار می شود عنوان کرد.
عمدهترین منابع سر و صدا در محیط های شهری ناشی از وسایل حمل و نقل است که عمدتا به سه گروه اصلی ترافیک جادهای، ترافیک هوایی، ترافیک ریلی تقسیم میشوند.
در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل و نقل جادهای شامل موتورسیکلت، ماشین های سواری، ماشین های سنگین و نیمه سنگین سهم عمدهای در تولید آلودگی صوتی شهرها بخصوص شهر تهران دارند.
سهم متهمان اصلی آلودگی صوتی در ایجاد هیاهوی پایتخت
در شهر تهران 25 درصد وسایل حمل و نقل جادهای را موتورسیکلتها تشکیل میدهند که صدایی نزدیک به 83 دسیبل در فاصله 10 متری خود تولید می کنند 60 درصد وسایل حمل و نقل جادهای را خودروهای سواری در بر میگیرد که در بین آنها خودروی پیکان طبق اندازهگیریهای بعمل آمده صدای 81.6 دسیبل را در فاصله 7.5 متری، تولید می کند.
با توجه به اطلاعات حاصله در شرکت کنترل کیفیت هوا در خیابان ها و اتوبان های شهر تهران نزدیک به 47.8 درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از 81 دسیبل ایجاد میکنند در حالیکه استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری 74 دسیبل است.
تهران در صدر شهرهای پر سر و صدای جهان
دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری در حال حاضر موتورسیکلتها هستند که اگزوز آنها بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از 90 دسیبل ایجاد می کند.
در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلتها به مراتب بیشتر است و با توجه به تردد بیش از سه میلیون خودرو در شهر تهران این شهر از لحاظ آلودگی صوتی در صدر کشورهای جهان قرار می گیرد.
با اندازه گیری ها و مدلسازی های انجام شده توسط واحد مدیریت و پایش آلودگی صدا، مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراههای تهران در دوره روز حدود 70 الی 80 «دسیبل آ» است که 15 دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی یعنی 55 دسیبل آ بالاتر است. این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی بسیار بغرنج تر است.
بزرگراه ها بعلت تردد تعداد خودرو بیشتر و سرعت بالاتر، دارای آلودگی صوتی بالاتری هستند. بر پایه همین اطلاعات میزان تراز صدا در 10 سال گذشته هشت الی 9 «دسیبل آ» افزایش پیدا کرده است.
در نقشه های مدلسازی نزدیک به 1700 مرکز آموزشی و درمانی در 20 منطقه شهرداری تهران در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند.
بر پایه آمار تحلیل شده توسط این واحد، 76 درصد مراکز درمانی و 32 درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز، در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند.
یعنی میزان آلودگی صوتی آنها بیش از 15 «دسیبل آ» از حد مجاز فراتر است. کاهش این میزان تراز صدا بسیار مشکل و در بعضی موارد غیر ممکن است.
میزان آلودگی صدای موتورسیکلت های در حال تردد طی سنجش های بدست آمده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا برابر با 83 «دسیبل آ» است، در حالی که میزان حد مجاز باید 77 «دسیبل آ» باشد. میزان تراز صدای اگزوز موتورسیکلت های موجود بطور متوسط 92 «دسیبل آ» است که طبق استاندارد باید به 86 «دسیبل آ» برسد.
10منطقه پر سر و صدای تهران
براساس آخرین بررسی ها از وضعیت آلودگی صوتی پایتخت، آلوده ترین قسمت شهرها از لحاظ آلودگی صوتی، مناطق مرکزی و پرترافیک، مناطق جنوبی و پرجمعیت بویژه مناطقی که ریل راه آهن از آنها می گذرد یا در مسیر پرواز هواپیماها قرار دارند، است.
رشیدی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد مراکز آموزشی در کلانشهرها از گزینه های اصلی هستند که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، افزود: در تهران 95 درصد مراکز درمانی در معرض آلودگی صوتی بیش از حد مجاز قرار دارند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه می کند: در شهر تهران بالغ بر 40 بزرگراه وجود دارد که عبور و مرور خودروها در این بزرگراه ها و صدایی که تولید می کنند، مهم ترین عامل آلودگی صوتی است که در بسیاری مواقع آلودگی صوتی در این محل ها به 75 تا 85 دسی بل می رسد، بنابراین می توان گفت شهروندانی که منازل مسکونی آنها در اطراف بزرگراه هاست از لحاظ آلودگی صوتی در شرایط بحرانی قرار دارند.
به گفته رشیدی، براساس بررسی های صورت گرفته طی 10 سال گذشته میزان متوسط آلودگی صوتی در تهران هشت تا 9 دسیبل افزایش پیدا کرده است.
آخرین گزارش از وضعیت آلودگی صوتی در پایتخت نشان می دهد: به ترتیب 10 منطقه پر سر و صدای شهر تهران 6، 10، 11، 12، 7، 13، 3، 19، 18 و 2 هستند که با توجه به تعداد و سرعت خودروها در این مناطق، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها و توزیع نوع آنها، در هر منطقه و میزان اتوبانهای موجود این تقسیمبندی انجام شده است.
رشیدی با تاکید بر اینکه تهران در کشور رتبه اول آلودگی صوتی را از آن خود کرده است، تاکید کرد: آلودگی صوتی در شهر تهران 15 تا 25 دسیبل فراتر از حد مجاز بوده و این به معنای شرایط اضطرار آلودگی صوتی است.
آلودگی صوتی شهروندان را پیر می کند
سادهترین و ملموسترین عارضهای که صدای آزاردهنده برای انسان به ارمغان میآورد، کاهش قدرت شنوایی است، از دیگر اثرات ناطلوب سر و صدا ناراحتی عصبی، خارش، انعقاد رگ های خونی، سکته قلبی، فشار خون بالا، سردرد، کج خلقی، سوء هاضمه، زخم معده، بینظمی بیوشیمیایی و سایر عوارض را میتوان نام برد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این که یک گوش سالم ارتعاشاتی را میشنود که فرکانس آن بین 20 تا 20 هزار هرتز باشد، اظهار کرد:مهم ترین تاثیر آلودگی صوتی، سرعت گرفتن روند پیری در انسان است، آلودگی صوتی عمر مفید شهرنشین ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. چنانچه فردی به طور مداوم طی هشت ساعت در معرض سر و صدای بالای 70 دسی بل قرار گیرد، فشار خون وی پنج تا 10 میلی متر جیوه افزایش پیدا می کند.
راهکارهای ایستادگی در مقابل آلودگی صوتی
نگرانی ها درخصوص افزایش آلودگی صوتی در پایتخت کار را به جایی رساند که پروژه دیوارهای صوتی در تعدادی از بزرگراه های شهرمان به اجرا گذاشته شد، راهکاری که امتحان خود را در بسیاری از شهرهای دنیا که با معضل آلودگی صوتی دست به گریبان بوده اند پس داده، اما اجرای آن بسیار هزینه بر است.
نصب هر دیوار صوتی بسته به طول آن، گاه تا 1.5 میلیارد تومان هزینه می برد این در حالیست که بزرگراه های شهر از جمله بزرگراه شهید همت نیازمند نصب دیوار صوتی است.
رشیدی در این رابطه توضیح می دهد: بزرگراه های کردستان، حکیم و چمران سه بزرگراه پایتخت هستند که در گام اول دیوار صوتی در آنها نصب شده است و با توجه به نقش 20 درصدی در کاهش آلودگی صوتی منطقه نصب دیوار صوتی در بزرگراه های در حال ساخت شکل گرفته است بطوری که اکنون بزرگراه طبقاتی صدر مجهز به دیوار صوتی شده اند.
راهکارهای مدیریتی و کنترل در منبع صدا، تبدیل به احسن کردن خودروهای فرسوده، جلوگیری از تردد شبانه خودروهای سنگین در خیابانهای فرعی، سه الزام گذراندن استانداردهای محیطی آلودگی صوتی توسط سازندگان خودرو، مدیریت ترافیک، ساماندهی مشاغل مزاحم و انتقال سریع کارخانجات صنعتی به خارج از شهر، تعیین محدودههای لازم در خارج از محدوده شهر جهت انتقال مراکز تولید کننده آلودگی صوتی، استفاده از طراحان و مهندسان ترافیک درخصوص طراحی فضای مناسب برای پارکینگ، احداث پارکینگ بیشتر برای جلوگیری از ترافیک، عدم صدور مجوز احداث اماکنی که حتی درصد کمی ایجاد آلودگی صوتی دارند در داخل محدوده شهری، نهادینه کردن فرهنگ عدم تولید آلودگی صوتی، جانمایی و پراکنش مناسب کاربری های شهری و رعایت نحوه دسترسی آنها، طراحی سطوح کاربری ها بر اساس میزان تولید آلودگی صوتی، سازماندهی مناسب پلان ساختمان، ساماندهی حاشیه شهر و تقویت آن جهت جذب مراکز تولید آلودگی صوتی به لحاظ جمعیتی، مکانی، دسترسی و... از دیگر پیشنهادات رشیدی برای کاهش آلودگی صوتی در پایتخت است.
رشیدی تاکید می کند: استاندارد آلودگی صوتی پایتخت نیازمند بازنگری است چرا که منابع انتشار آلاینده صوت و نحوه انتشار و میزان آنها به مراتب نسبت به گذشته تغییر کرده لذا باید استاندارد آلودگی صوتی بازنگری شده و برای کاهش آلودگی صوتی برنامه عملی تدوین شود تا دستگاه ها براساس ضوابط تعیین شده در برنامه در جهت کاهش الودگی صوتی اقدام کنند.
وی افزود: برنامه جامعی که برای کاهش آلودگی هوا تدوین شده و راهکارهای کاهش آلودگی هوا در ان تاکید شده برای کاهش آلودگی صوتی پایتخت نیز باید برنامه جامع تدوین شود راهکارها و منابع کاهش آلودگی صوتی در آن لحاظ شود و به مرحله اجرا در آید.
تهیه نقشه های صوتی در پایتخت
بر اساس قوانینی که در سال 2002 توسط 15 عضو اتحادیه اروپا به تصویب رسید تا سال 2007 باید تمامی شهرهای دارای جمعیتی بالغ بر 250 هزار نفر، جادههایی با میزان تردد بیش از شش میلیون خودرو در سال، ریل های قطار با تردد بیش از 60 هزار قطار در سال و فرودگاه هایی با بیش از 50 هزار پرواز در سال باید نقشههای صوتی داشته باشند و تا سال 2008 باید در طرح های تفصیلی خود این نقشهها را در جهت کاهش آلودگی صوتی استفاده کنند. نقشههای صوتی می بایست هر پنج سال تکرار شود.
در تهران نیز نقشه های صوتی برای مناطق 1،2،3،4،6،7،8،9،10،11،12و13 در سال های گذشته و تهیه نقشه های صوتی برای مناطق 5 ،17 و 18 در سال جاری تهیه شده است که بر اساس آن تعداد مراکز آموزشی خارج از حد استاندارد در 12 منطقه نامبرده 761 است. تعداد مراکز درمانی خارج از حد استاندارد در 12 منطقه نامبرده 191 است.
تهران چه زمانی آرام می گیرد
به گفته رشیدی، دیوارهای صوتی نصب شده کاهشی در حد 10-15 دسیبل را ایجاد کرده اند ودر طول روز ساعات هفت - هشت صبح و پنج تا هشت بعد از ظهر بدلیل رفت و آمد بیشتر و اوج ترافیک تراز صدا بالاتر است و تهران در ساعات نیمه شب یعنی 11 شب تا شش صبح، تراز صدای پایین تری نسبت به سایر ساعات دارد و روزهای جمعه نیز تراز صدا پایین تر است.
طی 10 سال گذشته میزان متوسط آلودگی صوتی در تهران هشت تا 9 دسیبل افزایش پیدا کرده است و به گفته مسئولان به مرز بحران رسیده است که اگر چاره ای برای آن اندیشیده شود شاید روزی بیاید که کمیته اضطرار برای آلودگی صوتی در پایتخت تشکیل شود و شهر را برای کمی آرامش تعطیل کنند.(مهر)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد
فرزاد آشوبی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد